گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  04 جمادى الأولى 1446
| 2024 November 06
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:8
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:73138/1520تاریخ پاسخ: 25 ربیع الاول 1433 گروه: خواب و مکاشفه
سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم با توجه به اين حديث در كتاب اسرار آل محمد، كه حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند:"هركس مرا در خواب ببيند مثل آن است كه خود مرا ديده باشد؛ چرا كه شيطان نه در خواب و نه در بيداري به صورت من و هيچ كدام از جانشينانم تا روز قيامت در نمي آيد." چگونه بعضي از خوابها و مكاشفات كه به صورت ائمه عليهم السلام براي افراد ظاهر ميشود، شيطاني و دروغين است؟ باتشکرفراوان.
پاسخ:

هوالعلیم
پاسخ این سؤال داده شده است.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:33596/2376تاریخ پاسخ: 10 ربیع الاول 1433 گروه: خواب و مکاشفه
    سؤال سؤال: با عرض سلام می خواستم سوال کنم اگر انسان یک سری وقایع را در خواب ببیند چگونه می تواند بفهمد که آن وقایع خواب بوده یا رویای صادقه؟ آیا برای همه دسترسی به عالم مکاشفه امکان پذیر است یا فقط عده ای خاص می توانند به آن دست پیدا کنند؟
    پاسخ:

    هوالعلیم
     باید به اهل خبره مراجعه نمایید.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:42514/1734تاریخ پاسخ: 24 صفر 1432 گروه: خواب و مکاشفه
      سؤال سؤال: به نام خدا و باسلام وعرض ادب به پیشگاه جنابعالی،با توجه به اینکه درسیر و سلوک افراد حق جو و افراد بی دین ریاضت یک اصل مشترک است تفاوتهایی که در مکاشفات این دو گروه وجود دارد درچیست؟
      پاسخ:
      هوالعلیم
      تفاوت در مقاصد نفسانی و روحانی است که صد و هشتاد درجه متفاوت می باشد.
        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:78072/1088تاریخ پاسخ: 24 رمضان 1431 گروه: خواب و مکاشفه
        سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم اگر كسي راجع به ما خواب بدي ببيند و براي فرد ديگري تعريف كند و او هم از خود تعبيري نمايد،با توجه به اينكه شنيده ايم اولين نفري كه خواب را تعبير كند ، آن اتفاق رخ ميدهد،اگر اين حرف صحيح است ما چه گناهي كرديم كه فردي خواب بدي ببيند و فرد ديگري تعبير سوء كند ولي در نتيجه بلا ، گريبان ما را بگيرد؟آيا اين اتفاق رخ ميدهد؟شكراً جزيلا.
        پاسخ:
        هوالعلیم
        انشاء الله مشکلی پیش نخواهد آمد. شما توکل بر خدا کنید.
          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:54224/951تاریخ پاسخ: 27 رمضان 1431 گروه: خواب و مکاشفه
          سؤال سؤال: 1. فرق ميان رؤياي صادق و كاذب چيست ؛ براي مثال ، آيا ممكن است شيطان در رؤياي شخصي كه يكي از امامان معصوم را در خواب مي‏بيند، تصرف داشته باشد ؟ 2. با توجه به اينكه انسان به صورت فطري عبادت را دوست دارد، چرا ما از عبادت خود لذت نمي‏بريم ؟
          پاسخ:
          هوالعلیم
          بلی ممکن است و لذا فرموده اند شخص باید دارای بصیرت باشد تا تشخیص دهد 2 زیرا عبادت را با آن نحو که فرموده اند انجام نمی دهیم . سال گذشته در بعضی از شبهای ماه مبارک قدری راجع به این مطلب صحبت شد به آن مطالب مراجعه فرمائید.
            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:11714/879تاریخ پاسخ: 29 جمادی الثانی 1431 گروه: خواب و مکاشفه
            سؤال سؤال: میخواستم بپرسم که وقتی ما خواب کسانی که فوت کردن رو میبینیم یعنی روح ما با انها ارتباط داشته؟!
            پاسخ:
            هوالعلیم
            بلی.
              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:78230/523تاریخ پاسخ: 12 ربیع الثانی 1431 گروه: خواب و مکاشفه
              سؤال سؤال: خدمت حضرت آیت الله تهرانی سلام در ابتدا از طولانی شدن سوالم عذرخواهی می کنم.! ابتدا سوالی در مورد یک داستان عرفانی از شما می پرسم که پاسخ آن از طرف شما به یک نتیجه گیری منتهی خواهد شد. داستان از شیخ رجب علی خیاط نقل شده است که می گوید شیخ می توانست با گیاهان صحبت کند اما این توانایی از او گرفته شده بود لذا به نجف رفت و از آقای قاضی درخواست می کند که این توانایی را به ایشان برگرداند. آقای قاضی در پاسخ می گوید که دست ما خالی است و کاری برای شما نمی توانیم بکنیم . لذا شیخ می رود اما پس از مدتی که آقای قاضی در حال تدریس در حجره بود آقای شیخ رجب علی به داخل حجره آمده و می گوید که جناب قاضی آن چیزی که شما به ما ندادید امام زمان به ما داد و می رود. پس از رفتن شیخ اقای قاضی برای شاگردان داستان یکی از علما را تعریف می کند (نام ان عالم یادم نیست) و می گوید که ایشان به شاگردانشان گفتند که من هنگامی که وارد حرم می شوم و سلام می کنم پاسخ من داده می شود لذا روزی شاگرانش را به حرم برده و سلام می دهد و به آنها می گوید که شما جواب سلام راشنیدید و آنها می گویند خیر و لذا این عمل را دوباره انجام داده و هنگامی که شاگردان دوباره انکار می کنند می گویدکه پس من اشتباه کردم لذا آقای قاضی می گوید که فرق آقای شیخ رجبعلی و ان عالم این است که او فهمید که اشتباه کرده و شیخ رجبعلی نفهمیده...! احتمالا منظور آقای قاضی این بوده است که شیخ امام زمان را ندیده و احتمالا دچار نفس خود شده ... 1 حال اگر این مطلب درست باشد تمام مسایلی که عرفا مطرح می کنند اعم از شهود و غیره زیر سوال رفته زیرا احتمال دارد که دچار نفس شده باشد چون هنگامی که شخصی مثل شیخ رجبعلی دچار نفس شده پس برای دیگران نیز احتمال دارد؟ 2 چه اصلی وجود دارد که می توان بوسیله آن فهمید که مطلب دریافتی از طریق شهود یا مسایل دیگر جنبه نفسانی ندارد و حقیقی است بدین معنی که از کجا میتوان یقین کرد که اگر کسی امام زمان را دید یا مسایل شبیه به این دچار نفس نشده و هم چنین مسایلی که برخی از امام زمان نقل می کنند حقیقی باشد. برای مثال چندی است که سخنی از مرحوم آیت الله بهجت نقل شده است ظهور امام زمان نزدیک است و آقای بهجت فرموده بودند که دوست ایشان که با امام زمان ارتباط دارد از امام زمان سوال کرده که ظهور چه وقت است و امام زمان فرموده اند که نزدیک است و پیرمرد ها هم می بینند که من فایل صوتی آن را برای شما به پیوست فرستادم . آقای بهجت فرموده بودند که ایشان تا ظهور انشاء الله زنده هستند در حالی که ایشون مرحوم شدند. 3 مدتی است که از طرف اهل عرفان اینکه ظهور امام زمان نزدیک است در میان مردم شایع شده است در مورد این مطلب نیز کمی توضیح دهید.
              پاسخ:
              هوالعلیم
              پاسخ سوالات را در یک مجموعه به نحو اختصار به عرض می رسانم :
              انکشاف حقائق غیب نسبت به افراد مختلف درجات متفاوتی دارد و به عبارت دیگر کشف صور مثالیه مربوط به حوادث عالم ماده برای همه افراد یکسان نیست. زیرا براساس قانون سلسله اسباب همانطور که پدیده های این عالم بواسطه سلسله علل تحقق پیدا می کند و این سلسله علل مربوط به عالم مثال و بالاتر ازآن می گردد،خود عالم مثال و حقائق بالاتر از آن که تعبیر به عالم ملکوت می شود نیز براساس اسباب و مسبّبات صورت خارجی پیدا می کند. بنابر این ممکن است فردی نسبت به صورتی از صور مثالیه اطلاع حاصل نماید در حالیکه نسبت به سلسله علل آن و کیفیت حدوث بداء در آن پدیده جاهل باشد و براساس همان ادراک خویش مطلبی را مطرح کند درحالیکه نمی داند آن مطلب تغییر خواهد کرد و لذا می بینیم بسیاری از بزرگان در اخبار از غیب دچار اشتباه و خطا می شوند و این جانب خود از اینگونه موارد بسیار دیده ام . و لذا به هرکسی که از این وقایع اخبار می دهد ولیّ خدا نمی توان گفت و در کلام ولیّ خدا اشتباه رخ نخواهد داد و از این جا استفاده می کنیم که مطالبی که آقای شیخ رجبعلی ادراک می کردند از آنجا که ولیّ خدا نبودند دچار خطا و تزلزل بوده است.
                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:49953/447تاریخ پاسخ: گروه: خواب و مکاشفه
                سؤال سؤال: من مدتی است که هر شب خواب زلزله ای شدید می بینم و هر بار همه میمیرند غیر از خودم. خواهشاً بگوئید این خواب چه تعبیری دارد؟
                پاسخ:

                بسم اللـه الرحمن الرحيم

                مسئله خواب و رؤيا از مسائل بسيار پيچيده و معضلی است كه كمتر شخصي مي تواند به تمام زوايا و رموز آن احاطه پيدا نمايد و علّت اين صعوبت، ارتباط نفس انسان با عالم مثال مي باشد؛ ارتباطي كه منقطع از تعلّق نفس به عالم مادّه صورت مي‌پذيرد. انسان به دو طريق: يكي رؤيا و ديگري مكاشفه مي‌تواند به اين عالم و حقائق موجود در آن دسترسي پيدا نمايد كه از آن تعبير به مثالي منفصل نيز مي‌شود. در عالم مثال صورت مثالي اشياء و قضايائي كه در خارج تحقّق پيدا مي‌كنند به نحو ثابت موجود است. اضافه بر آن صورت تخيّلات و توّهمات انسان كه از آن به مثال متصلّ تعبير مي شود نيز موجود مي‌باشد. و از اينجا مي‌توان به اشكال تعبير خواب و يا مكاشفه پي برد. زيرا تشخيص صحّت و سقم صورتي كه در رؤيا و يا مكاشفه براي انسان حاصل شده است با توجه به خصوصيّات نفساني اشخاص كه مثال متصل آنها مي‌باشد بغايت مشكل خواهد بود و اينكه چه صورتي منطبق بر واقع امر و چه صورتي حاصل از توهّمات و نفسانيّات فرد خواب بيننده است بسادگي براي هر فردي قابل تشخيص و تمييز نمي‌باشد و معمولاً افراد در اينگونه تعبيرها رجماً بالغيب بدون توجه به زوايا و خفاياي امر تعبير مي نمايند. و لذا بزرگان فرموده‌اند: خواب را براي هر فردي بيان نكنيد و هر تعبيري نمي‌تواند مبيّن واقع باشد. شناخت خصوصيّات روحي فرد و كيفيّت رؤيا در تعبير آن نقش اساسي دارد؛ و چه بسا نفس حالت فرد و يا تخيّلات

                  1

                    Skip Navigation Links.
                  Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                  Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                  Collapse عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                  Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                  Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                  Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                  Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                  Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                  Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                  شبهات و پاسخها
                  متفرقات
                  ارتباط با ما
                  دسته بندی نشده

                  کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                  © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                  Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                  عربی فارسی انگلیسی