فارسی
English
العربیه
Spanish
Francis
中國
Membering
Login
: Username
: Password
Membering
Picture Gallery
Archive
Sound Gallery
Library
Contact Us
Home
× Close
Sound Gallery >
سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
>
شرح حديث شریف عنوان بصري
>
جلسه دهم شرح حدیث عنوان بصری
number on the page:
10
20
30
Presentation Order:
First Questions
Older
Summary:
فقره: انی رجل مطلوب و مع ذلك لی أوراد في كل ساعة من آناء اللیل والنهار فلا تشغلني عن وردي موضوع كلّي: حقیقت دنیا در کلام اولیاء الهی وتأثیر ذکر و ورد در تکامل سالک الهی 1 نقش ذكر و ورد در تكامل انسان و تفسير كلام حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام. 2 بیان معنای دنيا در فرهنگ نهجالبلاغه و اولياء و بزرگان. 3 تفسير حديث: «الدنيا ملعون و ملعون مَن فيها» 4 هر موجودي داراي دو وجهة «خلقي» و «ربطي» ميباشد و اگر جنبۀ ربطي او را بگيرند ميشود «دنيا». 5 تمام عوالم وجود از در صورت عدم لحاظ جهت ربطي مشمول قانون عدم هستند. 6 تمام موجودات مُتدلّي و متّكي به حضرت حق هستند. نه مانند كارخانه ماشينسازي و نه مانند مادر و طفل. 7 قطع نمودن شیر مادر از طفل خود بزرگترين خيانت ميباشد. 8 بیان کیفیت ارتباط موجودات با حضرت حق. 9 چشم مردم به ظاهر دنیا است و از باطن آن خبر ندارند. 10 نقل خاطرهاي از علي اصغر حكمت وزير فرهنگ و معارف رضا شاه از تيمور تاش وزير دربار او 11 عالم أمر و خلق و معناي آن و كيفيت تعلّق اراده و مشيّت حضرت حق بر ایجاد يك شي 12 اشياء و موجودات خارجي أثرات و ظهورات ارادة پروردگار بوده ولي مردم به این مسئله توجه ندارند. 13 تفسير آيات «ذلك بانّ الله هو الحق» « سَنُريهِمْ آياتِنا ... حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ » 14 معناي آيات آفاقي و أنفسي. 15 نامۀ حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به خسرو پرويز و بيادبي او نسبت به نامۀ حضرت. 16 داستان متوكّل عباسي مبنی بر تهیه بهترین شمشیر موجود برای او و كشته شدنش با همان شمشير. 17 تفسير دنيا عبارتست از جنبۀ ظاهري؛ و آخرت عبارتست از جنبۀ باطني. 18 بیان تفاوت میان اهل دنيا و اهل آخرت در اختلاف نیّات ایشان. 19 تفسير و تعريف منطقي از دنيا و آخرت. 20 صفات اهل الذّكر در بيان اميرالمؤمنين عليه السلام. 21 تفسير و تعريف حقيقت «ذكر» و «ورد». 22 خطبه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در ذيل سوره مباركه «التكّاثر» 23 داستان جالب قالب پنير و ميمون و تشبيه آن به تكاثر. 24 تفاخر نمودن به شخصيتهاي سياسي ديني ،ملّي و نژادي شيوۀ دنيازدگان است. 25 تمامي بزرگان وعرفاء شامخين افتخار ميكنند كه خاكِ در خانه ائمه اطهار علیهم السلام را سُرمۀ چشم خود كنند. 26 فریادهائي كه بر اساس تفاخر نسبت به شخصيتهاي بزرگ از حنجرۀ عدهاي بيرون ميآيد براساس مليگرائي و تبعيض نژادي و پيروي از كفر ميباشد. 27 فردوسي بزرگترين جنايت و خيانت را به زبان عربي كه زبان قرآن است نموده است و تكريم و تعظيم شاهنامۀ او هَدم و از بين بردن قرآن است. 28 افرادي كه در تلاش برای تبديل زبان عربي به فارسي هستند اهل تكاثر می باشند. 29 اگر عبارات عربي و اشارات و كنايات و تمثيلات عربي را از ديوانهاي مثنوي و حافظ بگيرند هيچ افتخاري براي دستاندركاران تغيير فرهنگ اسلامي به ايراني و ملي باقي نميماند. 30 ابوعلي سينا، فارابي و ابوريحان كه از پایه گذاران علوم هستند بیشتر تأليفاتشان به عربي بوده است. 31 نظريه اسلام اتحّاد همه دول بر اساس توحيد و ولايت است. 32 اسلام گويندۀ شهادتين را هم وطن دانسته و غير آنها را اجنبي ميداند.
جلسه دهم شرح حديث عنوان بصري
16 رجب ه ق
© 2008 All rights Reserved.
www.Motaghin.com
Links
|
Login
|
SiteMap
|
ContactUs
|
Home