فارسی
English
العربیه
Spanish
Francis
中國
Membering
Login
: Username
: Password
Membering
Picture Gallery
Archive
Sound Gallery
Library
Contact Us
Home
× Close
Sound Gallery >
دروس حوزوي
>
درس خارج فقه
>
مبحث حج
>
جلسات 151 الی 200
number on the page:
10
20
30
Presentation Order:
First Questions
Older
Summary:
موضوع حج نیابتی 1 استطاعت برای حج جنبۀ مقدمی دارد، یعنی از مقدّمات وجود است و تحصیل مقدّمۀ وجودیه بر عهدۀ مکلّف است بأیّ نحو کان و لذا مکلّف نمیتواند خویش را از استطاعت ساقط کند تا حج بر او واجب نشود. 2 در واجب مطلق تحصیل مقدمات بر عهدۀ مکلّف است امّا در واجب مشروط به این شکل نیست لذا اگر شرایط حاصل نشد، تکلیف از مکلّف ساقط میشود. 4 تعلّق تکلیف بر عقل است نه بر سنّ و سال و لذا امام معصومی که در عمر پنج سالگی به امامت میرسد تکالیف به او تعلّق میگیرد در مقابل فرد عادی که قوّۀ عاقلهاش تام نیست فاقد تکلیف است. 5 عالم تکالیف برای اهل قانون است که اگر قانونی و حکمی نباشد، تکالیفی برای خویش قائل نمیشوند امّا اهل الله مافوق عالم تکالیف هستند و در حیاتشان به دنبال چیزی جز رضای شارع نیستند. 6 به دلیل اینکه حج واجب مطلق است، کسب استطاعت بأی نحو کان ضروری و واجب است و به همان کیفیّت که انسان جهت خانه دار شدن یا کسب کار سرمایهاش را جمع میکند، بایستی برای تحصیل استطاعت در زمان بلوغ تلاش کند.
درس حج - جلسه 151
12 ذیحجة الحرام 1435
Summary:
موضوع: حج نیابتی 1 کسی که سهواً یا مقصراً حج را ترک کند در سال آتی تحت هر شرایطی باید آن را انجام دهد ولو اینکه هزینۀ چند برابر لازم داشته باشد. 2 یک مطلب خود امر واجب است و مطلب دیگر امر به تحصیل مقدّمات است که احیاناً شارع تحصیل مقدّمات را بر عهدۀ مکلّف میگذارد و احیاناً تحصیل مقدّمات را نیز از راه معیّنی میپذیرد. 3 در بعضی موارد احکام جنبۀ موضوعی دارد و در بعضی جنبۀ طریقیّت و بیان کیفیّت آن. 4 در مواردی که احکام موضوعیّت داشته باشند، لازم است خود آن فعل اتیان شود امّا در مواردی که طریقیّت داشته باشد، خود حکم منظور شارع نیست بلکه آن حکم، طریقی است برای وصول به موضوعی دیگر، به عبارت دیگر حکم اوّلی کاشف از حکم دیگری است. 5 ملاک فهم موضوعیّت و طریقیّت، آن است که در طریقیّت بیان شارع با بیانات دیگر احکام متفاوت است و بیشتر جنبۀ مشیریّت در آن لحاظ شده است؛ مانند خروج از حدّ ترخّص که در بعضی از ادلّه عدم رؤیت بیوت بلد ذکر شده و در بعضی از ادلّه عدم استماع صوت اذان که طبعاً مقدار مسافت در این دو مورد تفاوت فاحش دارد، در اینجا میفهمیم که دلیل ثانی از باب ادلّۀ مشیر است.
درس حج - جلسه 152
16 ذیحجة الحرام 1435
Summary:
موضوع: استطاعت و حج نیابتی 1 در روایتی امام صادق علیهالسلام از کسی سؤال میکنند: چرا همسر و فرزندانت را به حج نمیبری؟ جواب میدهد: زیرا به آن مقدار استطاعت ندارم. حضرت میفرمایند: حتی اگر به آنها فقط نان و نمک بدهی باید آنها را ببری! این گونه روایات به فقیه میفهماند که کسب استطاعت بأی نحو کان لازم است و فقیه نمیتواند به ادلّۀ واهی کیفیّت استطاعت و تحصیل آن را برای مردم بیان نکند. 2 فقهایی که احرام از میقات را یک امر استحبابی میدانند، چگونه کلام امام علیهالسلام را که میفرمایند: یک زن بایستی مسافت چند ده فرسخی بین مکّه تا مواقیت را برگردد تا محرم شود، توجیه مینمایند؟ 3 دیدگاه یک عارف نسبت به نماز واجب و مستحب به یک نحو است. زیرا نماز را توجه به خدا میداند و فرقی بین واجب و مستحب نیست در حالیکه دیگران نماز استحبابی را قابل اهمیّت چندانی نمیدانند. 4 انسان به همان مقداری که در مهمانی خویش دقّت و اهتمام میکند و کم نمیگذارد، بایستی در مجالس امام حسین علیهالسلام نیز به همان شکل اهتمام کند نه اینکه به کمترین اکتفا کند؛ زیرا امام ناموس عالم خلقت است. 5 فقیه باید بداند که حیات و ممات و سعادت و خسران مردم به دست اوست و نباید کاری انجام بدهد که مردم را از رسیدن و وصول به کمال و توفیق عظمی الهی محروم نماید و الّا سخت معاقب خواهد بود. 6 در حج نیابتی بایستی بأیّ نحو کان تأمین مخارج آن بشود و هیچ کوتاهی نکند حتّی اگر لازم باشد از اصل مال میّت استفاده شود همچنین در سایر امور مانند خمسی که میّت بدهکار است و غیره، لذا اگر از میّت مالی به عنوان قرض در اختیار کسی هست و میداند اهل میّت حج یا خمس میّت را ادا نمیکنند، بر او واجب است آن مال را در حج و تخمیس اموال میّت استفاده کند و اطّلاع دادن به اهل میّت نیز لازم نیست زیرا آنها نسبت به این اموال ملکیّتی ندارند و ملکیّت اوّلی للّه است و ادای آن واجب.
درس حج - جلسه 153
17 ذیحجة الحرام 1435
© 2008 All rights Reserved.
www.Motaghin.com
Links
|
Login
|
SiteMap
|
ContactUs
|
Home