فارسی
English
العربیه
Spanish
Francis
中國
Membering
Login
: Username
: Password
Membering
Picture Gallery
Archive
Sound Gallery
Library
Contact Us
Home
× Close
Sound Gallery >
سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
>
شرح حديث شریف عنوان بصري
>
جلسه پنجاه و پنجم شرح حديث عنوان بصري
number on the page:
10
20
30
Presentation Order:
First Questions
Older
Summary:
موضوع: حكومت و تدبير امور اجتماعي در مكتب انبياء و ائمه بر محوريت توحيد و حق بوده است. فقره: قلت يا ابا عبدالله، ما حقيقة العبودية .... و لا يدبر العبد لنفسه تدبيراً، 1 – در حكومت انبياء و رسل الهي همۀ جهتگيريها و اتّجاهها به سمت توحيد و حق بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع شخصي می باشد. 2 – امروزه در بين كشورها و ملل پايه و اساس در امور و جريانات بر اساس استيلاء و حركت براساس زيادهطلبي ميباشد. 3 – در ديدگاه اسلام همۀ افراد مؤمن به پروردگار وتکالیف در هر نقطه از عالم كه باشند جزو قلمرو اسلام و حكومت الهي هستند و بيگانه آن كسي است كه با مكتب ايمان به پروردگار تعارض داشته باشد ولو در مملكت اسلامي باشد. 4 – دين و رسالت پيامبر اكرم اختصاص به يثرب و مكه نداشته همۀ انسانهاي جهان را در بر ميگيرد. 5 – پيامبر اكرم فرمودند: لا فخر لعربي علي عجمي و لا لعجمي علي عربي الا بالتقوي. 6 – سيدالشهداء عليه السلام، هدف از حركت خود را ارائه دادن مفاهيم دين به مردم بيان ميكنند. 7 – تفسير فرمايش امام حسين عليه السلام: فانكم ان لا تنصرونا قوي الظلمه عليكم و عملوا في اطفاء نور نبيّكم. 8 – قائل شدن فرق ميان حركت امام حسين عليه السلام و امام مجتبي عليه السلام به اندازۀ سر سوزني بزرگترين ظلم به ساحت مقدّس امام حسن عليه السلام ميباشد. 9 – براي امام عليه السلام جنگ و صلح يكسان ميباشد و همان مقدار كه سيدالشهداء در حركت خود موفق بودند به همان مقدار امام مجتبي عليه السلام در صلح خود موفق بودند. 10 – امام مجتبي عليه السلام در شجاعت و موقعيّت اجتماعي اگر بالاتر از سيدالشهداء نبود همطراز با حضرت بودهاند. 11 – تشكيل حكومت اسلامي توسط فردي دلالت بر برتري او بر همۀ علماء اسلام از صدراسلام تاكنون ندارد. 12 – بيداري و تنبّه يكي از علماء نسبت به صحّت و اتقان صلح امام مجتبي عليه السلام در جريان حركت آيت الله حكيم. 13 – اصحاب سيدالشهداء عليه السلام عاشق امام بودند و عاشق هدف و نيّتي جز رسيدن به معشوق و برآوردن خواسته های او ندارد. 14 – اميرالمؤمنين علیه السلام در وصف اصحاب سيدالشهداء ميفرمايند: لا يسبقهم سابق ولا يلحقهم لاحق. 15 – سيدالشهداء براي رسيدن به مقام شفاعت كبري تقاضاي ياري تمام قواي وسائط نزول اسماء و صفات الهي در عالم كثرت از ملائكه و أجنّه و بادها و... را رد كردند. 16 – وجود حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام در روز عاشورا فاني و محو در سيدالشهداء عليه السلام بوده است. 17 – طبق وصيت علّامه طهراني ايشان را در پايين پاي امام رضا عليه السلام دفن و از پخش اعلاميه و گرفتن مجالس فاتحه خودداري بعمل آمد. 18 – علّامه طهراني ميفرمودند: مراسم اربعين اختصاص به سيدالشهداء عليه السلام فقط دارد. 19 – تأثّر خاطر يكي از شاگردان مرحوم علّامه از غربت مزار ايشان و پاسخ مرحوم علّامه به ايشان در عالم معنا. 20 – افتخار مرحوم علّامه طهراني به اينست كه زوّار علي بن موسي الرضاعلیه السلام از روي قبر ايشان عبور كرده و به زيارت حضرت مشرف شوند. 21 – آنچه كه سيدالشهداء را بر قامت تاریخ الي الأبد متلألي و درخشان كرده اينست كه در مكتب سيدالشهداء فقط الله وجود دارد و بس. 22 – حسّ خوديّت و شخصيّتطلبي ابوجهل او را حتي در لحظات آخر مرگ رها نميكند. 23 – ملاقات يكي از رزمندگان با مرحوم علّامه و تنبه او نسبت به وجود نقص و خلل در نيّت خويش. 24 – آنچه كه در دعوت انبیاء و اولیای الهي وجود دارد تنها توجه به توحيد حضرت حق بوده و هيچ گونه دعوتی به سمت خود برای دستیابی به منافع شخصی صورت نمی پذیرد
جلسه پنجاه و پنجم شرح حديث عنوان بصري
22 ربیع الاول 1422 ه ق
© 2008 All rights Reserved.
www.Motaghin.com
Links
|
Login
|
SiteMap
|
ContactUs
|
Home