گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
 
بانک صوت > سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی > جلسات شهرستانها > بیانات حضرت آیت الـله طهرانی در شهر کرمان
  تعداد نمایش در صفحه: ترتیب نمایش:


چکیده:


بیانات حضرت آیت الـله طهرانی در شهر کرمان
13 محرم الحرام 1435
چکیده:
1ـ کسانی‌که به مطالب عمل می‌کنند و به‌طور جدی پیگیر هستند، نتایج آن را دیدند و افرادی که برای گذران عمر آمدند بهره‌ای نبردند و نمی‌برند. 2ـ ما کوشیده‌ایم آن‌ مطالبی که از بزرگان شنیده‌ و تجربه کرده‌ایم را کاملاً انتقال دهیم، هرچند با ناملایماتی روبرو شویم. 3ـ مرحوم علامه طهرانی قائل به عدم جواز ترور بودند و در جریان ترور شاه، مرحوم میلانی و سپهبد قرنی چنین تصمیمی گرفته بودند ولی اخیراً کسانی به خلاف این مطلب را به ایشان نسبت می‌دهند در صورتی‌که ما نسبت به روش و مطالب بزرگان مسؤلیت داریم. 4ـ مرحوم علامه طهرانی در سده‌های اخیر با ارائه مبانی عرفان، به عنوان یک تئوریسین مطرح است و به قول خودشان ما عرفان را در سر سفرۀ همه آورده‌ایم و خدا را در اختیار و در کنار همگان نشاندیم. 5ـ در زمان حیات مرحوم علامه طهرانی گاهی مطالب و مبانی از ایشان به خلاف نقل می‌شد که تذکر می‌دادیم، چه رسد به الان که وضعیت فرق می‌کند و ایشان نیز خودشان در قید حیات نیستند. 6ـ در آیه‌ای در خصوص خروج از ظلمات به ‌سوی نور ﴿وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه﴾‏ ایّام در اینجا یعنی مواقفی که عنایات خاص خداوند نسبت به بندگان به نحوی می‌باشد که در آن مواقف جذب نفس و کشش ارواح به عالم قدس شدیدتر و قویتر است. 7ـ در مبانی فلسفی اصل و حقیقت وجود، نور است و خداوند که اصل الوجود است و همۀ وجودات ناشی از اوست به او نور می‌گویند ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾‏ یعنی هم خود را می‌نمایاند و هم اشیاء را نشان می‌دهد. 8ـ ماهیّات امکانیه به ‌واسطه تجلّی و مشیّت حق از خود ذات حق، که حقیقت نور است، اراده بر تشکل آنها می‌شود و به ‌وجود می‌آیند و همان ذات، زمانی‌که اراده بر تعیّن خارجی موجودات می‌کند همان ذات خود که نور است را در عوالم ظهور می‌دهد؛ پس ما همگی مظاهر ذات خداییم. 9ـ عالم نور یعنی حقیقتی که اتصال به ذات ربوبی و به عالم اسماء و صفات دارد و به هرآنچه که متصل به این عالم و نشأت از صفات پروردگار گرفته شده است هم عنوان نور اطلاق می‌شود. 10ـ صفات خداوند مثل صداقت، امانت، کرم، بخشش و... در عالم نور قرار می‌گیرد و صفاتی که در مقابل اینها قرار دارد در عالم ظلمت. و خدا به حضرت موسی مأموریت داد که مردم را از عوالم ظلمت مانند دروغ، تهمت، غش در معامله و... خارج کند. 11ـ شخص معروفی گفته بود قضیۀ اربعین در زمان اهل بیت بوده ولی از بین رفته‌ و فقط برای سیدالشهدا باقی ‌مانده است، وقتی به او نامه نوشتم و تقاضای سند این مطلب را خواستم جوابی نفرستاد؛ گویی همین‌طوری گفته بود. 12ـ خداوند در همین دنیا انسان را به سزای عملش می‌رساند (شخصی که فعلا بزعم خودش مورد ظلم واقع شده است، سابقا در روزنامه‌اش آبروی روحانی محترمی را برده بود و بعداً که مشخص شد خبر اساسا دروغ بوده، حاضر نشد به‌خاطر اعتبار روزنامه‌اش این مطلب را اصلاح کند و پس بگیرد؛ این یک تفکر ظلمانی است). 13ـ وقتی تفکری برای انسان تحقق خارجی پیدا می‌کند باعث می‌شود نفس نسبت به موضع خودش محکم‌تر شود. اگر تفکری ظلمانی باشد انسان باید خود را خارج کند زیرا حوادث، قلب انسان را سفت می‌کند. 14ـ شقاوت و ظلمت به‌جایی می‌رسد که طفل را روی دست پدر شهید می‌کنند و این کودک سند حقانیت کربلاست. عمرسعد ترسید که قضیۀ این طفل، همه را منقلب کند لذا دستور کشتن او را داد و حرمله از شمر هم بدتر است و او از نور به ظلمت رفته است. 15ـ کودک که به دنیا می‌آید معصوم است چون از عالم نور است کم‌کم بر اثر اشتغال به کثرات، ظلمت آنها را می‌گیرد. لذا پیامبران آمده‌اند که مردم را از ظلمت خارج کنند. 16ـ اصول فطری و انسانی اقتضا می‌کند در ورزش‌های بین‌المللی همان‌طور که یک کشور از پیروزی خوشحال می‌شود، رعایت کشوری که ناراحت هستند را بکنند ولو هر دینی داشته باشند. 17ـ مشرکین همان‌طوری که به بچه‌های خود شناخت داشتند، پیامبر را می‌شناختند. آنها در همان ظلمت ایستادند و خارج نشدند. 18ـ تمام نظام تکاملی و تربیتی ادیان براساس خروج ظلمت به‌سوی نور است. 19ـ مراقبه‌ای که بزرگان دستور می‌دهند یعنی صفاتی را که مستند به صفات ربوبی است را جایگزین صفات مقابل آنها کنند و این خروج از ظلمت به نور است. 20ـ ﴿اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور﴾ همیشه خداوند به کسانی‌که قصد خروج از ظلمت را دارند به انحاء مختلف کمک می‌کند و همچنین اگر کسی بخواهد به‌سمت ظلمت و خلاف برود او را کمک می‌کند و از آن‌طرف شیطان نیز از همه طرف اغواء می‌کند. 21ـ مرحوم علامه همواره بر رشد تفکر و فهم توحیدی رفقا تأکید می‌کردند. 22ـ خیلی نسبت به حال خود ظنین می‌شوم وقتی‌که می‌بینم افرادی در خدمت بزرگان بودند اما حظی نبردند و با مسیر زاویه پیدا کرده‌اند.

بیانات حضرت آیت الـله طهرانی در شهر کرمان
2 شوال المکرم 1435

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی