گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
 
بانک صوت > جلسه پانصد و نود و هشتم حكمت متعاليه (اسفار)
  تعداد نمایش در صفحه: ترتیب نمایش:


چکیده:
1 بيان حال و ديدگاه مرحوم آسيد احمد كربلائي نسبت به رياست و مرجعيت كه تصور آن ايشان را مضطرب و مشوش مي‌كرد و آنرا مانع آزادي و حريت خود مي‌ديد و مي‌فرمود اگر جهنم رفتن واجب كفائي است من به الكفايى هست. 2 بيان حال حضرت علامه طهراني رضوان الله تعالي عليه كه شبيه مرحوم سيد احمد كربلائي بود و وقتي شنيد ايشان را كانديد براي دبيري شوراي نگهبان كرده‌اند يك شبانه روز در اضطراب بود و خوابش نبرد. 3 كساني كه احساس مي‌كنند كه وظيفه دارند قبول مرجعيت نموده و مسئوليت مردم را بدوش بگيرند به چه حجت شرعي به اين احساس و علم رسيده‌اند؟ 4 طبق فرمايش حضرت امام صادق عليه السلام از قبول تصدي فتوي بايد گريزان بود مثل فرار كردن از شير درنده. 5 بزرگاني چون مرحوم قاضي و شاگردانش و علامه طباطبائي‌ها حوزه‌هاي علمي داشته‌اند و درب مجالس خود را بر روي ديگران نبسته بودند ولي مورد توجه نبوده و بلكه با آنان برخورد مي‌شده است 6 خلاصه درس گذشته در تفسير «ما به الشئ هو هو» كه مرحوم آخوند ملاصدرا و علامه طباطبائي فرموده‌اند كه در جواب آن، هم وجود و هم ماهيت هر دو مي‌آيد و كلام استاد در ردّ اين نظريه به اينكه سؤال سائل از وجود شئ نيست، چه اينكه وجود مشهود و معلوم و ملموس اوست و نسبت به ماهيت و ذاتيات شئ پرسش دارد. 7 كلمة «شئ» هم اشياء ذوات الماهيه صادق است و هم بر ذات باري كه شئٌ لا كالاشياء 8 شيئيت پروردگار همان وجود متشخص اوست كه حدّ و مرزي ندارد. به خلاف شيئيت اشياء كه داراي حدّ و مرز است كه به سبب آن حدّ و مرز اشياء از هم ممتاز و جدا مي‌شوند. 9 آنچه فارق بين اشياء كثيره مي‌باشد وجودات آنها نيست چه حقيقت وجود يكي است بلكه ماهيات آنها سبب امتياز است. 10 انسان هر چه بيشتر از حدود و قيود ماهوي خود را بكاهد و به تجرد نزديكتر شود بهتر احساس يگانگي و وحدت با اشياء را دارد و اين بهترين دليل بر وحدت وجود است كه صاحبان و ارباب شهود مطرح مي‌كنند و با برهان هماهنگ است. 11 بچه ها وحدت وجود را بهتر از ما مي‌فهمند و احساس مي‌كنند و سبب آن نزديك بودن آنان به عالم تجرد است. 12 و انسان هر چه بيشتر وارد اعتباريات مي‌گردد و پا به سن مي‌گذارد بر دائرة ماهيت خود مي‌افزايد و از تجرد دورتر و حجابها بر واقعيت و حقيقت بيشتر مي‌شود. 13 اگر انسان از حدود اشياء و ماهيات آنها عبور كند و به عالم تجرد برسد اصل وجود و صرافت آن و حقيقت وحدت وجود را مي‌يابد و به خدا مي‌رسد. 14 ماهيت در ذات خود كلي و جزئي ندارد

جلسه پانصد و نود و هشتم حكمت متعاليه (اسفار)
1429 هجري قمري

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی