فروشگاه اینترنتی پخش زنده گالری تصاویر آرشیو پرسش و پاسخ بانك صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلي
  پنجشنبه  9 فروردين 1403 - الخمیس  16 رمضان  1445 - Thers  28 Mar 2024
منوی سایت    
صفحه اصلی   آرشيو  > اخلاق و اجتماع > سير علوم و تاريخ شيعه در عصر امام حسن عسكرى عليه السّلام‏

سير علوم و تاريخ شيعه در عصر امام حسن عسكرى عليه السّلام‏


بسم الـله الرحمن الرحیم

 

در زمانى كه متوكّل حضرت امام هادى عليه السّلام را از مدينه طلبيد، حضرت امام حسن عسكرى عليه‌السّلام هم همراه پدر بودند. و هميشه آنحضرت با پدرشان در سامرّاء بودند تا وقتى كه پدر به رفيق أعلى واصل شد. [1]

آنگاه حضرت در اين مدّت كوتاه عمرشان پس از اين در سامرّاء با زندگى توأم با مرارت و أذيّت گذراندند، و با پدرشان در تحمّل مصيبتها شريك بودند. و پس از ارتحال پدرشان منفرداً تحمّل بديها و زشتيهاى بنى‌عباس را مى‏نمودند. حال و رفتار عبّاسيّون با وى، از إسائه، و چشم پوشى از مقامات، و تضييق بر او و زندان، مثل حال و رفتارشان با پدرش بوده است بدون اندك فُسْحَتى و إرفاقى كه به او برسد.

شيعيان در عصر او حالشان به مثابه حالشان با پدرش بوده است. و شهر قم در عهد او و در عهد پدرش از زمان پيش، عاصمه بزرگى از عَواصِم و محلهاى علم‏ شيعه بوده است. در بلده قم به مقدارى كه از شمارش و حساب بيرون مى‏باشد راويان شيعه، و به مقدار بسيارى از مؤلّفين در علم حديث و در ساير فنون علم مجتمع بوده‏اند. و در سامرّاء و اطراف مجاور سامرّاء به قدرى شيعه زياد بوده است كه به مقدار معتنابهى بالغ مى‏گرديده است. و در بلده بغداد خلق كثيرى شيعه بوده‏اند. شهر مَدائن در آن عصر معمور و آباد بوده است و تشيّع در آن داراى قِدْحِ مُعَلَّى [2] بوده است، و پيوسته مواصلات ميان شيعيان آنجا و ميان امام، متوالى و مُرَتَّب بوده است، و شايد سلمان فارسى اوّلين واضع حَجَر تشيّع در آنجا بوده است، و روى آن حَجَر بوده است كه حُذَيْفَة بن يَمان بناى تشيّع كرده است.

و اما از كوفه آن عصر چيزى مپرس. كوفه در آن عصر، و ما قبل از آن، و ما بعد از آن از بزرگترين شهرهاى تشيّع محسوب مى‏گرديده است.

بارى، پيوسته حال بنى عباس با امام عسكرى عليه السّلام بر همان منوال خشونت بود تا آنكه مُعْتمِد عباسى او را با سمّ پنهانى شهيد كرد. و شيعه نيز بر همان منوال بودند تا حضرت امام عليه السّلام از دنيا رحلت نمود. [3]

__________________________________________________

[1]ـ آن حضرت در شهر ربيع الاخر از سنه 231 و يا 232 متولّد شدند، و در سامرّاء هشتم ربيع الاوّل از سنه 260 على الاشهر رحلت يافتند، و با پدرشان در خانه خودشان مدفون شدند. ايّام امامت آن حضرت شش سال و عمرشان 28 يا 29 سال بوده است و عليهذا بعد از حضرت امام محمّد تقى علیه السلام كوچكترين امامان بوده‏اند.

[2]ـ قِدْح با كسره قاف و سكون دال عبارت است از تيرى كه پرتاب مى‏كنند پيش از آنكه تراشيده و تسويه گردد. و به تير مَيْسر (قمار) نيز قِدْح گويند. و معلَّى عبارت است از هفتمين تير از سهام ميسر قمار كه از همه داراى برد بيشترى بوده است. در زمان جاهليت نوعى از قمار بود كه بدان «أزلام» مى‏گفتند و آن بدين گونه بود كه شترى را به قيمت خود مى‏خريدند و آن را به قمار مى‏گذاردند بدين طريق كه هشت نفر براى قمار مجتمع مى‏شدند و هشت چوبه تير را در ظرفى مى‏نهادند و روى يكى مى‏نوشتند: يك سهم و روى دگرى دو سهم و همين طور تا روى هفتمين مى‏نوشتند هفت سهم و هر يك از اينها اسم خاصى را دارا بود مثلًا نام هفتمى از آنها مُعَلَّى بود، و روى هشتمين مى‏نوشتند: بدون سهم. آنگاه اين شتر را به 28 سهم تقسيم مى‏نمودند. يعنى به 7 سهمى و 6 سهمى و 5 سهمى تا يك سهمى كه مجموعاً 28 سهم مى‏گردد. هشت تن قمارباز مى‏آمدند بر سر آن ظرف و چوبه‏هاى تير را بر مى‏داشتند. آن چوبه‏اى كه بر روى آن عدد يك نوشته بود يك سهم را مى‏برد و آن كه برروى آن عدد دو نوشته بود دو سهم را مى‏برد. و همين طور آن كس كه عدد 7 را بر مى‏داشت 7 سهم از شتر را مى‏برد كه بزرگترين سهم بوده است. و آن كس كه چوبه بدون سهم را بر مى‏داشت بازنده در اين قمار بود و مى‏بايست به تنهایى تمام قيمت شتر را بپردازد. و در اين نوع قمار هفت نفر برنده بوده‏اند به سهامهاى متفاوت و يك نفر بازنده بود. و چون بالاترين بُرْد براى هفت سهمى بوده است لهذا اين مثال قِدْح مُعَلَّى در عرب براى صاحب نصيب أعظم استعمال مى‏شود و مرحوم مظفر در اين عبارت مى‏فرمايد: نصيب أتمّ و أكمل در تشيّع نصيب اهل مدائن دست پرورده سلمان فارسى و حذيفه بوده است.

[3]ـ امام شناسی، ج 16، ص220.

چاپ ارسال به دوستان
 
نظرسنجی
نام:    
پست الکترونیک:    
تاریخ    
موضوع:    
متن:    

کد یا نوشته ای را که در این عکس می بینید دقیقا وارد کنید

اگر در دیدن این کد مشکل دارید با مدیر سایت تماس بگیرید 
نمایش کد جدید

 
 

کلیه حقوق در انحصار پرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی