گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
 
بانک صوت > سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی > شرح حديث شریف عنوان بصري
  تعداد نمایش در صفحه: ترتیب نمایش:

جلسه سوم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
16 صفر 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: كيفيت هدايت و دستگيري توسط امام معصوم عليه السلام فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 امام صادق عليه السلام معذوريت خود را نسبت به ارتباط با عنوان بصري در دو جنبة شخصي و اجتماعي بيان مي‌كنند 2 بر اساس عبارت «اني رجلٌ مطلوب» آيا موانع اجتماعي و تحت المراقبه بودن امام عليه‌السلام مانع از هدايت و دستگيري حضرت نسبت به افراد مي‌شود؟ 3 اختلاف كيّفيت ارتباط و مراوده ائمه اطهار عليهم السلام با مردم بر اساس اختلاف شرايط اجتماعي و حكومتي 4 ارزش و اعتبار سخنان اهل علم به ارزش و اعتبار اصل و ريشه آن كه ائمه اطهار علیهم السلام مي‌باشد برمي‌گردد. 5 انتساب و از خود ديدن مطالب عاليه و راقيه ائمه اطهار خيانت به ساحت مقدس ايشان مي‌باشد 6 عصمت و طهارت مطلقه ائمه معصومين عليهم السلام دليل جاودانه بودن گفتار و رفتار و كردار ايشان مي‌باشد 7 از آنجايي كه هدايت عبارت است از ايجاد ربط ميان نفس با مبدأ أعلی لذا در مسأله هدايت تفاوتي ميان حضور و غيبت امام نمي‌باشد 8 ولايت ائمه معصومين عليهم السلام با شراشر وجود همۀ افراد معيّت داشته و حضور و غيبت در آن راه ندارد. 9 مرحوم حداد رضوان الله عليه به مرحوم علامه طهراني مي‌فرمودند: اگر تو در غرب عالم باشي و من در شرق عالم، كيفيت ارتباط و ولايت من نسبت به تو هيچ تفاوتي نمي‌كند 10 علت وجود حالت تجرّد و سبكي در مجالس سيّد الشهداء عليه السلام حضور معنوي حضرت و اتّصال نفس افراد با ملكوت و سرّ امام مي‌باشد 11 توضيحي راجع به كيّفيت ولايت و احاطه و اشراف امام زمان عليه السلام نسبت به عالم هستي 12 مراد امام صادق عليه السلام از عبارت «اني رجلٌ مطلوب» اين است كه در مسأله هدايت ارتباط ظاهری و حضوری ملاک نمی باشد.
: چکیده
2317
: تعداد بازدید

جلسه چهارم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
23 صفر 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: حقیقت معنای هدایت وعدم تأثیرحضور و غیبت امام علیه السلام درآن فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 – علت عدم پذيرش عنوان بصري توسط حضرت صادق عليه السلام. 2 – عدم پذيرش امام عليه السلام به معني بسته شدن راه هدايت نيست. 3 – سخنان و اعمال حسنۀ ما حقيقتاً انتساب به امام دارد و مجازاً به ما منسوب است. 4 تا شخصي به مقام طهارت مطلقه نرسد كلامش آميخته به كثرت است. 5 – ادوار مختلف ائمۀ معصومين عليهم السلام داراي شرائط خاصي بوده است. 6 – هدايت عبارت است از: ارتباط نفس با مبدأ خود و نحوۀ التجاء و جهت دادن آن از جانب پروردگار و مقام ولايت كليه بر حسب كيفيت و خصوصيتي كه آن نفس واجد آن است، و اين مسئله ربطي به غيبت و حضور امام عليه السلام ندارد. 7 – اميرالمومنين عليه السلام در عین نشستن در خانه با همه موجودات معيّت و يگانگي دارند. 8 – اگر حضور و غيبت امام براي مردم و امّت تفاوت داشته باشد ظلم محض است. 9 – گفتار حضرت آقاي حاج سيد هاشم حدّاد به علامۀ طهراني رضوان الله عليهما در مورد عدم تفاوت حضور و غيبت درهدایت ودستگیری. 10 – تكامل عبارتست از: عبور از نفس و شوائب آن و رسيدن به تجرّد. 11 – علّت پيدايش حالت بكاء در مجالس سيدالشهداء عليه السلام حضور معنوی آن حضرت در مجلس می باشد. 12 – گفتار مهم حضرت علامه طهرانی قدس الله سره به يكي از شاگردان.
: چکیده
2007
: تعداد بازدید

جلسه پنجم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
30 صفر 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: حقیقت معنای سلوک و وظائف سالکین الی الله فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 خداوند متعال بر حسب استعدادات هر شخصی هدايت مخصوص به او را دارد. 2 آنچه كه براي سالك ضروري و لازم است تسليم در برابر مشيّت پروردگار است. 3 گفتار حكيمانۀ مرحوم قاضي رضوان الله عليه به عدّه‌اي از علماء نجف كه از ايشان تقاضاي دستور داشتند. 4 سلوك الي الله عبارتست از قیام به آنچه كه مورد رضاي خدا است. 5 سلوك در تعريف مرحوم آية الله انصاري رضوان الله عليه. 6 سؤال حضرت آية الله حسن‌زاده آملي از مرحوم آقای سيد مهدي قاضي فرزند مرحوم قاضي طباطبائي در مورد به ارث بردن حقيقت و سرّ مرحوم قاضي و جواب ايشان. 7 آخوند مولي حسينقلي همداني بيش از سيصد شاگرد سلوكي داشتند ولي فرزندان ايشان از سلوك وعرفان پدر بي‌بهره ماندند. 8 پيام مهم حضرت ولي عصر ارواحنا فداه براي شيخ مفيد نسبت به وظائف شيعيان. 9 تقاضا نمودن دستور سلوکی يكي از علماء قم از حضرت علامه طهراني و پاسخ منفي ايشان . 10 شخص سالك بايد تماماً و من جميع الجهات تسليم استاد باشد و الّا هيچ فائده ای براي او ندارد. 11 اگر عنايت دائمي حضرت حقّ نباشد، آدمي مبتلا به عذاب استدراج مي‌گردد. 12 مثال لطيف حضرت آية الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني درباره استدراج. 13 داستان ناصرالدين شاه و ترس از مرحوم حاج ملّا علي كني و اقتدار ايشان. 14 مخالفت مرحوم حاج ملا علي كني رحمة الله عليه با كشيدن ريل آهن و داستان گاو
: چکیده
2084
: تعداد بازدید

جلسه ششم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
سال 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: حقیقت مقام ولایت وامامت ائمه معصومین علیهم السلام فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 حضور و غيبت امام عليه السلام در هدايت و دستگيري افراد هيچ گونه دخالتی ندارد. 2 ارتباط انسان با امام مادّي نيست بلكه ارتباط قلبي و ملكوتي است. 3 وجود مبارك امام عليه السّلام «كتاب مبين» است. 4 در وجود امام، حقيقتي نهفته است كه آن حقيقت، علّت خلقت و علّت دوام خلقت جميع موجودات است. 5 امام از خود افراد و ادراكات آنها به آنان نزديكتر است زيرا إحاطة علّي به موجودات دارد. 6 در عالم خلقت، نسخة اصلي وجود همۀ موجودات امام عليه السلام است. 7 در روايات «امام مبين» تعبير به نفس معصومين عليهم السلام شده است. 8 كلام امام زمان عليه السلام دربارة عدم تأثير غيبت در ارتباط بين ايشان و مردم. 9 تقاضاي حضرت آية الله سيد محمد محسن طهرانی از حضرت آقاي حاج سيد هاشم حدّاد دربارة دستوري راجع به ديدن حضرت وليعصر ارواحنا فداه و جواب حضرت آقاي حدّاد رضوان الله عليه. 10 ملاك در قرب و بعد ظاهري نيست بلكه تنها ملاك معرفت است و بس. 11 كلام عرشي حضرت وليعصر ارواحنا فداه دربارة جايگاه رفيع امامت. 12 «ولايت» يعني إحاطۀ علّي و واقعي بر همۀ مقدّرات و نفوس
: چکیده
1997
: تعداد بازدید

جلسه هفتم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
10 ج2 1419 ه ق :تاریخ
موضوع كلّي: اختلاف شواکل وخصوصیات ائمه معصومین سلام الله علیهم وسالکین راه خدا فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 سلوك عبارتست از حركت انسان به سوي مبدأ و منشاء كمالي خود. 2 افراد در سلوك داراي خصوصيّات و كيفيّات مختلفه هستند زيرا شاكله‌هاي آنان مختلف است. 3 أئمّه عليهم السّلام داراي شواكل مختلف هستند و تنها كسي كه پرده از اين حقیقت برداشته مرحوم علّامۀ طهراني رضوان الله عليه مي‌باشند. 4 سرّ ايرادها و اعتراضات به نحوة مشي ائمّه عليهم السّلام نظر نمودن به آنها از دريچة نفس خود است. 5 نقش زمان و مكان به معني صحيح آن در نگرش إنسان به حقائق و واقعيّات يك حقيقت است. 6 اختلاف شواكل فراتر از اختلاف زمان و مكان و خصوصيات آن است. 7 تا كسي به مقام ولايت نرسد محال است بتواند به خصوصيات افراد اطلاع پيدا كند. 8 داستان افرادي كه به ولايت نرسيده‌اند داستان افرادي است كه از فيل تعريف كرده در حاليكه او را نمي‌شناختند. 9 اولياء و بزرگان با هر كسي بر طبق ربطي كه به مبدأ خود دارد عمل مي‌كنند. 10 افراديكه در محضر آقاي حدّاد مشرّف مي‌شدند يكسان نبودند، تنها بعضي از آنها توانستند آنطور كه بايد و شايد از ايشان بهره‌ور گردند. 11 بيچاره آن كسي است كه وقت خود را به افكار و سخنان بيهوده بگذراند. 12 داستان حضرت آية الله حاج سيد محمد محسن طهراني درباره تشييع جنازه يكي از متموّلين در شهر «سور». 13 عبارت عجيب مرحوم علّامه طهراني رضوان الله عليه از مرحوم آية الله حجّت. 14 كسي كه به مقام توحيد رسيده است غير از اجراء مشيّت پروردگار نمي‌تواند كاري انجام دهد.
: چکیده
1992
: تعداد بازدید

جلسه هشتم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
25 ج2 1419 ه ق :تاریخ
فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي موضوع كلّي: ذکر و ورد و لزوم پرداختن به آن برای سالکین راه خدا 1 لزوم «ذكر» و «وِرد» براي همة مردم حتي براي امام عليه السلام. 2 معناي «وِرد» از نظر لغت و تأثيرات آن در نفس. 3 معني عالم كثرت و عالم توحيد و دستور مولانا به شاگردانش در مورد كار كردن. 4 امام زمان عجل الله فرجه حقائق توحيدي را تحقّق مي‌بخشد و با ديد توحيدي به همه مظاهر مي‌نگرند. 5 گفتار آقاي دكتر سجّادي در مورد رفتار پرستار‌هاي بيمارستانهاي امريكا و نقل كلامي از مرحوم علّامه طهراني قدس الله نفسه الزكيّه: «شيعۀ اميرالمؤمنين علیه السلام همانها هستند.». 6 معناي مظهريّت اسماء الهيّه و در تحت ولايت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در آمدن. 7 شخصيت‌گرائي، كسي را به جائي نمي‌رساند و ملاك حق‌گرائي است. 8 چگونه شخصيت‌هاي اعتباري و تبليغات، افراد را مسحور خود مي‌كنند. 9 بعضي از انواع موسيقي همانند هيبنوتيزم افراد را از خود بيخود مي‌كند و اختيار را از ایشان مي‌ربايد. 10 عمل آدمي بايد بر اساس عقل و اختيار و اراده باشد. 11 تحوّل اگر از روي عواطف و احساسات باشد ناپايدار است. 12 حادثه كربلا براي اصحاب حضرت سيدالشهداء عليه السلام عقلاني است و لذا پايدار است. 13 كار امام حسين عليه السلام در روز عاشورا تزريق عقل و فكر و انديشه به اصحاب بوده است. 14 در جنگ جمل، اصحاب عائشه كوركورانه خود را به كشتن دادند و تحت تأثير تبليغات احساسي بودند. 15 اجتماع طلحه و زبير و صحابه پشت سر عائشه، امر را بر مردم مشتبه ساخت. 16 گفتار عجيب پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله و سلم در مورد اتّفاقات پس از خودشان. 17 رفتار اميرالمؤمنين عليه السلام نسبت به عائشه و اصحاب جمل. 18 گرد آمدن مردم بر محور عائشه و طلحه و زبير بر اساس شخصيت‌پرستي بوده است. 19 شخصيت‌پرستي افراد باعث توجيه أعمال زشت آنها توسط خود و ديگران مي‌گردد. 20 تحت تأثير شخصيت كسي قرار گرفتن و مطالب خلاف او را صحيح جلوه دادن، گول زدن خود می باشد.
: چکیده
1920
: تعداد بازدید

جلسه نهم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
2 رجب 1419 ه ق :تاریخ
فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي موضوع كلّي: ضرورت نیاز به ذکر و ورد در مسیر سیروسلوک الی الله 1 آيا مي‌شود انسان به مرتبه‌اي برسد كه از ذكر و «وِرد» بي‌نياز باشد. 2 اهميّت جایگاه رفيق در فرمایش مهّم اميرالمؤمنين عليه السلام. 3 دنيا و شؤونات آن ناپايدار است. 4 داستان عجيب حضرت عيسي علي نبينا و آله و عليهم السلام و حواريون آن حضرت و پير زن و فرزندش . 5 جواب حكيمانۀ حضرت عیسی علیه السلام به جوانی که به سلطنت رسیده بود . 6 معرفي گنج واقعي توسط حضرت عيسي عليه السلام به حواريين خود. 7 دنيا از منظر اميرالمؤمنين عليه السلام. 8 جنگ و صلح و حكومت از ديدگاه اميرالمؤمنين عليه السلام و ابن عباس. 9 انسان عاقل هميشه در احتمالات طرف أرجح را انتخاب مي‌نمايد. 10 مباحثة عقلاني حضرت امام صادق عليه السلام با شخص دهري و تسليم شدن او. 11 برنامه‌هاي ائمّه معصومين عليهم السلام براي ما برنامه‌هاي عقلاني بوده و مي‌باشد. 12 نقل داستاني از مرحوم آية الله شيخ عباس قوچاني براي مرحوم علامه طهرانی قدس سرهما. 13 خطبۀ اميرالمؤمنين عليه السلام در تفسير آيه شريفۀ «رجال لا تلهيهم تجارةٌ ولا بيع عن ذكر الله» 14 آسمان و زمين از نظر رتبه و سعه در پائين‌ترين درجه قرار دارند. 15 ملكوت آسمانها و زمين تاب تجلّي پروردگار را ندارند ولي قلب بندۀ مؤمن مي‌تواند محلّ تجلي حضرت حق باشد. 16 روايت مهم و سرنوشت‌ساز حضرت صادق عليه السلام از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم. 17 كلام نوراني اميرالمؤمنين عليه السلام در بي‌ارزشي دنيا. 18 عبارت رهبر فقيد انقلاب مرحوم آية الله خميني راجع به لزوم كناره‌گيري شخصي از منصب خود در صورت تشخيصِ وجود داشتن شخص أرجح. 19 ياد و ذكر حضرت حق ،قلب را از نابودي در عالم كثرت نجات مي‌دهد. 20 بايد به حقيقت پيغمبرصلی الله علیه وآله وسلم و آل او دل بست و نه ظاهر آنها.
: چکیده
1806
: تعداد بازدید

جلسه دهم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
16 رجب 1419 ه ق :تاریخ
فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي موضوع كلّي: حقیقت دنیا در کلام اولیاء الهی وتأثیر ذکر و ورد در تکامل سالک الهی 1 نقش ذكر و ورد در تكامل انسان و تفسير كلام حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام. 2 بیان معنای دنيا در فرهنگ نهج‌البلاغه و اولياء و بزرگان. 3 تفسير حديث: «الدنيا ملعون و ملعون مَن فيها» 4 هر موجودي داراي دو وجهة «خلقي» و «ربطي» مي‌باشد و اگر جنبۀ ربطي او را بگيرند مي‌شود «دنيا». 5 تمام عوالم وجود از در صورت عدم لحاظ جهت ربطي مشمول قانون عدم هستند. 6 تمام موجودات مُتدلّي و متّكي به حضرت حق هستند. نه مانند كارخانه ماشين‌سازي و نه مانند مادر و طفل. 7 قطع نمودن شیر مادر از طفل خود بزرگترين خيانت مي‌باشد. 8 بیان کیفیت ارتباط موجودات با حضرت حق. 9 چشم مردم به ظاهر دنیا است و از باطن آن خبر ندارند. 10 نقل خاطره‌اي از علي اصغر حكمت وزير فرهنگ و معارف رضا شاه از تيمور تاش وزير دربار او 11 عالم أمر و خلق و معناي آن و كيفيت تعلّق اراده و مشيّت حضرت حق بر ایجاد يك شي 12 اشياء و موجودات خارجي أثرات و ظهورات ارادة پروردگار بوده ولي مردم به این مسئله توجه ندارند. 13 تفسير آيات «ذلك بانّ الله هو الحق» « سَنُريهِمْ آياتِنا ... حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ » 14 معناي آيات آفاقي و أنفسي. 15 نامۀ حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به خسرو پرويز و بي‌ادبي او نسبت به نامۀ حضرت. 16 داستان متوكّل عباسي مبنی بر تهیه بهترین شمشیر موجود برای او و كشته شدنش با همان شمشير. 17 تفسير دنيا عبارتست از جنبۀ ظاهري؛ و آخرت عبارتست از جنبۀ باطني. 18 بیان تفاوت میان اهل دنيا و اهل آخرت در اختلاف نیّات ایشان. 19 تفسير و تعريف منطقي از دنيا و آخرت. 20 صفات اهل الذّكر در بيان اميرالمؤمنين عليه السلام.
: چکیده
4163
: تعداد بازدید

جلسه یازدهم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
23 رجب 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: ديدگاه استقلالي و آلي داشتن نسبت به دنيا و پديده‌هاي آن فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 توضيحي راجع به سخن اميرالمؤمنين عليه السلام در نهج البلاغه: و انَّ للذِّكر لأهلاً اِتخذوه من الدنيا بدلاً فلا تشغلهم تجارةٌ و لا بيعٌ عنه 2 چگونه اشتغال به امور دنيوي و مسائل آن انسان را از ياد خدا باز نمي‌دارد؟ 3 نظر استقلالي و يا آلي داشتن نسبت به دنيا و پديده‌هاي آن امري است كه موجب انحطاط يك فرد در دنيا و انغمار او در شهوات و يا رشد و كمال او در رسيدن به سعادت مي‌شود 4 بيان وجه و علّت غصب فدك از حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها توسط خليفه اول 5 عجز و ناتواني خليفۀ اول از پاسخ دادن به سؤالات علماي يهود و نصاري 6 آشكار شدن شخصیت خليفه ثاني با بيان عباراتي چون: لا أبقاني الله بعدك يا ابالحسن در مدح اميرالمؤمنين عليه السلام 7 آشكار شدن مظلوميت اميرالمؤمنين عليه السلام در جريان ازدواج اجباری ام كلثوم دختر حضرت با خليفه ثاني 8 ديدگاه و نظر استقلالي برخي افراد براي دست‌يابي به حكومت و سلطه 9 ديدگاه استقلالي معاويه در دست‌يابي به حكومت و در نتيجه عدم پايبندي به تعهدات خويش در قبال امام حسن مجتبي عليه السلام 10 اميرالمؤمنين عليه السلام در اجراي عدالت و حق ميان منتسبين به خود و ساير افراد تفاوتي قائل نمي‌شد 11 هدف از تشكيل حكومت اسلامي برقراري عدالت و فراهم كردن بستر مناسب براي تحقق و اجراي احكام اسلامي مي‌باشد نه برقراري ظلم و نفاق و امور مخالف با اسلام 12 تفسير آيه 17 سوره مباركه ق: إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعيدٌ
: چکیده
4304
: تعداد بازدید

جلسه دوازدهم شرح حدیث عنوان بصری

: نام
حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی : سخنران
7 شعبان 1419 ه ق :تاریخ
موضوع: مراتب ذكر فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي 1 اميرالمؤمنين عليه السلام در نهج البلاغه در وصف اهل ذكر مي‌فرمايند: و انَّ للذِّكر لَاَهلاً اتخذوه من الدنيا بدلاً فلا تشغلهم تجارة و لا بيع عنه 2 توضيحي راجع به مراتب ذكر بر اساس كلام اميرالمؤمنين عليه السلام 3 رهبانيّت از ديدگاه اسلام كه متكفّل سعادت دنيوي و اخروي بشر می باشد مردود به شمار مي‌آيد 4 عينيت ميان ديانت و سياست در صورتي كه به معناي كمال دين اسلام در فراهم كردن همة شرايط لازم براي به فعليت درآوردن استعدادات نهفته بشر باشد سخني صحيح به شمار مي‌رود 5 عملكرد غيرصحيح و بدون منطق ثمرة بن جندب در ارتباط با درخت خويش و دستور پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم مبني بر قلع و كندن آن 6 يكي از مهم‌ترين ضرورت‌هاي حكومت اسلامي ايجاد امنيت اخلاقي، اقتصادي و سياسي در همة ابعاد براي افراد مي‌باشد تا در سايۀ آن قابليت رشد و شكوفاسازي استعدادات خویش را دارا باشند 7 در صورتي كه رسيدن به كمال حق فطري و مسلّم هر فرد تلقّي مي‌شود بر جامعة اسلامي است كه شرايط رسيدن به آن را براي افراد فراهم كند گرچه بسياري از افراد با آن مخالف باشند 8 بيان ديدگاه‌هاي متفاوت نسبت به مسألۀ دموكراسي و ليبراليسم و پاسخ هر يك از آنها 9 اسلام دين عقل و منطق مي‌باشد و همۀ دستورات آن بر اساس تكوين و منطبق بر فطرت افراد مي‌باشد 10 ابتدائي‌ترين مرحله براي افرادي كه تجارت و داد و ستد، ايشان را از ذكر خدا باز مي‌دارد اشتغال به امورات دنيوي و مسائل عبادي و جمع ميان اين دو مي‌باشد 11 يكي ديگر از مراتب عدم انصراف افراد از ذكر خدا به واسطۀ تجارت و داد و ستد اين است كه افراد در معاملات و داد و ستدهاي خويش تنها خدا و رضايت او را مدّ نظر قرار مي‌دهند نه هوي و هوس و منافع مادي خود را 12 بالاترين مرتبۀ ذكر و عدم اشتغال از توجه به پروردگار نسبت به تجارت‌ها و داد و ستدها اين است كه شخص ديگر براي خود وجهۀ ظاهر و باطني نديده مشتری و بايع را خدا مي‌بيند
: چکیده
2855
: تعداد بازدید


    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23    

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی