گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
 
بانک صوت > سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی > شرح حديث شریف عنوان بصري > جلسه سي و دوم شرح حديث عنوان بصري
  تعداد نمایش در صفحه: ترتیب نمایش:


چکیده:
موضوع: طلب علم و بكارگيري آن فقره: فان أردت العلم فاطلب اولاّ في نفسك حقيقه العبودية و اطلب العلم باستعماله و استفهم الله يفهمك 1 دأب و ديدن ائمه عليهم السلام و اولياء الهي در ايام محرم بر اقامۀ شعائر حسيني در منازل خويش بوده است 2 توضيحي راجع به اين حديث شريف: شيعتنا خُلِقوا من فاضل طينتا يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزنا 3 در حالي كه افراد فراگيري علم را براي به كارگيري آن طلب مي‌كنند مراد امام صادق عليه السلام از عبارت و اطلب العلم باستعماله چه مي‌باشد؟ 4 علم حقيقي عبارت است از ادراك و معرفت پيدا كردن نسبت به خالق هستي و آنچه مربوط به صفات خالق و آثار وجودي او مي‌باشد 5 مطالعه روايات و مواعظ و وصاياي ائمه اطهار از مصاديق علم به شمار مي‌رود و عمل به محتواي آن و تحقق آن در وجود خويش به كارگيري علم به حساب مي‌آيد 6 برخي افراد نه تنها حقيقت علم را مدّ نظر قرار نداده بلكه آن را در جهت خلاف محتواي آن به كار مي‌گيرند 7 ذكر برخي از فقرات شريف سخنان امام سجاد عليه السلام در خطاب به يكي از علماء دربار بني اميه بنام محمد بن مسلم زهري 8 امام سجاد عليه السلام مي‌فرمايند: شخصي كه با عمل و رفتار و تعامل خويش با افراد ظالم و غيرصلاح سبب رشد وتثبيت موقعيت ايشان شود به عداوت و جنگ با خداوند برخاسته است 9 مظلوميّت اميرالمؤمنين عليه السلام در برقراري عدالت ميان برادران خود و ساير افراد و در نتيجه گرايش عقيل به سمت معاويه ظاهر و آشكار مي‌شود 10 امام سجاد عليه السلام در خطاب به محمد بن مسلم و ساير افراد مي‌فرمايند: آن مقداري كه به تو عطا كردند در قبال آنچه از تو گرفتند چقدر اندك و ناچيز است 11 امام سجاد عليه السلام مي‌فرمايند: فانظر لنفسك فانه لا يَنظُر لها غيرك و حاسبها حسابَ رجلٍ مسئول 12 توصیه و تأكيد بزرگان و اولياء الهي بر توجّه و رسيدگي سالك به مسائل نفس خويش و پرداختن به خود در قبال توجّه و دخالت در امور ديگران 13 ذكر نامه اميرالمؤمنين عليه السلام به يكي از دوستان خويش كه خبر رحلت او را دريافت كرده، و بعد از مدتي بر حيات او اطلاع پيدا كردند 14 بزرگ‌ترين مشكل انسان‌ها در دنيا و در هنگام مواجه شدن با جريانات و قضايا اين است كه ايشان محكوم احساسات هستند نه محكوم عقل 15 تفسير آيه 27 و 28 سورة مباركه انعام: و لو تري اذ وقفوا علي النار فقالوا ياليتنا نُرَد و لا نكذِّب بآيات ربنا و نكون من المؤمنين... 16 بيان فرمايشات مرحوم علّامه طهراني در اواخر حيات خويش در ارتباط با حقيقت راه سير وسلوك: راه خدا و راه سلوك به اسم نيست...

جلسه سی و دوم شرح حديث عنوان بصري
2 محرم1421 ه ق

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی