راهنما
اگردر ابتدا و انتهاي عبارت مورد جستجو علامت" gutaion" را قرار دهيد، مطالبي كه در متن آنها ، عيناً
عبارت مورد جستجو وجود دارد ،يافته خواهد شد. در غير اينصورت مطالبي كه در آنها يكي از عبارات وجود داشته باشد يافته مي شود.
*عبارت مورد جستجو: آنچه شما در باكس جستجو مي نويسيد.
زمان باقی مانده تا
10:23:23
|
|
منوی سایت
|
|
|
|
علت نامیده شدن حضرت زهرا سلام الله عليها به (ام ابیها)به بیان حضرت آيت الله تهرانی
علت نامیده شدن حضرت زهرا سلام الله عليها به (ام ابیها)به بیان حضرت آيت الله تهرانی
|
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسش و پاسخ ذیل مطالبي است که فی مابین گروه مطالعاتی شمس الشموس و حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسيني طهراني(حفظه الله) رد و بدل گردیده است که مجموع این جلسات به بیش از 8 ساعت به طول انجامیده است. اصل این جلسات در بخش سخنرانی بانک صوت متقین به نام کنگره حضرت سید هاشم حداد موجود میباشد که علاقمندان می توانند برای استفاده بیشتر به این بخش مراجعه نمایند سؤال: راجع به لقب حضرت زهرا سلام الله علیها " ام ابيها " توضيحاتی بفرمایید: جواب:. مسأله ام ابيها آن حقيقت جنبه انفعالي عالم وجود را ميگويند. رسول خدا آن جنبه فاعلي عالم وجود است جنبه فاعلي مقام واحديّت كه اراده پروردگار است در خلق عالم وجود ، چه عالم مجردات و چه عالم مادّه ، آن جنبه فاعليتش، نفس پيغمبر اكرم است و جنبه انفعالي كه قبول اين فاعليت بكند آن نفس حضرت زهرا است. پس نفس آن حضرت موجب خلقت عالم وجود است و از جمله خود پيغمبر، يعني؛ وجود عيني و خارجي خود رسول خدا هم ، بواسطه تجلّي جنبه انفعالي حق در نفس حضرت زهرا تحقق پيداكرده كه بدون اين مسأله جنبه فاعلي فايده ندارد. وقتي كه من ميخواهم اراده بكنم اين آب را بردارم بايد يك ليواني هم در خارج باشد من هرچه اراده كنم ولي ليوان نباشد اين اراده من به چه تعلق ميگيرد؟ .اراده فاعل نسبت به انجام يك شي دو جهت ميخواهد يك جنبه فاعلي و يك جنبه انفعالي هركدام از اين دوتا نباشد آن فعل در خارج صورت عيني پيدا نميكند. جنبه فاعلي نسبت به عالم خارج وجود پيغمبر اكرم است و جنبه انفعالي ، که قبول فاعلیت فاعل و موجب خلقت همه عالم وجود است آن نفس ولايي حضرت صديقه است. پس ميتوانيم بگوييم كه حضرت صديقه سلام الله عليها از اين نقطه نظر علّت خلقت حضرت رسول سلام الله عليه است. و به این معنا اشاره دارد حدیث قدسی معروف که (لولا فاطمة لما خلقتکما ) ، اگر فاطمه نبود شما دو تا را خلق نمی کردم. این از نقطه نظر جنبه تکوینی نفس مطهر حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها . و اما از جهت حیثیت تشریعیّه باید گفت والله العالم. که از آنجا که نفس مطهّر رسول خدا محلّ و مهبط وحی و تشریع می باشد نفس مطهره حضرت صدیقه سلام الله علیها با قبول این تشریع و ودیعه نهادن آن در نفوس فرزندان معصومین خود آن تشریع و وحی را به منصه ظهور و بروز در آورده است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|