گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > اعتقادات > امام شناسی > امام شناسي جلد 9
 کتاب امام شناسي / جلد نهم /قسمت دوم: دو احتجاج از علی عله السلام به حدیث غدیر بر ولایت خود، صحابه شهادت دهنده بر حدیث غدیر

 

 

احتجاج سوم: احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در مسجد رسول‌ الله‌

خطبه‏اى است كه امير المؤمنين عليه السلام در زمان خلافت عثمان، در مسجد رسول خدا صلى الله عليه و آله ايراد فرموده‏اند در محضر دويست نفر از مهاجر و انصار كه هر يك فضيلتى براى قريش و انصار بيان مى‏كرده‏اند و از حضرت امير المؤمنين عليه السلام كه در آن مجمع بوده‏اند مى‏خواهند كه ايشان هم سخن گويند.آنگاه حضرت مفصلا مزايا و خصائص اهل بيت و خودشان را بيان مى‏كنند، و آن جماعت هم يكايك را تصديق مى‏كنند.از جمله استشهاد به حديث غدير است.

شيخ الاسلام: ابراهيم بن محمد حموئى در «فرآئد السمطين‏» از سيد نسابه: جلال الدين عبد الحميد بن فخار بن معد موسوى رحمه الله از پدرش: سيد شمس الدين فخار موسوى - رحمه الله - به اجازه روايتى از شاذان بن جبرئيل قمى، از جعفر بن محمد دوريستى، از پدرش از ابو جعفر محمد بن على بن بابويه قمى، از محمد بن حسن، از سعد بن عبد الله، از يعقوب بن يزيد، از حماد بن عيسى، از عمر بن اذينه، از ابان بن ابى عياش، از سليم بن قيس هلالى روايت مى‏كند كه او مى‏گويد: على عليه السلام را در مسجد رسول خدا صلى الله عليه و آله در زمان خلافت عثمان ديدم، و جماعتى در آنجا با هم گفتگو داشتند و از علم و فقه سخن به ميان آمده بود، و از قريش و فضائل آنها و سوابق آنها و هجرت آنها و آنچه را كه از فضيلت درباره آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته بود، مثل اينكه: ائمه از قريش هستند، و مثل اينكه: مردم تابع قريش هستند، و قريش ائمه عرب است، و قريش را سب نكنيد، قدرت يك مرد قرشى به قدر قدرت دو مرد از غير آنهاست، هر كس قريش را مبغوض دارد، خداوند او را مبغوض دارد، و كسيكه پستى و ذلت قريش را بخواهد، خداوند او را پست و ذليل مى‏كند، با هم به بحث پرداخته بودند.




  صفحه  33

و همچنين از انصار و فضائل آنها و سوابق آنها و نصرت آنها، و آنچه را كه خداوند در قرآن آنها را ستوده است و آنچه را كه پيامبر صلى الله عليه و آله راجع به آنها بيان كرده است، و درباره سعد بن عبادة و غسيل الملائكة (حنظلة) سخن به ميان آمده بود، و از بيان هيچيك از آن فضائل دريغ نكرده بودند تا به جائى كه هر قبيله‏اى مى‏گفت: فلان و فلان از ماست.

و قريش مى‏گفت: از ماست رسول خدا صلى الله عليه و آله و از ماست‏حمزه، و از ماست جعفر، و از ماست عبيدة بن حرث و زيد بن حارثه و ابو بكر و عمر و عثمان و ابو عبيدة و سالم (مولى ابى حذيفه) و ابن عوف.

و هيچيك از دو گروه مهاجر و انصار از ذكر يكنفر كه داراى سابقه بوده است‏خوددارى نكردند مگر آنكه آنرا نام بردند.و در اين حلقه از مجتمعين بيش از دويست نفر بودند كه در ميان آنها على بن ابيطالب عليه السلام سعد بن ابى وقاص، عبد الرحمن بن عوف، طلحة، زبير، مقداد، ابوذر، هاشم بن عتبة، ابن عمر، حسن و حسين عليهما السلام، ابن عباس، محمد بن ابى بكر، و عبد الله بن جعفر حضور داشتند.

و از انصار در اين حلقه ابى بن كعب، زيد بن ثابت، ابو ايوب انصارى، ابو هيثم بن تيهان، محمد بن مسلمة، قيس بن سعد بن عبادة، جابر بن عبد الله، انس بن مالك، زيد بن ارقم، عبد الله بن ابى اوفى، ابو ليلى و با او بود پسرش: عبد الرحمن كه در كنارش نشسته بود، و جوانى خوش صورت بود كه هنوز محاسن درنياورده بود.و در اينحال ابو الحسن بصرى آمد، و با او فرزندش حسن نيز همراه بود.حسن نيز جوانى امرد و خوش‏صورت و معتدل القامه بود.

سليم مى‏گويد: من به اين دو جوان نگاه مى‏كردم (عبد الرحمن بن ابى ليلى و حسن بن ابو الحسن) و نفهميدم كداميك جميل‏ترند؟ مگر اينكه حسن جثه‏اش بزرگتر و قامتش بلندتر بود.

و اين جماعت‏سخن را در تعريف قريش و انصار به درازا كشاندند، و اين موضوع از صبح تا زوال ظهر طول كشيد، و عثمان در خانه‏اش بود و اطلاعى از جريان نداشت، و على بن ابيطالب ساكت‏بود و نه او و نه يكنفر از اهل‏بيت او




  صفحه  34

سخن نمى‏گفت.

جماعت‏حضار رو كردند به امير المؤمنين عليه السلام و گفتند: اى ابو الحسن چه مانع شده كه هيچ نمى‏گوئى؟

حضرت فرمود: هر كدام يك از دو طائفه مهاجرين و انصار فضائلى را ذكر كردند و حق گفتند، و من از شما اى جماعت قريش و انصار سؤالى دارم و آن اينست كه: به واسطه چه كسى خداوند به شما اين فضيلت را عنايت كرد؟ ! آيا به نفوس خودتان و اهل بيوتتان و قوم و طائفه و عشائرتان، يا به غير شما؟ !

گفتند: بلكه بواسطه محمد صلى الله عليه و آله و عشيره او خداوند به ما عنايت كرد نه با نفوس خودمان و عشائرمان، و نه به اهل‏بيت‏هايمان!

حضرت فرمود: راست گفتيد اى معشر قريش و انصار! آيا ندانسته‏ايد كه آنچه را كه به شما رسيده است از خير دنيا و آخرت بواسطه ما اهل‏بيت‏بخصوصه بوده است نه به غير ما؟ و پسر عموى من: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من با اهل بيتم نورى بوديم كه در برابر خداوند پيش از آنكه خداوند آدم را بيافريند به چهارده هزار سال حركت مى‏كرد و لمعان داشت.و چون خداوند آدم را خلق كرد آن نور را در صلب او قرار داد، و در زمين نازل كرد، و پس از آن، آن نور را در كشتى در صلب نوح عليه السلام حمل كرد، و سپس آن نور را در صلب ابراهيم عليه السلام به آتش انداخت.و همينطور خداوند عز و جل پيوسته و بطور مداوم ما را از اصلاب كريمه به ارحام طاهره منتقل كرد، و از ارحام طاهره به اصلاب كريمه از پدران و مادران منتقل كرد، و هيچيك از آنها هيچگاه بر زنا و عمل زشت ديده نشدند.

در اينحال رجال سابقه‏دار و قديم الاسلام و اهل بدر و اهل احد گفتند: آرى! ما اين مطلب را از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده‏ايم!

و پس از اين على عليه السلام فرمود: من با قسم به خداوند از شما پرسش مى‏كنم: آيا مى‏دانيد كه خداوند عز و جل در كتاب خودش در بسيارى از آيات، شخص مقدم و سابقه‏دار را بر شخص غيرمقدم و غيرسابقه‏دار تفضيل داده و برترى بخشيده است، و در اين امت در سبقت‏به سوى خداوند عز و جل و به سوى رسول او هيچكس از من مقدم نيست؟ گفتند: بار پروردگارا! آرى.حضرت فرمود: من با قسم به خداوند از شما مى‏پرسم: آيا مى‏دانيد چون آيه: و السابقون الاولون من المهاجرين و الانصار (آيه 100، از سوره 9: توبه) و آيه: و السابقون السابقون (آيه 10، از سوره 56: واقعه) فرود آمد، درباره مفاد و تفسير آن از رسول خدا صلى الله عليه و آله سؤال كردند، رسول خدا فرمود: خداوند اين آيات را درباره انبياء و اوصياى آنها نازل نموده است، و من افضل انبياى خدا و رسل خدا هستم، و على بن ابيطالب وصى من افضل اوصياى پيامبران است؟ ! گفتند: بار پروردگارا! آرى.




  صفحه  35

احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ و بيان‌ كيفيّت‌ خطبۀ رسول‌ خدا حديث‌ غدير را

حضرت فرمود: من با قسم به خداوند از شما پرسش مى‏كنم: آيا مى‏دانيد كه: چون آيه:

يا ايها الذين آمنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم (آيه 59، از سوره 4: نسآء) و آيه: انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و هم راكعون (آيه 55، از سوره 5: مآئده) و آيه: ام حسبتم ان تتركوا و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم و لم يتخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المؤمنين و ليجة (آيه 16، از سوره 9: توبه) نازل شد، مردم گفتند: اى رسول خدا اين آيات اختصاص به بعض مؤمنين دارد و يا شامل جميع آنها مى‏شود؟ ! در اينحال خداوند پيغمبرش را امر كرد كه واليان امر خود را به مردم معرفى كند و بشناساند، و بهمانگونه كه نمازشان و زكوتشان و حجشان را تفسير كرده است امر ولايت را نيز براى ايشان تفسير كند.و بر اين اساس رسول خدا مرا در غدير خم نصب كرد و خطبه خواند و گفت: خداوند ماموريتى به من داده است كه از انجام آن سينه من تنگ شده است: چون پنداشتم كه مردم مرا تكذيب مى‏كنند.و او مرا بيم داد كه يا بايد آن ماموريت را به مردم برسانم و يا مرا عذاب مى‏كند.فلهذا امر فرمود تا مردم مجتمع شوند و نداى الصلوة جامعة در دادند و خطبه خواند و فرمود:

ايها الناس اتعلمون ان الله عز و جل مولاى و انا مولى المؤمنين و انا اولى بهم من انفسهم؟ قالوا: بلى يا رسول الله.قال: قم يا على! فقمت.فقال: من كنت مولاه فعلى هذا مولاه.اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه.

«اى مردم آيا مى‏دانيد كه خداوند عز و جل ولى و صاحب اختيار من است، و من ولى و صاحب اختيار مؤمنين هستم، و من به آنها اولويتم از آنها به خودشان




  صفحه  36

‏بيشتر است؟ ! گفتند: آرى اى رسول خدا: گفت: اى على برخيز! و من برخاستم.رسول خدا گفت: هر كس كه من مولى و صاحب اختيار امور او هستم، پس على، اين على مولى و صاحب اختيار امور اوست.بار پروردگارا تو والى و صاحب اختيار كسى باش كه او در ولايت و صاحب اختيارى على است! و تو دشمن بدار كسى را كه على را دشمن داشته است‏» !

پس سلمان از ميان جمعيت‏برخاست و عرض كرد: يا رسول الله! ولآء كماذا؟ ! فقال: ولآء كولايتى، من كنت اولى به من نفسه فعلى اولى به من نفسه!

«اى رسول خدا اين ولايتى كه به على اعطا شده است، چگونه ولايتى است؟ نوعش و خوصيتش كدام است؟ رسول خدا فرمود: ولايتى است همانند ولايت من! هر كس كه من نسبت‏به او، از او به

خود او سزاوارترم، پس على نسبت‏به او از او به خود او سزاوارتر است.»

احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير و اقرار صحابه‌ در زمان‌ عثمان‌

و به پيرو اين انتصاب، پروردگار تعالى ذكره اين آيه را فرستاد:

اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا. (آيه 3، از سوره 5: مآئده)

«امروز من براى شما دين شما را كامل كردم، و براى شما نعمتم را تمام نمودم، و پسنديدم كه اسلام دين شما باشد!»

و چون اين آيه آمد پيغمبر صلى الله عليه و آله تكبير گفت و گفت: الله اكبر تمام نبوتى و تمام دين الله ولاية على بعدى.

«خداوند بزرگتر است از آنكه توصيف شود.تماميت نبوت من و تماميت دين خدا، ولايت و امامت و امارت على است پس از من.»

و به دنبال نزول اين آيات، ابو بكر و عمر برخاستند و گفتند: اى رسولخدا! اين آيات فقط اختصاص به على دارد؟ ! پيامبر گفت: بلكه درباره او و درباره اوصياى من است تا روز قيامت! گفتند: اى رسول خدا براى ما بيان كن!

پيامبر گفت: على است‏برادر من و وزير من و وارث من و وصى من و جانشين من در ميان امت من و ولى و صاحب اختيار هر مؤمنى بعد از من، و پس از او پسرم حسن است، و پس از او حسين، و سپس نه نفر از پسرم حسين، يكى پس از ديگرى.قرآن با آنهاست و آنها با قرآن هستند.ايشان از قرآن جدا نمى‏شوند، و




  صفحه  37

قرآن هم از ايشان جدا نمى‏شود، تا در روز قيامت در عالم حشر در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

تمام جمعيت گفتند: بار پروردگارا: آرى ما اينها را شنيديم و گواهى مى‏دهيم بر آنكه گفتى، بدون كم و بيش.و بعضى گفتند: بيشتر آنچه را كه گفتى ما در حفظ داريم نه همه آن را! و اين جماعتى كه همه آنرا در حفظ دارند اخيار ما و افاضل از ما هستند.

حضرت فرمود: راست گفتيد! همه مردم در حفظ مطالب يكسان نيستند.من با سوگند به خدا از شما مى‏خواهم كه هر كس از شما كه تمام اين مطالب را از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده است‏برخيزد و به آن خبر دهد.

زيد بن ارقم و برآء بن عازب و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار برخاستند و گفتند: ما در حفظ داريم گفتار پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله را در حاليكه بر منبر ايستاده بود و تو در كنارش ايستاده بودى و مى‏گفت: ايها الناس! خداوند عز و جل به من امر كرده است كه: امامتان را و قائم به امورتان را پس از خودم، و وصى خودم و جانشين خودم و آن كس را كه خداوند عز و جل بر مؤمنين در كتاب خود واجب كرده است اطاعت او را، و اطاعت از او را مقرون به اطاعت‏خودش و اطاعت من داشته است و شما را امر به ولايت او نموده است‏براى شما نصب كنم، و من به پروردگارم از ترس و دهشت طعنه اهل نفاق و تكذيب آنها رجوع كردم، و خداوند مرا توعيد كرد كه يا بايد تبليغ كنم و يا مرا عذاب مى‏كند.

و فرمود: ايها الناس! خداوند در كتابش به شما امر كرده است: نماز بخوانيد، و من نماز را براى شما بيان كردم و توضيح دادم.و امر كرده است‏به زكات و روزه و حج، و من براى شما بيان كردم و توضيح دادم.و امر كرده است‏به ولايت - و در اينحال پيامبر دستش را بر على بن ابيطالب عليه السلام گذارده و فرمود - و من شما را گواه مى‏گيرم كه ولايت اختصاص به اين مرد دارد، و پس از او براى دو پسرش و سپس براى اوصياى بعد از آنها از فرزندان آنها كه مفارقت‏با قرآن ندارند، و قرآن نيز مفارقت‏با آنها ندارد تا در روز قيامت در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.




  صفحه  38

ايها الناس: من براى شما پناهگاه و دليل و هادى و امامتان را بعد از خودم بيان كردم، و اوست‏برادر من على بن ابيطالب.و منزله او در ميان شما، همين منزله من است در ميان شما.دين خودتان را بر دوش او بيفكنيد و بدو بسپاريد، و در جميع امورتان از او اطاعت كنيد، زيرا كه در نزد اوست آنچه را كه خداوند از علمش و حكمتش به من تعليم نموده است.از او بپرسيد و از او تعليم بگيريد و از اوصياى پس از او بپرسيد و تعليم بگيريد، و به آنها چيزى را نياموزيد و بر آنها پيشى نگيريد و از آنها عقب نيفتيد، زيرا كه آنها با حق هستند و حق با آنهاست، نه حق از آنها جدا مى‏شود و نه آنها از حق جدا مى‏شوند.و در اينحال اين گويندگان نشستند.

سليم مى‏گويد: در اينحال على عليه السلام فرمود: ايها الناس! آيا مى‏دانيد كه: خداوند در كتاب خود نازل كرده است:

انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا. (آيه 33، از سوره 33: احزاب) .

«اينست و جز اين نيست كه: خداوند اراده كرده است از شما اهل‏بيت، هر گونه پليدى و رجس را ببرد و شما را تطهير كند و به طهارت و پاكى على نحو الاطلاق برساند.»

چون اين آيه فرود آمد، رسول خدا، مرا و فاطمه را و دو پسرم حسن و حسين را جمع كرد و پس از آن، كسائى را بر روى ما انداخت و گفت: بار پروردگار من! اينان اهل بيت من هستند و گوشت من هستند، به درد مى‏آورد مرا آنچه ايشان را به درد آورد، و آزار مى‏دهد مرا آنچه ايشان را آزار مى‏دهد، و به حرج و تعب مى‏افكند مرا آنچه ايشان را به حرج و تعب افكند.پس تو از ايشان رجس و پليدى را بزدا و آنان را تطهير كن تطهير كردنى.»

ام سلمة گفت: من هم اى رسول خدا با ايشان هستم؟ ! رسول خدا گفت: تو بر راه خير و خوبى هستى، و ليكن اين آيه درباره من (و درباره دخترم) و درباره برادرم على بن ابيطالب و درباره دو پسرم و درباره نه فرزند از پسرم حسين بالخصوص نازل شده است، و هيچكس با ما در آن شريك نيست.

حضار همه گفتند: ما همه شهادت مى‏دهيم كه ام سلمه اين داستان را براى




  صفحه  39

ما گفت و چون از رسول خدا پرسيديم او هم همانند ام سلمه براى ما بيان كرد.

پس على عليه السلام فرمود: من با قسم به خدا از شما مى‏پرسم: آيا مى‏دانيد كه خداوند چون فرود آورد:

يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و كونوا مع الصادقين (آيه 119، از سوره 9: توبه)

«اى كسانيكه ايمان آورده‏ايد تقواى خدا را پيشه گيريد و با صادقين بوده باشيد»،

سلمان پرسيد: اى رسول خدا! اين آيه عموميت دارد يا آنكه مخصوص به افرادى است؟ ! پيغمبر فرمود: اما مؤمنين همه آنها هستند كه امر شده‏اند، و اما صادقين، خصوص برادرم على و اوصياى من پس از على تا روز قيامت هستند؟ ! گفتند: بار پروردگارا! آرى.

على عليه السلام گفت: من با قسم به خدا از شما مى‏پرسم: آيا مى‏دانيد كه: من به رسول خدا در غزوه تبوك گفتم: چرا مرا با خود نمى‏برى و در مدينه گذاشتى؟ ! فرمود: مدينه در اين زمان صلاحيت ندارد مگر آنكه يا من و يا تو بايد در آن بوده باشيم، و انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى؟ ! گفتند: بار پروردگارا! آرى.

على عليه السلام گفت: من با سوگند به خدا از شما مى‏پرسم: آيا مى‏دانيد چون خداوند در سوره حج فرستاد:

يا ايها الذين آمنوا اركعوا و اسجدوا و اعبدوا ربكم و افعلوا الخير لعلكم تفلحون.و جاهدوا فى الله حق جهاده هو اجتباكم و ما جعل عليكم فى الدين من حرج ملة ابيكم ابراهيم هو سماكم المسلمين من قبل و فى هذا ليكون الرسول شهيدا عليكم و تكونوا شهدآء على الناس فاقيموا الصلوة و آتوا الزكاة و اعتصموا بالله هو مولاكم فنعم المولى و نعم النصير. (آيه 77 و 78، از سوره 22: حج)

پس سلمان برخاست و گفت: اى رسول خدا اين كسانى كه تو بر آنان شاهدى و ايشان شاهدان بر مردم هستند، كيستند كه خداوند آنها را برگزيده است و در دين براى آنها حرجى قرار نداده است و ايشان بر طريقه و ملت ابراهيم هستند؟ !

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند از اين آيه سيزده مرد را بخصوصه اراده كرده است نه همه امت را.من و برادرم على و يازده نفر از فرزندان من؟ !

گفتند: بار پروردگارا! آرى.




  صفحه  40

على عليه السلام گفت: من با سوگند به خدا از شما مى‏پرسم: آيا مى‏دانيد كه: رسول خدا صلى الله عليه و آله به خطبه برخاست و بعد از آن خطبه‏اى نخواند و آخرين خطبه او بود، و گفت:

يا ايها الناس! انى تارك فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتى اهل بيتى، فتمسكوا بهما لن تضلوا، فان اللطيف (الخبير) اخبرنى و عهد الى انهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.

و عمر بن خطاب به مشابه مرد غضبناكى برخاست و گفت: آيا مراد از عترت، تمام اهل‏بيت تو هستند؟ ! پيامبر فرمود: نه، و ليكن اوصياى من از اهل بيت من هستند: اول ايشان برادرم و وزيرم و وارثم و خليفه و جانشينم در امتم و ولى و صاحب اختيار هر مؤمن بعد از من، مى‏باشد.

على اول ايشان است، و پس از او پسرم حسن، و پس از او پسرم حسين، و سپس نه فرزند از فرزندم حسين، يكى پس از ديگرى مى‏آيند و آنها در حوض كوثر بر من وارد مى‏شوند.ايشانند شهداى خدا در زمين خدا و حجت‏خدا بر خلق خدا و خزانه‏داران علم خدا و معدن‏هاى حكمت‏خدا، كسيكه از آنها پيروى كند از خدا پيروى كرده است، و كسيكه مخالفت آنها را بنمايد مخالفت‏خدا را نموده است؟ ! همه گفتند: شهادت مى‏دهيم كه رسول خدا چنين گفت.

و سؤال‏ها و مناشده‏هاى على همينطور به طول مى‏انجاميد، و از هيچ موضعى درباره خود از مناقب و فضايل دريغ نكرد مگر آنكه به آنها احتجاج و مناشده نمود و تا آخرين منقبت‏خود را بيان كرد و آنچه را كه رسول خدا درباره او بسيار مى‏فرمود.و آن جمعيت در هر يك از آنها على را تصديق مى‏كردند و شهادت به حقانيت او مى‏دادند. [1]




  صفحه  41

احتجاج چهارم: احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبۀ كوفه‌

مناشده امير المؤمنين عليه السلام در رحبه [2]است.و اين منا شده در بدو خلافت صورى آنحضرت صورت گرفته است.چون در روايت‏يعلى بن مرة آمده است كه: چون اميرالمؤمنين عليه السلام به كوفه وارد شد اين احتجاج را نمود، و معلوم است كه آنحضرت در سنه 35 وارد كوفه شدند.در ابتداى خلافت آنحضرت چون به ايشان خبر دادند كه مردم در آنچه آنحضرت مى‏فرمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله او را بر غير او مقدم داشته است، متهم نموده‏اند و در حقانيت‏خلافت او نزاع كرده‏اند در مجتمع مردم در رحبه كوفه حضور بهمرسانيده و با مردم به حديث غدير بر رد آن مخالفان احتجاج و استشهاد كرد.اين احتجاج بسيار مهم است و در روايات مستفيضه وارد شده است، و اعلام و اعاظم شيعه و عامه در كتب خود ذكر كرده‏اند و آن را از مسلميات تاريخ مى‏شمرند.

اين خطبه حضرت در حضور جمعى از صحابه و تابعين و اصناف مختلف ديگر مردم بوده است.خطبه آنحضرت مفصل است و در آن از ملاحم و اخبار به غيب نيز ذكر شده است.




  صفحه  42

ابن ابى الحديد از عثمان بن سعيد، از شريك بن عبد الله روايت كرده است كه: چون به على عليه السلام گفتند: مردم آنحضرت را در اين سخنش كه رسول خدا او را بر غير او مقدم داشته است، متهم كرده و در تفضيلش بر ساير مردم گفتگو دارند، حضرت فرمود: انشد الله من بقى ممن لقى رسول الله صلى الله عليه و آله و سمع مقاله فى يوم غدير خم الا قام فشهد بما سمع!

فقام ستة ممن عن يمينه من اصحاب رسول الله صلى الله عليه و آله و ستة ممن على شماله من الصحابة ايضا فشهدوا انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه و آله يقول ذلك اليوم و هو رافع بيدى على عليه السلام: من كنت مولاه فهذا على مولاه.اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و احب من احبه و ابغض من ابغضه. [3]

«من با قسم به خداوند از شما مى‏پرسم، از آن كسانيكه باقى مانده‏اند از آن افرادى كه رسول خدا را ديده و گفتار او را در روز غدير خم شنيده‏اند، كه برخيزند و به آنچه شنيده‏اند شهادت دهند! در اينحال شش نفر از اصحاب رسول خدا كه در طرف راست امير المؤمنين عليه السلام و شش نفر از اصحاب رسول خدا كه در طرف چپ آنحضرت بودند برخاستند و شهادت دادند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در حاليكه دو دست على را گرفته بود و بالا برده بود، گفت: هر كس كه من مولى و صاحب اختيار او هستم، على اين على مولى و صاحب اختيار اوست.بار پروردگارا، تو ولايت آن را داشته باش كه او ولايت على را دارد، و دشمن بدار آنكه على را دشمن دارد، و يارى كن آنكه على را يارى كند، و مخذول و منكوب فرما آنكه على را مخذول كند، و دوست‏بدار آنكه على را دوست دارد، و مبغوض دار آنكه على را مبغوض دارد.»

و «سيره حلبيه‏» پس از بيان خطبه رسول الله در غدير خم، و اعلان به رحلت‏خويش و شهادت بر توحيد و معاد آورده است كه: ثم حض على التمسك بكتاب الله و وصى باهل بيته.اى فقال: انى تارك فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتى




  صفحه  43

‏اهل بيتى، و لن يفترقا حتى يردا على الحوض: و قال فى حق على كرم الله وجهه لما كرر عليهم: الست اولى بكم من انفسكم - ثلاثا - و هم يجيبونه صلى الله عليه (و آله) و سلم بالتصديق و الاعتراف، و رفع صلى الله عليه (و آله) و سلم يد على كرم الله وجهه و قال: من كنت مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و انصر من نصره، و اعن من اعانه، و اخذل من خذله، و ادر الحق معه حيث دار.

و در اينجا صاحب «سيره حلبيه‏» مى‏گويد: و اين خطبه رسول الله قوى‏ترين دليلى است كه شيعه اماميه و رافضه به آن تمسك كرده‏اند بر اينكه على كرم الله وجهه احق و اولى است‏به امامت از يكايك افراد مردم.و گفته‏اند.اين نص صريحى است‏بر خلافت على كه آن را سى نفر از اصحاب رسول خدا شنيده‏اند و به آن گواهى داده‏اند.گفته‏اند: آنچه از ولآء براى رسول خدا صلى الله عليه و آله است‏بعينه براى على كرم الله وجهه ثابت است‏به دليل گفتار رسول خدا: الست اولى بكم.آنگاه نيز حلبى گويد: و اين حديث، حديث صحيح است كه با اسانيد صحاح و حسان روايت‏شده است، و به آنانكه در صحت اين حديث قدح كرده‏اند مانند ابو داود و ابو حاتم رازى نبايد التفات كرد و نيز گفتار بعضى كه گفته‏اند: اللهم وال من والاه تا آخر فقرات دعاى رسول خدا ساختگى و موضوع است، مردود است، زيرا اين فقرات از طرقى وارد شده است كه ذهبى بسيارى از آنها را صحيح دانسته است.

و نيز در روايات آمده است كه على كرم الله وجه به خواندن خطبه برخاست و حمد و ثناى خداى را بجاى آورد و سپس گفت: انشدك الله من ينشد يوم غدير خم الا قام، و لا يقوم رجل يقول: انبئت او بلغنى الا رجل سمعت اذناه و وعى قلبه.

«من با سوگند به خداوند از تو مى‏خواهم: از كسيكه يادش هست آنچه را كه در غدير خم به آن عهد كرده است و وعد داده است كه به آنچه از او خواسته شده است عمل كند، آنكه بپاخيزد.و برپا نخيزد مردى كه بگويد: به من چنين خبر داده شده است و يا من چنين رسيده است، بلكه كسى برخيزد كه با دو گوشش




  صفحه  44

‏شنيده و با قلب خود حفظ كرده باشد» .

و هفده نفر از اصحاب برخاستند و شهادت دادند.و در روايتى است كه سى نفر از اصحاب برخاستند و گواهى دادند، و در «معجم كبير» شانزده نفر ذكر كرده است، و در روايتى دوازده نفر آمده است.

امير المؤمنين به آن افراد به پا خاسته فرمود: اينك بياوريد آنچه را كه شنيده‏ايد! و ايشان حديث غدير را ذكر كردند.و از جمله آن اين فقره بود كه: من كنت مولاه فعلى مولاه.و در روايتى: من كنت مولاه فهذا مولاه.

و از زيد بن ارقم وارد است كه گفت: من از كسانى بودم كه شهادت بر غدير را كتمان كردم و در نتيجه خداوند چشم مرا كور كرد.و على كرم الله وجهه به كسانى كه در اين محفل كتمان كردند نفرين نمود. [4]

و معلوم است كه اين حديثى را كه صاحب سيره بدان استدلال مى‏كند همان احتجاج امير المؤمنين عليه السلام در رحبه است. علامه امينى از كتب معتبره عامه، آن اصحابى را كه شهادت دادند بر بيست و چهار نفر بالغ نموده است، بدين ترتيب:

نام‌ ا صفحه حاب‌ رسول‌ خدا كه‌ در رحبه‌ شهادت‌ به‌ حديث‌ غدير دادند

1- ابو زينب بن عوف ان صفحه ارى. 2- ابو عمرة بن عمرو بن مح صفحه ن ان صفحه ارى. 3- ابو فضاله ان صفحه ارى كه در غزوه بدر حضور داشت و در جنگ صفحه فين در ركاب امير المؤمنين عليه السلام شهيد شد. 4- ابو قدامه ان صفحه ارى كه در صفحه فين در ركاب امير المؤمنين عليه السلام شهيد شد. 5- ابو ليلى ان صفحه ارى كه گفته شده است در صفحه فين شهيد شد.و در بعضى الفاظ آمده است: ابو يعلى ان صفحه ارى، و او شداد بن اوس است كه در سنه 58 وفات كرد. 6- ابو هريره دوسى كه در سنه 57 و يا 58 و يا 59 فوت كرد. 7- ابو هيثم بن تيهان كه در غزوه بدر حضور داشت و در صفحه فين با


  صفحه  45

امير المؤمنين عليه السلام شهيد شد.

8- ثابت‏بن وديعه انصارى خزرجى مدنى.

9- حبشى بن جناده سلولى كه در جنگ‏هاى امير المؤمنين عليه السلام حضور داشت.

10- ابو ايوب خالد انصارى كه در غزوه بدر حضور داشت، و در جنگ با روميان در سنه 50 و يا 51 و يا 52 شهيد شد.

11- خزيمة بن ثابت انصارى ذو الشهادتين كه در غزوه بدر حضور داشت و در صفين با امير المؤمنين عليه السلام شهيد شد.

12- ابو شريح: خويلد بن عمرو الخزاعى كه در سنه 68 فوت كرد.

13- زيد و يا يزيد بن شراحيل انصارى.

14- سهل بن حنيف انصارى اوسى كه در غزوه بدر حضور داشت و در سنه 38 فوت كرد.

15- ابو سعيد خدرى: سعد بن مالك انصارى كه در سنه 63 و يا 64 و يا 65 فوت كرد.

16- ابو العباس سهل بن سعد انصارى كه در سنه 91 فوت كرده است.

17- عامر بن ابى ليلى.

18- عبد الرحمن بن عبد رب انصارى.

19- عبد الله بن ثابت انصارى خادم رسول خدا صلى الله عليه و آله.

20- عبيد بن عازب انصارى از جمله ده نفرى است كه عمر با عمار بن ياسر براى دعوت به اسلام به كوفه فرستاد.

21- ابو طريف عدى بن حاتم المتوفى در سنه 68 كه در سن يكصد سالگى فوت كرده است.

22- عقبة بن عامر جهنى كه در قرب سنه 61 فوت كرده.او از كسانى است كه به معاويه پيوست.

23- ناجية بن عمرو خزاعى.

24- نعمان بن عجلان انصارى، سخنگو و شاعر انصار.




  صفحه  46

تعداد گواهان‌ حديث‌ غدير در رحبه‌

و سپس گويد: اين افراد كسانى هستند كه سير در تاريخ ما را به نام‏هاى ايشان براى شهادت امير المؤمنين عليه السلام درباره حديث غدير در روز احتجاج و مناشده در رحبه، رسانيده است.و امام احمد حنبل ت صفحه ريح كرده است كه تعداد گواهان در آن روز سى نفر بوده است.و همچنين حافظ هيثمى در «مجمع‏» خود بدين مقدار ت صفحه حيح و تخريج كرده است.و نيز در «تذكره‏» سبط ابن جوزى صفحه 17، و «تاريخ الخلفاء» سيوطى صفحه 65، و «سيره حلبيه‏» ج 3   صفحه  308
همينطور مى‏يابيم.و در لفظ ابى نعيم: فضل بن دكين وارد است كه جماعت كثيرى بپا خاستند و گواهى دادند. و بايد دانست كه تاريخ اين مناشده در سنه 35 هجرى بوده است كه از زمان صفحه دور حديث غدير بيش از بيست و پنج‏سال مى‏گذشته است.و معلوم است كه در خلال اين مدت بسيارى از صفحه حابه كه در روز غدير حضور داشته‏اند فوت كرده‏اند، و جمعى از ايشان در جنگها كشته شده‏اند، و بسيارى از آنها در شهرها پراكنده شده‏اند، و ايضا شهر كوفه از مجتمع صفحه حابه كه شهر مدينه منوره است جدا و منف صفحه ل است، و در آنوقت در كوفه از صفحه حابه فقط عده كمى بوده‏اند كه به متابعت‏حق در عهد علوى بدان صفحه وب هجرت نموده‏اند. و علاوه بر اينها، اين داستان از قضاياى اتفاقى است كه بدون سابقه‏اى صفحه ورت پذيرفته است، و گرنه ممكن است قا صفحه دين كوفه بسيار و شهود فراوان باشند، و روات اين حديث‏بسيار باشند.و علاوه بر اين از حاضرين برخى گواهى خود را به علت كينه و يا به جهت‏سفاهت پنهان داشته‏اند چنانچه بعضى از تف صفحه يلات آن خواهد آمد. و با اينهمه موانع مى‏بينيم كه روات اين حديث، به اين مقدار كثير بالغ شده‏اند، و چگونه خواهد بود اگر اين موانع مرتفع مى‏شد.و از اينجا مى‏يابيم كه شهرت حديث غدير و تواتر آن در ع صفحه ور اوليه چه اندازه بوده است. و اما اختلاف تعداد شهود، حسب اختلاف احاديث، ممكن است‏به جهت آن باشد كه هر يك از روات، افرادى را كه مى‏شناخته‏اند يا به او متوجه بوده و يا در پهلوى او نشسته بودند، ذكر كرده باشند، و يا افرادى را كه در دو طرف منبر


  صفحه  47

بوده‏اند و يا در يكطرف آن نام برده‏اند و ملتفت‏به غير آنها نشده‏اند.و يا افراد بدرى را كه در غزوه بدر بوده‏اند شمرده‏اند، و يا خصوص انصار را نام برده‏اند، و يا اينكه چون صداى آن شهود براى گواهى بلند شد و چشم‏ها به تماشا خيره شد و گوش‏ها براى استماع و تلقى مهيا شد و صداى مختلف از اطراف شنيده شد، همانطور كه طبع حال در امثال اين قضيه در مجتمعات حكايت مى‏كند بعضى از ذكر بعضى، و افراد ديگرى از جماعت ديگرى نسيان و غفلت كرده، و هر كه روايت كرده است‏خصوص آن افرادى را كه در ذهن خود مضبوط داشته است، بيان نموده است.[5]

اين اسامى و تعداد شهود بود.و اما راويان اين حديث مناشده را در رحبه، براى اجيال و طبقات بعدى چنانچه علامه امينى ضبط كرده‏اند چهار نفر از اصحاب، و چهارده نفر از تابعين مى‏باشند كه مجموعا، هجده نفرند.

اما از اصحاب:

1- حبة بن جوين عرنى ابو قدامه بجلى متوفى در سنه 76 و يا 79.

2- زيد بن ارقم انصارى.

3- ابو طفيل: عامر بن واثله ليثى متوفى در سنه 100، يا 102، يا 108، و يا 110.

4- يعلى بن مرة بن وهب ثقفى.

و اما از تابعين:

1- ابو سليمان مؤذن.

2- ابو القاسم: اصبغ بن نباتة.

3- زاذان بن عمر كندى بزار يا بزاز كوفى.

4- زر بن حبيش [6] اسدى، ابو مريم.




  صفحه  48

5- زياد بن ابى زياد.

6- زيد بن يثيع همدانى كوفى از كبار تابعين.

7- سعيد بن ابى حدان و ذى حدان هم گفته مى‏شود، كوفى.

8- سعيد بن وهب همدانى كوفى كه در سنه 76 فوت كرده است.

9- ابو عمارة عبد خير بن يزيد همدانى كوفى مخضرمى از كبار تابعين.

10- عبد الرحمن بن ابى ليلى كه در سنه 82 و يا 83 و يا 86 فوت كرده.

11- عمرو ذى مرة ابو عبد الله كوفى همدانى كه در سنه 116 فوت كرده.

12- عميرة بن سعد همدانى كوفى.

13- هانى بن هانى همدانى كوفى.

14- حارثة بن نصر. [7]

روايت‌ «فرآئد السمطين‌» در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌

شيخ الاسلام حموئى با سند متصل خود از سعيد بن ابى حدان، و عمرو ذى مر، روايت كرده است كه:

قال على: انشد الله، و لا انشد الا اصحاب رسول الله سمع خطبة رسول الله صلى الله عليه و آله يوم غدير خم.قال: فقام اثنا عشر رجلا ستة من قبل سعيد و ستة من قبل عمرو ذى مر فشهدوا: انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم يقول: اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و انصر من نصره، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه. [8]

«على عليه السلام گفت: من با سوگند به خدا مى‏خواهم، و با سوگند به خدا فقط از صحابه رسول خدا مى‏خواهم كه خطبه آنحضرت را در روز غدير خم شنيده‏اند، بگويند.

دوازده نفر برخاستند، شش نفر از ناحيه سعيد بن ابى حدان و شش نفر از ناحيه عمرو ذى‏مر، و شهادت دادند كه ايشان از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده‏اند كه مى‏گفت: خداوندا: ولايت آن كس را داشته باش كه او ولايت على را دارد، و




  صفحه  49

دشمن بدار آن كس كه على را دشمن دارد، و يارى كن آن كس كه على را يارى كند، و دوست‏بدار آن كس كه على را دوست دارد، و مبغوض بدار آن كس كه على را مبغوض دارد.»

و همچنين حموئى با سند ديگر خود متصلا از سماك بن عبيد بن وليد عنسى آورده است كه او مى‏گويد: من وارد شدم بر عبد الرحمن بن ابى ليلى، و او براى من گفت كه من حضور داشتم در رحبه و ديدم كه على عليه السلام مى‏گويد: با سوگند به خداوند من مى‏خواهم از مردى كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيده است و در روز غدير خم شاهد بوده است كه برخيزد! و برنخيزد مگر آن كسيكه قضيه را عيانا ديده است.

(مى‏گويد) دوازده نفر مرد برخاستند و گفتند: ما ديدم و شنيديم آن وقتى كه دست على را گرفته بود و مى‏گفت: اللهم وال من والاه! و عاد من عاداه! و انصر من نصره! و اخذل من خذله! [9]

روايات‌ احمد حَنبل‌ در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌

و احمد حنبل در «مسند» خود از على بن حكيم اودى، از شريك، از ابو اسحق، از سعيد بن وهب، و از زيد بن يثيع روايت كرده است كه آن دو نفر گفتند: نشد على الناس فى الرحبة: من سمع رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم يقول يوم غدير خم الا قام! قال: فقام من قبل سعيد ستة، و من قبل زيد ستة، فشهدوا انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول لعلى رضى الله عنه يوم غدير خم: اليس الله اولى بالمؤمنين؟ قالوا: بلى! قال: من كنت مولاه فعلى مولاه.اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه [10]

و با همين سند، ابن كثير دمشقى با همين الفاظ، از احمد بن حنبل روايت كرده است. [11]

و احمد بن حنبل با سند ديگر از عبد الرحمن بن ابى ليلى روايت مى‏كند كه:




  صفحه  50

قال: شهدت عليا رضى الله عنه فى الرحبة ينشد الناس: انشد الله من سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول يوم غدير خم: من كنت مولاه فعلى مولاه، لما قام فشهد! قال عبد الرحمن: فقام اثنا عشر بدريا كانى انظر الى احدهم، فقالوا: نشهد: انا سمعنا رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول يوم غدير خم: الست اولى بالمؤمنين من انفسهم.و ازواجى امهاتهم؟ ! فقلنا: بلى يا رسول الله! قال: فمن كنت مولاه فعلى مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. [12]

و در اين روايت مى‏بينيم كه راوى مى‏گويد: دوازده نفر شاهد، همه بدرى بودند، يعنى از خصوص صحابه‏اى كه فضيلت غزوه بدر را نائل شده بودند.و مثل اينكه همين الآن كه دارم من بيان مى‏كنم چشمانم دارد يك نفر از آنها را مى‏بيند، يعنى حتى كيفيت رؤيت و خصوصيت آن نيز مشخص است.

و نيز احمد بن حنبل با سند ديگر از عبد الرحمن بن ابى ليلى روايت مى‏كند كه: انه شهد عليا رضى الله عنه فى الرحبة قال: انشد الله رجلا سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم و شهده يوم غدير خم الا قام! و لا يقوم الا من قد رآه.فقام اثنا عشر رجلا فقالوا: قد رايناه و سمعناه حيث اخذ بيده يقول: اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله.فقام الا ثلاثة لم يقوموا.فدعا عليهم فاصابتهم دعوته. [13]

و در اين روايت مى‏بينيم كه: سه نفر از كسانى كه در غدير حضور داشتند براى اداى شهادت برنخاستند و كتمان كردند، و آنحضرت بر آنها نفرين كرد و نفرين به آنها كارى شد.




  صفحه  51

و نيز احمد بن حنبل با سند ديگر از ابو طفيل روايت مى‏كند كه: على رضى الله عنه مردم را در رحبه جمع كرد و سپس به ايشان گفت: من با قسم به خدا از هر مرد مسلمانى كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيده است آنچه را كه در روز غدير خم گفته است مى‏خواهم كه برخيزد.سى نفر برخاستند.و فضل بن دكين (ابو نعيم) مى‏گويد: جماعت كثيرى از مردم برخاستند و شهادت دادند، در وقتى كه رسول خدا دست على را گرفته بود و به مردم مى‏گفت: اتعلمون انى اولى بالمؤمنين من انفسهم؟ قالوا: نعم يا رسول الله! قال: من كنت مولاه فهذا مولاه.اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. ابو طفيل راوى اين روايت مى‏گويد: فخرجت و كان فى نفسى شيئا.فلقيت زيد بن ارقم فقلت له: انى سمعت عليا رضى الله تعالى عنه يقول كذا و كذا.قال: فما تنكر؟ ! قد سمعت رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول ذلك له. [14]

«من از آن محفل خارج شدم و از گفتار امير المؤمنين عليه السلام گويا در نفس من شبهه‏اى بود.زيد بن ارقم را ملاقات كردم و به او گفتم: من شنيدم كه على رضى الله عنه چنين و چنان مى‏گفت.زيد گفت: چرا انكار مى‏كنى؟ ! من خودم از رسول خدا شنيدم كه اين كلمات را درباره على مى‏گفت‏» .

بايد دانست كه زيد بن ارقم خودش در آن مجلس از منكرين و كاتمين بوده است، فلهذا به نفرين حضرت نابينا شد.و خودش مى‏گفت: اين كورى، دعاى على است كه مرا گرفته است.ولى بعد از آن مجلس كرارا و مرارا در اماكن متفاوت خودش براى افرادى كه تاريخ ضبط كرده است - و ما در ابحاث خود قدرى از آن را آورده‏ايم و خواهيم آورد ان شاء الله تعالى - اين حديث غدير خم را روايت كرده است.

و هيثمى در «مجمع الزوائد» اين حديث را سندا و متنا از احمد بن حنبل روايت كرده است. [15]




  صفحه  52

روايات‌ نسائي‌ در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌

و نسائى در «خصائص‏» با سند متصل خود از سعد بن وهب روايت كرده است كه: قال على كرم الله وجهه فى الرحبة: انشد بالله من سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يوم غدير خم يقول: ان الله و رسوله ولى المؤمنين، و من كنت وليه فهذا وليه.اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه و انصر من نصره!

«على كرم الله وجهه در رحبه گفت: من با سوگند به خدا مى‏خواهم كه هر كه از رسول خدا اين جملات را شنيده است، گواهى دهد.سعيد گفت: از نزديكى من شش نفر برخاستند.و زيد بن منيع [16]گفت: از نزديكى من شش نفر برخاستند و شهادت دادند.و عمرو بن ذى‏مر در روايت‏خود جمله احب من احبه، و ابغض من ابغضه را هم در منا شده و سؤال على اضافه دارد.و اين روايت را اسرائيل، از اسحق از عمرو بن ذى مر روايت مى‏كند. [17]

و همچنين نسائى (احمد بن شعيب) از على بن محمد بن على، از خلف بن تميم، از اسرائيل، از ابو اسحق، از عمرو بن ذى مر روايت مى‏كند كه

قال: شهدت عليا بالرحبة ينشد اصحاب محمد ايكم سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول يوم غدير خم ما قال؟ فقام اناس فشهدوا انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول: من كنت مولاه فعلى مولاه.اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و انصر من نصره، [18]و تفرق بين المؤمن و الكافر. [19]

و همچنين نسائى با يك سند متصل روايت مى‏كند از عمرو بن سعد، كه او شنيده است كه على عليه السلام در رحبه انشاد مى‏كرد كه: من سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول: من كنت مولاه فعلى مولاه، فقام ستة نفر




  صفحه  53

فشهدوا.[20]

و نيز با سند ديگر از سعيد بن وهب و يزيد بن يثيع. [21]

و با سند ديگر از زيد بن يثيع [22] همين مضمون از حديث را روايت كرده است.

ابن اثير جزرى در «اسد الغابة‏» در ترجمه احوال عبد الرحمن بن عبد رب انصارى آورده است كه: حافظ ابن عقده با سند متصل خود از اصبغ بن نباته روايت كرده است كه: نشد على الناس فى الرحبة من سمع النبى صلى الله عليه (و آله) و سلم يوم غدير خم ما قال الا قام، و لا يقوم الا من سمع رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول.فقام بضعة عشر رجلا، فيهم ابو ايوب الانصارى، و ابو عمرة بن عمرو بن محصن، و ابو زينب، و سهل بن حنيف و خزيمة بن ثابت، و عبد الله بن ثابت الانصارى، و حبشى بن جنادة السلولى، و عبيد بن عازب الانصارى، و النعمان بن عجلان الانصارى، و ثابت‏بن وديعة الانصارى، و ابو فضالة الانصارى، و عبد الرحمن بن عبد رب الانصارى، فقالوا:

نشهد انا سمعنا رسول الله صلى الله عليه (و آله) و سلم يقول: الا ان الله عز و جل وليى، و انا ولى المؤمنين.الا فمن كنت مولاه فعلى مولاه.اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و اعن من اعانه.اخرجه ابو موسى. [23]

اصبغ مى‏گويد: «على از مردم در رحبه با سوگند به خدا درخواست كرد كه: هر كس از رسول خدا صلى الله عليه و آله آنچه را كه در روز غدير خم گفته است، شنيده است‏برخيزد، و برنخيزند مگر كسانى كه خودشان بدون واسطه آنچه را كه رسول خدا گفته است، شنيده‏اند.

ده و اندى نفر برخاستند كه در ميان آنها ابو ايوب انصارى، ابو عمرة بن عمرو بن محصن، ابو زينب، سهل بن حنيف، خزيمة بن ثابت، عبد الله بن ثابت انصارى، حبشى بن جناده سلولى، عبيد بن عازب انصارى، نعمان بن عجلان انصارى، ثابت‏بن وديعه انصارى، ابو فضاله انصارى، و عبد الرحمن بن عبد رب




  صفحه  54

‏انصارى بودند، و گفتند: ما گواهى مى‏دهيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏گفت: الا من كنت مولاه فعلى مولاه.اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و اعن من اعانه.و اين حديث را ابو موسى تخريج كرده است.

پاورقي




[1] ـ «فرائد السمطين‌» ج‌ 1 ، باب‌ 58 از سِمْط‌ اوّل‌ ، ص‌ 312 تا ص‌ 318 . و «كتاب‌ سُلَيم‌» ص‌ 111 تا ص‌ 124 با تغيير بعض‌ از ألفاظ‌ و اضافة‌ برخي‌ از موادّ . و «الغدير» ج‌ 1 ، ص‌ 163 تا ص‌ 166 . و در «غاية‌ المرام‌» قسمت‌ اوّل‌ ، در زمرۀ أحاديث‌ منزلت‌ : أنت‌ منّي‌ بمنزلة‌ هارون‌ من‌ موسي‌ إلاّ أنّه‌ لانبيّ بعدي، ص‌ 136 و ص‌ 137 ، حديث‌ چهل‌ و يكم‌ از سليم‌ بن‌ قيس‌ هلالي‌ روايت‌ كرده‌ است‌ . و نيز در «غاية‌ المرام‌» ص‌ 137 و ص‌ 138 ، در حديث‌ چهل‌ و دوّم‌ ، دنبالۀ مناشده‌ حضرت‌ را بعد از كلام‌ طلحه‌ مفصّلاً ذكر مي‌كند .

[2] ـ رُحْبَه‌ قريه‌اي‌ است‌ نزديك‌ كوفه‌ به‌ فاصلۀ هفت‌ فرسخ‌ كه‌ داراي‌ زراعتِ خوب‌ است‌ و هنداونه‌هاي‌ بسيار بزرگ‌ آن‌ كه‌ بعضي‌ از اوقات‌ به‌ 20 كيلو مي‌رسد شهر نجف‌ اشرف‌ را در تابستان‌ اداره‌ مي‌كند ، و در سابق‌ شهري‌ بوده‌ و اينك‌ خراب‌ شده‌ است‌ ، و أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در حين‌ ورود به‌ كوفه‌ در «رُحْبَه‌» اين‌ احتجاج‌ را نموده‌اند . و گاهي‌ اوقات‌ به‌ آن‌ «رُحبَه‌ كوفه‌» گويند تا از رُحبه‌هاي‌ ديگر امتياز پيدا كند . در «مراصد الاطّلاع‌» ج‌ 2 ، ص‌ 608 گويد : رُحْبَه‌ به‌ ضمّ اول‌ و سكون‌ ثاني‌ و باء موحْده‌ به‌ سه‌ محلّ اطلاق‌ مي‌شود : 1 ـ قرب‌ قادسيّه‌ به‌ فاصلۀ يك‌ مرحله‌ (دو منزل‌ كه‌ هر منزل‌ دو بريد و هر بريد 4 فرسخ‌ است‌) از كوفه‌ در طرف‌ چپ‌ جادّه‌ براي‌ مسافرين‌ حجّ مي‌باشد كه‌ فعلاً خراب‌ شده‌ است‌ . 2 ـ قريه‌اي‌ است‌ در صنعاء يمن‌ به‌ فصالۀ شش‌ ميل‌ . و آنجا واديي‌ است‌ كه‌ طَلْح‌ مي‌رويد و داراي‌ باغها و قريه‌هاست‌ . 3 ـ ناحيهاي‌ است‌ بين‌ مدينه‌ و شام‌ از وادي‌ القري‌ و دركناب‌ لَجاة‌ از توابع‌ صَلْخَد ، كه‌ در آنجا قريه‌اي‌ است‌ كه‌ به‌ آن‌ رُحْبَه‌ گويند .

و چون‌ رُحْبَه‌ به‌ معناي‌ مكان‌ وسيع‌ و فضاي‌ باز و بدون‌ ساختمان‌ است‌ ممكن‌ است‌ مراد از رُحبه‌ فضاي‌ باز و وسيع‌ در مسجدكوفه‌ و يا جلوي‌ قصر دارالإماره‌ باشد و احتجاج‌ حضرت‌ در آنجا صورت‌ گرفته‌ باشد ، و شاهد اين‌ احتمال‌ كلام‌ ابن‌ أبي‌ الحديد است‌ در ج‌ 1 ، ص‌ 361 از «شرح‌ نهج‌ البلاغه‌» كه‌ از بعضي‌ از مشايخ‌ بغدادي‌ خود نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌ : ناشد عليُّ عليه‌ السّلام‌ في‌ رُحبة‌ القصر أو قالوا برحبة‌ الجامع‌ بالكوفة‌ ، أيّكم‌ سمع‌ رسول‌ الله‌ يقول‌ : من‌ كنت‌ مولاهُ فعليُّ مَولاه‌ ـ الحديث‌ .

[3] ـ «شرح‌ نهج‌ البلاغه‌» طبع‌ دار الإحياء التراث‌ العربي‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 209 ، و طبع‌ دار إحياء الكتب‌ العربيّة‌ ، ج‌ 2 ، ص‌ 288 و ص‌ 289 .

[4] ـ سيرة‌ علي‌ بن‌ بُرهان‌ الدين‌ حلبي‌ شافعي‌ ، معروف‌ به‌ «سيرۀ حلبيّه‌» طبع‌ مصر ، سنۀ 1353 ه، ج‌ 3 ، ص‌ 308 .

[5] ـ «الغدير» ج‌ 1 ، ص‌ 184 تا ص‌ 186 .

[6] ـ با كسر زاء معجمه‌ و تشديد راء مهمله‌ ، و حُبَيش‌ با تقديم‌ حاء مهمله‌ بر باء موحّده‌ صيغۀ تصغير است‌ .

[7] ـ «الغدير» ج‌ 1 ، از ص‌ 166 تا ص‌ 183 متفرقّا آورده‌ شده‌ است‌ .

[8] ـ «فرائد السمطين‌» ج‌ 1 ، سِمط‌ اوّل‌ ، باب‌ دهم‌ ص‌ 68 . و معلوم‌ است‌ كه‌ در نسخه‌ جملۀ من‌ كُنت‌ مولاه‌ فعليُّ مولاه‌ افتاده‌ است‌ .

[9] ـ همان‌ كتاب‌ ، ص‌ 69 .

[10] ـ «مسند احمد» ج‌ 1 ، ص‌ 118 . و «بحار الانوار» ج‌ 9 ، ص‌ 202 از «أمالي‌ شيخ‌» .

[11] ـ «البداية‌ والنّهاية‌» ج‌ 5 ، ص‌ 210 .

[12] ـ «مسند احمد» ج‌ 1 ، ص‌ 119 و «البداية‌» ج‌ 5 ، ص‌ 211 . و «مجمع‌ الزوائد» ج‌ 4 ، ص‌ 105 و در آن‌ بدين‌ عبارت‌ آورده‌ است‌ كه‌ : كأنّي‌ أنظر الي‌ أحدهم‌ عليه‌ سراويل‌ . يعني‌ «گويا من‌ دارم‌ به‌ يكي‌ از آنها كه‌ سراويل‌ پوشيده‌ بود نگاه‌ مي‌كنم‌» . و سراويل‌ لباسي‌ است‌ كه‌ فقط‌ نصف‌ تحتاني‌ بدن‌ را مي‌پوشاند . واين‌ عبارت‌ ، أقرب‌ و أفصح‌ است‌ .

[13] ـ «مسند احمد» ج‌ 1 ، ص‌ 119 . و «البداية‌ و النهاية‌» ج‌ 5 ، ص‌ 211 . و مجلسي‌ در «بحار الانوار» ج‌ 9 ، ص‌ 202 و ص‌ 203 مناشدۀ در رحبه‌ را از «أمالي‌» شيخ‌ طوسي‌ و «بشارة‌ المصطفي‌» از عميرة‌ بن‌ سعد از أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ روايت‌ مي‌كند .

[14] ـ «مسند احمد» ج‌ 4 ، ص‌ 370 و «البداية‌ و النّهاية‌» ج‌ 5 ، ص‌ 211 و ص‌ 212 .

[15] ـ «مجمع‌ الزوائد» ج‌ 9 ، ص‌ 104 .

[16] ـ همان‌ زيد بن‌ يُثيع‌ است‌ كه‌ در نسخۀ مطبوعۀ نسائي‌ «زيد بن‌ مُنيع‌» ضبط‌ شده‌ است‌ .

[17] ـ «خصائص‌ مولانا أميرالمؤمنين‌ علي‌ بن‌ أبيطالب‌» احمد بن‌ شُعيب‌ نسائي‌ متوفي‌ در سنۀ 303 ، طبع‌ مطبعۀ تقدّم‌ ، قاهره‌ ، ص‌ 26 .

[18] ـ ظاهراً در اينجا افتادگي‌ دارد .

[19] ـ «خصائص‌ نسائي‌» ص‌ 26 و ص‌ 27 .

[20] 53 ـ «خصائص‌» ص‌ 22 و ص‌ 23 .

[21] همان

[22] همان

[23] ـ «اُسْدُ الغابة‌ في‌ معرفة‌ الصّحابة‌» ج‌ 3 ، ص‌ 307 .

 

.

      
  
فهرست
  درس صد و بيست و يكم: تا صد و بيست و هفتم: استدلال‏ها و استشهادها به حديث غدير (حديث ولايت)
  اشعار مهيار ديلمي‌ دربارۀ بيعت‌ غدير.
  احتجاج‌‌ها به‌ حديث‌ غدير در برابر منكران‌ و اعتراف‌ ايشان‌
  احتجاج اول: احتجاج‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در نزد أبوبكر.
  احتجاج دوم: احتجاج‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در روز شوري‌
  روايت‌ يوسف‌ بن‌ حاتم‌ شامي‌ در احتجاج‌ غدير در شوري‌
  احتجاج سوم: احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در مسجد رسول‌ الله‌
  احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ و بيان‌ كيفيّت‌ خطبۀ رسول‌ خدا حديث‌ غدير را
  احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير و اقرار صحابه‌ در زمان‌ عثمان‌
  احتجاج چهارم: احتجاج‌ أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبۀ كوفه‌
  نام‌ اصحاب‌ رسول‌ خدا كه‌ در رحبه‌ شهادت‌ به‌ حديث‌ غدير دادند
  تعداد گواهان‌ حديث‌ غدير در رحبه‌
  روايت‌ «فرآئد السمطين‌» در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌
  روايات‌ احمد حَنبل‌ در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌
  >> روايات‌ نسائي‌ در احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌
  روايات‌ ابن‌ اثير در «اسد الغابة‌» دربارۀ احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير در رحبه‌
  روايت‌ أبونعيم‌ اصفهاني‌ در «حلية‌ الاوليا» دربارۀ احتجاج‌ به‌ حديث‌ غدير.
  روايت‌ خطيب‌ خوارزم‌ و بيان‌ معني‌ مناشده‌
  احتجاج پنجم، احتجاج‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در واقعۀ جَمَل‌
  منصرف‌ شدن‌ زبير از جنگ‌ و كشته‌ شدن‌ او غيلَةً..
  احتجاج ششم:
  استشهاد دوازده‌ نفر از صحابه‌ نزد أميرالمومنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير.
  احتجاج هفتم:.
  پاسخ‌هاي‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ سؤال‌هاي‌ معاويه‌
  گواهي‌ پيك‌ هاي‌ معاويه‌ به‌ انصاف‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌
  استشهاد أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ حديث‌ غدير در صفّين‌
  احتجاج هشتم: احتجاج‌ فاطمۀ زهرا سلام‌ الله‌ عليها به‌ حديث‌ غدير.
  احتجاج نهم: استشهاد حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام است‏به حديث غدير.
  احتجاج دهم: احتجاج‌ سيّد الشهداء عليه‌ السّلام‌ در مني‌ به‌ حديث‌ غدير.
  احتجاج يازدهم: احتجاج‌ عبدالله‌ بن‌ جعفر با معاويه‌ به‌ حديث‌ غدير.
  احتجاج‌ و استدلال‌ عبدالله‌ بن‌ جعفر كه‌ اكثريت‌ مردم‌ در جهالتند
  احتجاج دوازدهم: احتجاج‌ أصبغ‌ بن‌ نُباته‌ در حضور معاويه‌ به‌ حديث‌ غدير.
  احتجاج سيزدهم: احتجاج‌ دارميۀ حجونيّه‌ به‌ حديث‌ غدير در برابر معاويه‌
  احتجاج چهاردهم: مجلس‌ پر اهميّت‌ مأمون‌ با علماي‌ عامّه‌ دربارۀ ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام
  احتجاج‌ مأمون‌ به‌ اينكه‌ علي‌ عليه‌ السّلام‌ أفضل‌ افراد امّت‌ است‌
  احتجاج‌ مأمون‌ در افضليّت‌ علي‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ سورۀ هل‌ أتي‌
  استدلال‌ مأمون‌ بر اينكه‌ مصاحبت‌ در غار موجب‌ فضيلت‌ نيست‌
  احتجاج‌ مأمون‌ به‌ خوابيدن‌ أميرالمؤمنين‌ در فراش‌ رسول‌ خدا و به‌ حديث‌ غدير.
  استدلال‌ مأمون‌ به‌ حديث‌ منزله‌ براي‌ خلافت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌
  استدلال‌ مأمون‌ به‌ ولايتعهدي‌ حضرت‌ رضا عليه‌ السّلام‌
  پاسخ‌ مأمون‌ به‌ نامۀ بني‌ عبّاس‌ و استشهاد به‌ حديث‌ غدير
  درس صد و بيست و هشتم تا صد و سي ‏ام: شان نزول آيه: «سال سائل، ...» و آيه: «فامطر علينا حجارة...» درب
  اشعار أبوالعلي‌ و أبوالفرج‌ در ولايت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌
  اشعار ابن‌ رومي‌ دربارۀ حديث‌ غدير.
  روايت‌ ثعلبي‌ در تفسير «كشف‌ و بيان‌» در شأن‌ نزول‌ آيۀ سأل‌ سائلٌ...
  روايت‌ أبوالفتوح‌ رازي‌ و كلمات‌ شيرين‌ و مسجّع‌ او در ولايت‌
  اشعار عوني‌ و روايت‌ أبوالقاسم‌ حَسكاني‌ در آيۀ سأل‌ سائل‌
  گفتار أبوالسعود در شأن‌ نزول‌ آيۀ سأل‌ سائل‌
  ابن‌ تيميّه‌ ، واقعۀ نزول‌ عذاب‌ را انكار دارد.
  در علوم‌ نادرۀ دهر : علاّمۀ حلّي‌ رضوان‌ الله‌ عليه‌
  همّت‌ و كوشش‌ علاّمۀ حلّي‌ ، در تشييد مذهب‌ شيعه‌
  حسد ابن‌ تيميّه‌ ، بر علاّمۀ حلّي‌ رضوان‌ الله‌ عليه‌
  نزاع‌ شيعه‌ با عامّه‌ ، در اصول‌ شريعت‌ است‌
  عامّه‌ با علم‌ و وجدان‌ ، پيروي‌ از خلفاء جور مي‌كنند
  أعيان‌ عُلماءِ عامّه‌ ، آيۀ سَأل‌ سَائلٌ را دربارۀ منكر علي‌ آورده‌اند
  أبطح‌ ،اختصاص‌ به‌ مكّه‌ ندارد.
  بيان‌ اهل‌ لغت‌ در أبطح‌ كه‌ هر مكان‌ مسيل‌ گسترده‌ با شن‌ و رَمْل‌ است‌
  ممكن‌ است‌ آيات‌ اوّل‌ سورۀ معارج‌ ، مدنيّه‌ باشد..
  آيۀ : وَ إِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ نمي‌تواند گفتار يك‌ بت‌ پرست‌ باشد
  در صورت‌ تداوم‌ مخالفت‌ ، بر قوم‌ پيغمبر نيز مانند اقوام‌ قبل‌ عذاب‌ نازل‌ مي‌شد..
  دستور رسول‌ خدا به‌ قَتل‌ صَبْر براي‌ سه‌ تن‌ از اُسراي‌ جنگ‌ بَدْر ..
  نفرين‌ پيامبر دربارۀ دو پسر أبولهب‌
  قياس‌ قضيّۀ حارث‌ با اصحاب‌ فيل‌ ، مع‌ الفارق‌ است‌
  عامّه‌ و اهل‌ سنّت‌ ، وهّابي‌ها را لعنت‌ مي‌كنند..
  تمام‌ كتاب‌ رجال‌ و تراجم‌ ، عُشري‌ از اُسامي‌ صحابه‌ را نياوده‌اند
  صحابۀ پيغمبر از يكصد هزار تن‌ بيشتر بوده‌اند..
  اشكال‌ به‌ شيخ‌ عبده‌ در بازگو كردن‌ اشكالات‌ ابن‌ تيميّه‌
  درس صد و سى و يكم تا صد و سى و چهارم : عيد غدير، عيد بزرگ اسلام و روز تهنيت است.
  روز غدير خمّ ، روز عيد است‌
  خطبۀ حضرت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در فضيلت‌ غدير
  أبيات‌ بِشْنَوي‌ كُرْدي‌ ، دربارۀ عيد غدير.
  معناي‌ عيد در لغت‌ و در اصطلاح‌ مردم‌
  سيّد ابن‌ طاوس‌ (ره‌) روز بلوغ‌ فرزند خود را عيد مي‌گيرد
  معناي‌ عيد فطر و عيد قربان‌
  عيد غدير ، أفضل‌ اعياد است‌
  أئمّۀ شيعه‌ و شيعيان‌ ، عيد غدير را زنده‌ نگه‌مي‌دارند
  عيد غدير ، در نزد سائر مسلمين‌ از عامّه‌
  شاهان‌ بايد به‌ عوض‌ تاجگذاري‌ ، عيد غدير را عيد كنند
  مصافقه‌ و بيعت‌ با مردم‌ با أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در روز غدير
  بيعت‌ أبوبكر و عمر با أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ ولايت‌
  تهنيت‌ و تسليم‌ شيخين‌ با أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ به‌ ولايت‌
  تهنيت‌ عمر به‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در روز غدير
  تحليل شيعه‌ از يكايك‌ عمل‌ صحابه‌ 224..
  بحث‌ سيّد ابن‌ طاوس‌ ، با فقيه‌ سنّي‌ مذهب‌ درحرم‌ كاظمين‌ عليهما السّلام‌
  بيان‌ سيد ابن‌ طاوس‌ در موارد مختلفي‌ كه‌ صحابه‌ مخالفت‌ رسول‌ الله‌ كرده‌اند..
  توبۀ فقيه‌ سنّي‌ از متابعت‌ خلفاء و رجوع‌ به‌ امامت‌ أئمّه‌ عليهم‌ السّلام‌
  بيان‌ ابن‌ طاوس‌ در علّت‌ أفضليت‌ عيد غدير بر ساير أعياد
  خطبۀ أبوالهيثم‌ ابن‌ تَيهان‌ در علت‌ حسد قريش‌ با أميرالمؤمنين‌ عليه السّلام‌
  روز غدير در نزد حضرت‌ رسول‌ الله‌ و جميع‌ امامان‌ عليهم‌ السّلام‌ عيد است‌
  روايات‌ وارده‌ در افضليّت‌ عيد غدير.
  ثواب‌ عمل‌ خير در روز غدير معادل‌ ثواب‌ هشتاد ماه‌ است‌
  عيد غدير ، روز نزول‌ جميع‌ خيرات‌ و بركات‌ است‌
  أميرالمؤمنين‌ علي‌ بن‌ أبيطالب‌ عليه‌ السّلام‌، مجموعۀ اسلام‌ است‌
  عظمت‌ روز غدير ، و ثواب‌ روزه‌ در آن‌ عيد..
  روايت‌ حِميري‌ در عظمت‌ عيد غدير ، و نماز وارد در آن‌
  نماز و دعاي‌ وارد در روز عيد غدير.
  دعا و روزه‌ و زيارت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در عيد غدير
  زيارت‌هاي‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ در روز غدير.
  ذَهَبي‌ و ابن‌ كثير ، ثواب‌ روزۀ عيد غدير را منكرند..
  فتاوي‌ و قضاوت‌هاي‌ عامّه‌ چون‌ براي‌ حفظ‌ مذهب‌ خودشان‌ است‌ حجّت‌ نيست‌
  تمام‌ ثواب‌ها و پاداش‌ها ، تفضّل‌ و احسان‌ است‌
  حديث‌ قدسي‌ در آثار نوافل‌
  درس صد و سى و پنجم : عمامه بستن رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بر سر امير المؤمنين عليه السلام د
  لباس‌ اهل‌ بهشت‌ ، حرير سبز فام‌ است‌
  بهترين‌ لباس‌ آنست‌ كه‌ انسان‌ را از خدا به‌ غير خدا مشغول‌ نكند
  تأسّي‌ به‌ رسول‌ الله‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ موجب‌ نجات‌ است‌
  كلاه‌ و لباس‌ ملسمين‌ بايد مثل‌ رسول‌ خدا باشد..
  انواع‌ كلاه‌ و عمامۀ رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌
  عمامه، تاج‌ عزّت‌ است‌
  رسول‌ خدا بر سر أميرالمؤمنين‌ عليهما السّلام‌ در روز عيد غدير عمامه‌ مي‌بندند..
  عمامه‌ ، تاج‌ ملائكه‌ و تاج‌ عرب‌ است‌
  روايات‌ وارده‌ در فضيلت‌ عمامه‌ بر سر نهادن‌

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی