گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه پرسش و پاسخ ارتباط با ما صفحه اصلی
 
اعتقادات اخلاق حکمت عرفان علمی اجتماعی تاریخ قرآن و تفسیر جنگ
کتابخانه > مباحث علمی و اجتماعی > رساله اربعین در فرهنگ شيعه
  تعداد نمایش: ترتیب نمایش:


فهرست
13-23   مقدّمه
13   معناي «شِعار» به نقل از «لسان العرب»
15   تفسير لغت «شعار» در «لغت نامه دهخدا»
16   كيان اقوام و ملل بر حفظ سنّت‌ها و شعارهاي آنان است
17   در مكتب شيعه ولايت و امامت محور اصلي و شعار است
18   رجوع شيعه به امام معصوم به عنوان يك مرجع ديني نمي‌باشد
20   هويّت مكتب شيعه در انقياد مطلق از امام معصوم است
21   برگزاري مجالس هفتم و چهلم و سال براي متوفّي از رسوم غلط مي‌باشد
22   مجلس اربعين از اختصاصات سيّد الشّهداء است
27-46   فصل اوّل: واژه «اربعين» در فرهنگ اسلام
  در فرهنگ اسلام نوعي رابطه تكويني و تشريعي نسبت به لفظ «اربعين» وجود دارد
29   انسان در چهل سالگي به بلوغ عقلاني مي‌رسد
32   كسي كه خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمي‌شود
33   كسيكه غيبت مسلماني را كند تا چهل روز نماز و روزه‌اش قبول نمي‌شود
34   شهادت چهل مؤمن بر جنازه مسلماني موجب غفران اوست
36   حدّ همسايگي تا چهل منزل از هر طرف است
37   انقطاع وحي از رسول خدا به مدّت چهل روز
39   حضرت يونس عليه السّلام چهل روز در شكم ماهي بود
41   تنبيه پيامبر از ناحيه پروردگار جهت ارتقاء‌ او بوده، و منافي با عصمت نمي‌باشد
42   تأثير عدد «چهل» در به فعليّت درآوردن استعدادات در روايات
43   كلام مرحوم سيّد بحرالعلوم در مورد عدد «چهل»
44   تذييل مرحوم علاّمه طهراني بر كلام سيّد بحرالعلوم
 
 
49-72   فصل دوّم: فلسفه قيام حضرت أباعبدالله الحسين عليه السّلام
50   حفظ حريم و حدّ و حدود مقام ولايت و امامت از مباني تشيّع است
52   قيام سيّد الشّهداء عليه السّلام حياتي‌ترين شاخص حقّ و باطل است
54   مجالس عزاداري سالار شهيدان از مباني اصيل خود فاصله گرفته است
56   قيام سيّد الشّهداء عليه السّلام را در مبارزه با ظلم نبايد منحصر نمود
58   اعتراض به امام مجتبي عليه السّلام به عدم قيام ناشي از جهالت است
60   ارزش تاريخ عاشورا به حضور امام معصوم در آن است
62   دعوت امام عليه السّلام به جهاد يا صلح تابع اراده حقّ و شرائط زمان است
64   سيّد الشّهداء عليه السّلام فقط در حادثه كربلا تفسير و خلاصه نمي‌شود
67   مبارزه سيّد الشّهداء با يزيد مقدّمه إحياء سنن و بيان معارف است
68   در مورد إحياء سنن مي‌فرمايد: إنّي لَم أخرُج أشِرًا و لا بَطِرًا و لا مُفسِدًا و لا ظالمًا ...
69   در بيان معارف فرمود: أيّها النّاسُ! إنّ اللهَ ما خَلَقَ خَلْقَ اللهِ إلاّ لِيَعرِفوهُ
71   آسمان در ماتم امام حسين عليه السّلام چهل روز خون گريست
106-75   فصل سوّم: اختصاص «اربعين» به سيّد الشّهداء‌ عليه السّلام
75   امام حسن عسكري عليه‌السّلام زيارت اربعين را علامت ايمان و شعار شيعه مي‌داند
76   امروزه در جامعه شيعه «اربعين» ويژگي شعارگونه خود را از دست داده است
  اهل بيت سيّدالشّهداء عليه السّلام پس از ورود به مدينه طبق سنّت سه روز عزاداري نمودند
80   استدلال بعدم منع شارع از انعقاد مجالس اربعين براي اموات مخدوش است
83   ترك زينت براي زنان در عزاي ميّت بيش از سه روز جايز نيست
84   مستحبّ است تا سه روز براي صاحبان مصيبت طعام برد
86   روايات اهل سنّت نيز دلالت دارند بر اينكه مجلس ترحيم تا سه روز است
88   ايراد بر كلام مرحوم نراقي كه تحديد به سه روز را در مجالس عزا لازم نمي‌داند
91   متأسّفانه مراسم و مجالس عزا در جامعه ما موجب عبرت نمي‌گردد
93   گوشه‌اي از انحرافات پديد آمده در امر تدفين به نقل از «معاد شناسي»
96   بدعتهاي راه يافته از غرب در مجالس ترحيم
98   از شركت زنان در مراسم تشييع و تدفين نهي شده است
100   در اسلام مجلس ترحيمي به نام «هفت» و «اربعين» و «سال» نداريم
102   اگر «اربعين» را براي عموم جايز بدانيم از عنوان شعار بودن خارج مي‌گردد

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی