Picture Gallery Archive Sound Gallery Library Contact Us Home
 
Sound Gallery > سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی > شرح حديث شریف عنوان بصري > جلسه یکصد و پنجم شرح حدیث عنوان بصری
  number on the page: Presentation Order:


Summary:
موضوع: پرهيز ازتفاخر و تكاثر در امور . فقره: فإذا اكرم الله العبدَ.... و لا يطلب الدنيا تکاثراّ و تفاخراً. 1 توضيحي راجع به معناي فخر و تفاخر و معناي كثرت و تكاثر. 2 در اين فقرۀ شريفه آنچه مد نظر امام صادق عليه السلام مي‌باشد و افراد را نسبت به آن تنبه و تذكر مي‌دهند مسأله تفاخر و تكاثر مي‌باشد نه فخر و كثرت. 3 امام صادق عليه السلام تحقق سه امر در وجود انسان را سبب سهل و آسان شدن دنيا و مسائل آن براي افراد بيان مي‌كنند. 4 ذكر حكايتي از مرحوم حاج آقا معين شيرازي بر خلوص نيت ايشان. 5 مشاهدۀ كاروان اهل بيت عليهم السلام در مسير دروازه شام و جريانات آن توسط مرحوم حاج هادي ابهري. 6 درخواست موعظه مرحوم حاج آقا معين شيرازي از مرحوم حاج هادي ابهري و بيان سه مطلب توسط ايشان. 7 ذكر حكايتي از مرحوم حاج آقا معين شيرازي در حيرت و سرگشتگي ايشان نسبت به موقعيت و جايگاه مرحوم حداد رضوان الله عليه و سهل و آسان بودن دنيا و مسائل آن براي مرحوم حداد. 8 بيان برخي از مطالب كه ذكر آنها در هنگام تناول نعمات الهي خلاف مسأله شكرگزاري و ادب در قبال پروردگار متعال مي‌باشد. 9 بيان نظر و ديدگاه مكاتب مادي و ماترياليستي نسبت به جايگاه انسان و وظائف او و مقايسۀ آن با ديدگاه و بينش الهي نسبت به انسان. 10 در فلسفه الهي محوريت حركت افراد بر اساس تطبيق رفتار و اعمال و كردار خود در راستاي رضايت پروردگار متعال مي‌باشد. 11 مرز ميان تفاخر و تكاثر با اقتصاد در امور به معناي اعتدال در هر مرتبه از مراتب فعل و عمل چه مي‌باشد؟ 12 سلوك بسمت پروردگار متعال عبارتست از حركت عقلاني كه پايه و ركن آن بر اساس عقل و منطق و رضايت پروردگار متعال استوار گرديده است. 13 بيان دو معنا از دنيا بر اساس اصطلاحات وارده از شرع. 14 توضيحي راجع به جايگاه عالم دنيا در نظام عالم خلقت و نسبت او با ساير عوالم. 15 بيان يكي از اسرار الهي در ارتباط با علت تمرّد و عدم سجدۀ شيطان بر انسان. 16 ذكر روايتي از امام باقر عليه السلام مبني بر ضيق و وسعت ناچيز عالم دنيا نسبت به عالم مثال و عالم مثال نسبت به عالم ملكوت. 17 تفسير آيۀ 5 از سورۀ مباركه ملك:( وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطينِ...) 18 مراد از دنيا كه مورد نكوهش و مذمّت قرآن كريم و اولياء الهي قرار گرفته است چه مي‌باشد؟ 19 تنها مكان و محلي كه انسانها قابليت رشد و كمال و بفعليت رسيدن استعدادات خود را در آن دارا مي‌باشند دنيا مي‌باشد. 20 ذكر حكايتي در ارتباط با فردي كه تقاضاي اطلاع از زمان مرگ خود را از مرحوم علّامه طهراني كرده بود و پاسخ ايشان نسبت به او. 21 كيفيت مشي و منش سلمان فارسي و شيوۀ حكومت‌داري او هنگامي كه از طرف خلیفه ثاني بعنوان استاندار مدائن منصوب گرديد. 22 خداوند متعال براي هر فرد از افراد بشر حصّه و سهم معيني از حيات را مقرّر فرموده است كه نصيب افراد در رسيدن به كمال بر اساس آن مي‌باشد. 23 كم و زياد بودن عمر افراد به هيچ وجه در بفعليت رسيدن استعدادات ايشان و رشد آنها تأثيري نداشته بلكه، التزام انسان به اموري كه در مدت محدود عمر براي او معين شود سبب رشد و تكامل او مي‌شود. 24 تنها افرادی که در این دنیا در مسیر سیر وسلوک الهی قدم برداشته و به مرحلۀ تکامل و فعلیت تامه رسیده اند ادامۀ رشد و تکامل خود را در عالم برزخ طی می کنند. 25 مرحوم علّامه طهرانی می فرمودند: افرادی که بیایند ودست ارادت به ولایت امام معصوم علیه السلام دراز کنند و در سیر وسلوک الهی قدم بردارند ما درحیات وممات با ایشان خواهیم بود و آنها را به سر منزل مقصود می رسانیم. 26 مرحوم انصاری رضوان الله علیه می فرمود:اگر نبود ارتباط با سالکان راه الهی ومصاحبت با ایشان من یک آن در این دنیا نمی ماندم. 27 بیان راه و مسیری که از نقطه نظر عقلانی و ممشای اولیاءالهی برای زندگی درعالم دنیا وبه فعلیت درآمدن همۀ استعدادات وجودی لازم وضروری می باشد. 28 نحوه نگرش و تعامل افراد با عالم دنیا وکیفیت زیستن ایشان در دنیا امریست که باید مورد توجه و دقت افراد قرار گیرد 29 میزان ومعیاری که سبب می شود انسان اعمال خود را ازجنبه دنیوی و افراط وتفریط جدا کرده درمسیر اعتدال قرار دهد تطبیق اعمال خود بر اساس موازین ومبانی عقلانی می باشد. 30 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند :رَحم الله من صَنَعَ شیئاً فَاتقَنَه 31 بیان حقیقت معنای زهد در مکتب عرفان

جلسه یکصدو پنجم شرح حديث عنوان بصري
27 جمادی الاول 1425ه ق

   

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی