فارسی
English
العربیه
Spanish
Francis
中國
Membering
Login
: Username
: Password
Membering
Picture Gallery
Archive
Sound Gallery
Library
Contact Us
Home
× Close
Sound Gallery >
سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
>
شرح حديث شریف عنوان بصري
>
جلسه یکصد و هشتم شرح حدیث عنوان بصری
number on the page:
10
20
30
Presentation Order:
First Questions
Older
Summary:
موضوع: بيان سِرّ تأخير ورود حضرت سليمان علیه السلام به بهشت. فقره: و لا يطلب الدنيا الدنیا تکاثراّ وتفاخراّ . 1 حقيقت همۀ كمالات وجودي و يافتههاي انسانها در اين دنيا و آن دنيا به فضل و عنايت پروردگار متعال بوده و هيچ كس به اندازۀ سر سوزني نميتواند آنها را به خود نسبت دهد. 2 حقيقت نفس انسان پديدهايست بسيار پيچيده كه در بعضي از موارد خود انسان قادر به تشخيص تعارض دروني وجود خويش در ارتباط با افراد و جريانات نخواهد بود. 3 همه جنايات و ظلمهايي كه بر مردم ايران در زمان مغول وارد آمد بر اساس سلطۀ نفس و نفسانيات بوده است. 4 توضيحي راجع به سِرّ فرمايش امام صادق عليه السلام در ارتباط با حضرت سليمان علیه السلام مبني بر اينكه در روز قيامت پس از ورود همۀ انبياء الهي به بهشت حضرت سليمان علیه السلام وارد آن ميشوند. 5 حضرت سليمان گسترۀ سلطنت و ملك خويش را به منظور اجراي عدالت و اقامه توحيد و شعائر الهي از پروردگار متعال تقاضا ميكند. 6 لذت استيلا و سلطنت بر نفوس افراد قابل مقايسه با هيچ يك از لذّات موجود در دنيا نميباشد. 7 مرحوم علّامه طهراني در خطاب به يكي از علماء معروف كه با گذشت زمان و ملقب شدن به عناوين مختلف و موقعيت سابق خود را از دست داده بود ميفرمايند: من همان احمد لا ينصرفام كه علي بر سر من جرّ ندهد. 8 ورود افراد در بهشت به معناي مواجه شدن با حريم پروردگار و مصاحبت و اقتران با انس پروردگار بر اساس مقدار قرب ايشان ميباشد. 9 با وجود آنكه امام زمان عليه السلام حكومتي جهاني بر اساس اقامۀ عدل و شعائر الهي بر پا ميكنند چگونه مسئله حضرت سليمان علیه السلام در ارتباط با ايشان جريان ندارد. 10 توضيحي راجع به برخي از ويژگيها و خصوصيات و آثاري كه بر حكومت جهاني امام عصر عليه السلام حاكمفرما ميباشد. 11 حضرت سليمان علیه السلام نسبت به اقامه عدل و توحيد و شعائر الهي در مقام خواست و تقاضا و پيشنهاد دهنده ميباشد بخلاف حضرت حجة بن الحسن عليه السلام. 12 تنبه و هشدارباش بزرگان و اولياء الهي از خطر ورود افراد در مرض مهلك تكبر و خودمحوري در اثر كسب علم و دانش. 13 اميرالمؤمنين عليه السلام در اوصاف مؤمن ميفرمايند: يمزج العلم بالحلم. 14 بيان احوالات اولياء و عرفاء بالله در مواجه و برخورد با اصناف متفاوت انسانها از كوچك و بزرگ، عالم و جاهل. 15 نحوه برخورد متفاوت و كيفيت حشر و نشر داشتن اولياء با افراد مختلف بر اساس مقتضيات و خصوصيات نفساني خاص هر يك از ايشان ميباشد. 16 ذكر حكايتي از يكي از پزشكان متعهد و معروف و سخن مرحوم علّامه طهراني مبني بر توقع اولياء الهي از شاگردان سلوكي خويش. 17 تأكيد و توصيه اولياء الهي بر تزكيه نفس قبل از فراگيري علوم به چه منظور ميباشد؟ 18 ذكر حكايتي مبني بر قطع رابطه يكي از علماء معروف و شاگردان مرحوم نائيني با ايشان بدليل اينكه مرحوم نائيني اجازۀ نوشتن تقريرات درس خود را به مرحوم آيت الله خوئي هم داده بودند. 19 مرحوم علّامه طهراني در خطاب به آيت الله خميني در سنه چهل و دو ميفرمايند: شما بايد مبنا و اساس حركت خود را بر اساس تكليف الهي قرار دهيد و نبايد از ساير افراد در ياري شما نسبت به اين امر توقع داشته باشيد. 20 تفسير آيه 164 سورۀ مباركه آل عمران: (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً...) 21 انسان نبايد در مسير حركت بسمت پروردگار متعال طلبكار باشد بلكه همۀ امور را بايد از طرف خداوند متعال و منّت او بداند. 22 تفسير آيات 6 الي آخر سورۀ مباركه ضحي:(اَ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى...) 23 در مكتب عرفان همۀ افراد و انسانها از نقطه نظر انتساب به پروردگار در يك رتبه بوده همانند دانههاي يك شانه هستند. 24 چگونه خداوند متعال به پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در حالي كه اشرف مخلوقات بوده و مظهر أتّم اسماء پروردگار و صاحب مقام قاب قوسين ميباشد نسبت ضلالت ميدهد. 25 تفسير آيات 114 تا 118 سورۀ مباركه صافات: (وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ...) 26 عمر بر اساس نظر و صلاح ديد خود عبارت حيّ علي خير العمل را از اذان حذف و بجاي آن عبارت الصلوة خيرٌ من النوم را قرار داد. 27 تفسير آيۀ 17 از سورۀ مباركه حجرات: (يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُم...) 28 پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در روزهاي آخر عمر خويش با حضور در مسجد مدينه و كنار زدن خليفه اول مسلمانان را به تمسك به دو ثقل، كتاب و عترت فرا ميخوانند. 29 بزرگان و اولياء الهي مرقد حضرت عبدالعظيم عليه السلام را نور تهران ميدانند. 30 اعترض يكي از شاگردان نادان مرحوم حداد نسبت به ايشان بخاطر كيفيت منش و عملكرد ايشان با يكي از افراد.
جلسه یکصدو هشتم شرح حديث عنوان بصري
17 رجب 1425ه ق
© 2008 All rights Reserved.
www.Motaghin.com
Links
|
Login
|
SiteMap
|
ContactUs
|
Home