فارسی
English
العربیه
Spanish
Francis
中國
Membering
Login
: Username
: Password
Membering
Picture Gallery
Archive
Sound Gallery
Library
Contact Us
Home
× Close
Sound Gallery >
سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
>
شرح حديث شریف عنوان بصري
>
جلسه بیست و سوم شرح حدیث عنوان بصری
number on the page:
10
20
30
Presentation Order:
First Questions
Older
Summary:
موضوع: كيفيت نزول حقيقت علم در مجاري عالم وجود، فقره: فقال يا ابا عبدالله! ليس العلم بالتعلم انما هو نورٌ... فاطلب اولاّ في نفسك حقيقة العبودية، 1 مراد از نور در كلام امام صادق عليه السلام چه ميباشد؟ 2 بيان حكايتي از مثنوي معنوي مبني بر تفاوت ديدگاه و برداشتهاي افراد نسبت به امري بدليل عدم وجود نور. 3 در چه صورت انسان ميتواند به واقع آنگونه كه هست دسترسي پيدا كند. 4 امام سجاد عليه السلام در نامهاي خطاب به يكي از اصحاب مينويسد، نگاه به عبادت و امور چشمگير ظاهري افراد نكنيد. 5 تفسير بخشي از آيه 13 سورۀ مباركه رعد:( أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها... فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ) 6 همۀ علوم ظاهري از فقه و فلسفه تا علوم طبيعي بدون در نظر گرفتن جنبۀ الهي و ربط و تعلّق آن به مبدأ اعلي از مصاديق زَبَدْ در آيه شريفه ميباشند. 7 خواص گیاهان مختلف در علاج بیماری های ناعلاج در کلام مرحوم انصاری رضوان الله تعالی علیه 8 مراد از «ماء» درآيه شريفه جرقّهها و انكشافاتي ميباشد كه براي افراد در مراتب مختلف علمي و معنوي به منظور وصول به مراتب تكامل و رشد، تحقق پيدا ميكند. 9 غفلت و عدم توجه افراد نسبت به نازل كننده حقيقت ماء در عالم وجود و توجه ايشان به زبد و ظواهر. 10 مهارت بينظير ابن سينا در امر طبابت و عجز او از درمان بيماري خود. 11 مشاهده و انتساب اسماء و مظاهر كماليّه پروردگار به افراد و غفلت از مبدأ و منشأ اصلي آن حقيقت معناي زبد ميباشد. 12 افرادي كه داراي ديد باطن و بصيرت ميباشند با گذر از حجاب ظواهر حقيقت اسماء و مظاهر كماليه افر 13 اد را از مبدأ و منشأ اصلي آن نظاره ميكنند. 14 اميرالمؤمنين عليه السلام حقيقت ما ينفع الناس فيمكث في الارض را در وجود خويش محقق ساخته بود. 15 ذکر برخی از توصیه های جنگی امیر المومنین علیه السلام به محمد بن حنفیه 16 هر يك از اموري كه در عالم وجود تحقق دارد داراي دو جنبه باطل و حق در انتساب به فاعل و مبدأ اصلي هستند. 17 فرق بین عارف الهی و دیگران در این است که او حقیقت ماء و دست پروردگار را در امور مشاهده می کند وسایر افراد زبد و ظواهر امور را. 18 حقيقت علم كه همان نور ميباشد عبارتست از حقيقتي كه در وراء همة پديدهها و امور قرار دارد
جلسه بيست وسوم شرح حديث عنوان بصري
11 ربیع الاول 1420ه ق
© 2008 All rights Reserved.
www.Motaghin.com
Links
|
Login
|
SiteMap
|
ContactUs
|
Home