گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  08 رمضان 1445
| 2024 March 18
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:16
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:96470/2605تاریخ پاسخ: 20 ربیع الاول 1433 گروه: شبهات و پاسخها
سؤال سؤال: با عرض سلام وخسته نباشید در کتاب عطش صفحه 406 مصاحبه با استاد محمد حسن قاضی سوال وجوابی تحت این مضمون امده است س. ایا در ان روزگار در نجف کسانی بودند که از نظر شهرت علمی واجتماعی معروف واهل فرقه ذهبیه باشند ج.فقط یک نفر بود به نام علامه که می گفت من از نواده های علامه صاحب بحار الانوار علامه مجلسی هستم ایشان اهل علم و فضل بود وانگلیسی والمانی بلد بود او خودش ادعا می کرد که از فرقه ذهبیه است ظاهرا منظور ایشان حضرت علامه تهرانی است حال انکه هیچ کدام از کتب ایشان دلالت بر این موضوع ندارد لطفا جواب دهید ممنون
پاسخ:

هوالعلیم
 پاسخ داده شد.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:66698/1455تاریخ پاسخ: 14 شوال 1432 گروه: شبهات و پاسخها
    سؤال سؤال: سلام علیکم شما در یکی از جلسات دعای ابوحمزه فرموده بودید که پیامبر صلوات الله و سلامه علیه یه حرفی رو از پیش خودش زده بودند و به خاطر این حرف 3 روز وحی قطع شد که این مسأله دو صورت داره:1 یا این عمل یک ترک أولی است یا نیست، اگه هست پس چطور شما در جلسه ای دیگر فرموده بودید که ائمه صلوات الله و سلامه علیهم، معصوم هستند که این مطلب تناقض دارد. اگر لطف کنید توضیحی بفرمائید.
    پاسخ:

    هو العلیم
    بحث ترک اولیٰ مربوط به مواردی است که شخص به تشخیص  اولویّت رسیده باشد و مرجوح را بر راجح مقدّم بدارد و اما اگر فردی موضوعی را راجح بپندارد و بدان پایبده گردد، امّا در عالم واقع آن چیز مرجوح باشد نقصی بر آن فرد وارد نمی باشد.
    و اما این قضیه ارتباطی به ترک اولیٰ ندارد، زیرا رسول خدا طبق روال عادی که هر روز جبرائیل نازل می شده است به آن شخص قول می دهد و کار خلافی مرتکب نشده تا سخن از ترک یا انجام اولیٰ باشد بلکه در این واقعه جنبۀ تربیتی رسول خدا و ما نهفته است و ما نباید تصوّر کنیم که انبیاء و اولیاء در تربیت نفس خودشان متوقف هستند بلکه آنها نیز در کنه ذات و سرّ خود دارای مراتب مختلفه از تزکیه و تربیت می باشند .

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:91548/1639تاریخ پاسخ: 28 رمضان 1432 گروه: شبهات و پاسخها
      سؤال سؤال: قرآن میگوید شراب حرام است. چرا؟ چرا در کشور های غربی استفاده میشود و هیچ مشکلی پیش نمی آید(اگر به اندازه بخورند)،و بقول خودشان برای بدنشان نیز مفید است. بعضی از دوستان میگویند که ما عرق استفاده میکنیم و تا حالا هیچ مشکلی نداشتیم. جواب اینها را چه بدهم؟ این که بگویم حرام خدا حلال نمیشود،فایده ای ندارد و تازه دلیلی میشود که بتوانند نعوذوبه الله بگویند قرآن قدیمی شده.
      پاسخ:

      هو العلیم
      مسئله حرمت فقط به جنبۀ بدنی و جسمانی انسان باز نمی گردد تا بگوئیم برای بدن مفید است یا نیست . اگر کسی به شما ناسزا گفت چرا با او برخورد می کنید؟ مگر به بدن شما ضرر رسانده؟!

        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:63520/1982تاریخ پاسخ: 10 ربیع الاول 1433 گروه: شبهات و پاسخها
        سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم آیا دستخط منسوب به امام زمان (ارواحنا فداه) با متن (انا المهدی المنتظر اقمت الصلاه فی مسجدک و اکلت مما اکلتم و دعوت لکم فادعوا لی بالفرج) که ادعا می شود در تاریخ 12 محرم الحرام 1404 در صندوق نذورات مسجد سیده نرجس (علیها السلام) در شهر جباع در کشور لبنان یافت شده صحت دارد؟ دلایل رد یا قبول یا تردید دستخط مذکور را بیان نمایید.
        پاسخ:

        هوالعلیم
        این‌ها همه مجعول و خرافات است.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:94099/1457تاریخ پاسخ: 10 شوال 1432 گروه: شبهات و پاسخها
          سؤال سؤال: سلام شنیده بودم که امیر المومنین به زنان جوان سلام نمی کردند؛ چرا؟ با اینکه ائمه از هر نوع پلیدی و گناه پاک و معصومند.
          پاسخ:

          هو العلیم
          شنیدن صدای زن برای مرد صحیح نمی باشد چه بصورت عادی و یا بصورت آواز و ائمّه علیهم السلام که خود مبلّغ احکام و مبیّن تکلیف هستند بیش از دیگران نسبت به تکالیف مقیّد می باشد.

            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:95045/1418تاریخ پاسخ: 10 شوال 1432 گروه: شبهات و پاسخها
            سؤال سؤال: باسلام وعرض ارادت و آرزوي سعادت براي شما سوال بنده حقير اين است كه آيا شما نسبت به علائم ظهور امام عصر كه درروايت ها از قول معصومين عليهم السلام آمده ميتوان اتكا كرد يا خير؟ آيا شما در اين باره مقاله اي و يا سخنراني هايي دراين باره علي الخصوص علائم ظهور امام عصر عج گفته ايد ويا نوشته ايد؟ آيا الفاظي مانند سيد خراساني ،سيديماني،سفياني نظري داريد ؟ محبت قلبي به شما و التماس خالصانه دعا وهمچنين آرزوي خدمت به امام عصر خداحافظ
            پاسخ:

            هو العلیم
            بطور کلّی افرادی که در این مسئله اظهار نظر کرده اند عموماً بر اساس توهّم و تخیّلاتشان بوده است و آنها که بر حقیقت امر واقف بودند سخنی بر زبان نیاورده اند، بهتر است انسان بجای پرداختن به این امور به اصلاح نفس خویش بپردازد.

              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:96316/1416تاریخ پاسخ: 10 شوال 1432 گروه: شبهات و پاسخها
              سؤال سؤال: با سلام خدمت سيد محمد محسن حسيني طهراني نظر مرحوم علامه درباره مرحوم دولابي جيست؟أيا نظري غير از آقاي انصاري همداني داشتند؟ براي اينكه آقاي انصاري همداني درباره أقاي دولابي گفته بودند : ايشان به نفس زكيه رسيده اند. و أيا اصلا مرحوم علامه با مرحوم دولابي مشكلي داشتند؟ بر فرض وجود مشكل كلام أقاي انصاري همداني چه مي شود؟! وفقنا الله علي طاعته
              پاسخ:

              هو العلیم
              بنده نیز از برخی شنیده ام که چنین سخنی دربارۀ ایشان گفته شده است ولی صحّت آن محرز نشده در هر صورت میزان، موقعیّت فعلی افراد است نه گذشتۀ آنان.

                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:87280/1130تاریخ پاسخ: 26 محرم 1432 گروه: شبهات و پاسخها
                سؤال سؤال: با سلام خدمت آیت الله طهرانی با پوزش از سوال طولانی ام از شما می خواهم کمی دقیق جوابم را بدهید .من مطلبی را از یکی از شاگردان شاگرد شاگرد میرزای اصفهانی شنیدم مطلب این بود که میرزای اصفهانی میان آسد ابوالحسن اصفهانی و میرزا علی آقای قاضی میان دو راهی می ماند ودر این میان با توسل به امام عصر و تشرف به خدمت امام ،حضرت ولی عصر او را به استاد عرفانی معرفی می کنند که آن استاد او را تعلیم می دهد وبعد ها او به مشهد می رود و مکتب تفکیک را بوجود می آورد . با این حال که شاگردان میرزای اصفهانی ادعا می کنند که او عرفان را از امام عصر گرفته است .چرا حضرت علامه طهرانی به ایشان ایراد می گیرند .شاید هم علامه از این موضوع با خبر نبودند نظر شما که پسر ایشان هستید در این مورد چیست ؟ و ایرادی که به او وارد است چیست ؟
                پاسخ:
                هوالعلیم
                مطلب همان است که علامه طهرانی فرموده اند.
                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:16443/885تاریخ پاسخ: 29 جمادی الثانی 1431 گروه: شبهات و پاسخها
                  سؤال سؤال: بسم الله الرّحمن الرّحیم مرحوم حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب ولایت فقیه ج1 ص 118 می فرمایند: « تمام مسائلی که شیعه با عامه از آن زمان تا به حال در آنها اختلاف دارند فقط به یک اصل بر میگردد که: شیعه متعبد به نص است ولی آنها از نص تجاوز می کنند و می گویند: ولو اینکه در مساله ای نص وارد شده و قرآن است، نص است، یا سنت پیغمبر مسلما آمده است ولی مصلحت نیست ما طبق آن رفتار کنیم بلکه ما هم خودمان فکر داریم...» اینجانب در مقام دفاع از عامه و اهل سنت نیستم ولی سوال این است آیا شیعه که به فرمایش ایشان متعبد به نص است؛ یعنی عقل و فهم و بینش خود را کنار می زند و با نفهمی به سراغ مامورٌبه می رود و فقط به فکر انجام آن کار است و نه چیز دیگر؟ آیا شیعه در انجام تکالیف خود نباید شرائط و ظروف و مصالح عرفیه و عقلیه را لحاظ کند؟ به عبارت دیگر در چه مواردی انسان باید با سوال و فکر به دنبال انجام عمل باشد و اگر در نظرش وقفه ای آمد متوقف شود؟ و در چه مواردی باید فورا به انجام آن مبادرت نماید؟
                  پاسخ:
                  هوالعلیم
                  پاسخ این سؤال مشروحاً در کتاب افق وحی از این حقیر آمده است مراجعه فرمائید. و امّا اجمالاً عرض می شود:
                  رجوع شیعه به ائمه معصومین علیهم السلام عین حکم عقل و مقتضای برهان است.ائمه اطهار علیهم السلام مثل ما نیستند تا رجوع به آنها نیاز به وجود مرجح داشته باشد. بلکه کلام و فعل آنها به ملاک حجیّت کلام پیامبر حجّت است و بلکه عین او است. باید از عامه سؤال شود شما که علی علیه السلام را کنار گذاشتید و به ابوبکر و سایرین اقتداء نمودید به چه ملاک عقلی این عمل را انجام دادید؟
                  آیا تبعیّت عامّه از فردی که خود بارها در زمان حیاتش اعتراف می کند:
                  لولا علی لهلک عمر ، یک عمل خلاف عقل نیست؟
                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:80805/769تاریخ پاسخ: 29 جمادی الثانی 1431 گروه: شبهات و پاسخها
                    سؤال سؤال: با سلام خدمت حضرت عالی خواستم سوالاتی را که درباره ی اینکه شیعه بر حق نیست و غیره جوابی قطعی را برایم توضیح دهید و منابعی را برای مطالعه نیز به ما معرفی کنید.
                    پاسخ:
                    هوالعلیم

                    کتاب امام شناسی مرحوم والد علامه رضوان الله علیه شما را از سایرین بی نیاز می گرداند.

                      1 2

                        Skip Navigation Links.

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی