نكته ها و گفتههاي استاد
شماره 2
موضوع: عيد غدير خم
فهرست موضوعات:
1ـ تفسير حديث شريف «يا علي مثلك مثل الكعبة، تطاف و لا تطوف»
2ـ رجوع خلائق به باب علم نبيّ ، امیر المومنین علیه السلام
3ـ تشبيه حقيقت ولايت مطلقۀ أميرالمؤمنين به كعبه
4ـ لزوم طواف همه موجودات به گرد امیر المومنین علیه السلام
5ـ مَناصب دنيويّه و تشخّصات عالَم كثرت، در اينجا اعتباري ندارد
6ـ شيعۀ واقعي آنست كه، چون مولايش از جميع مواهب إلهيّه براي رسيدن به كمال و فعليّت، بهره بگيرد
بسم الله الرحمن الرحيم
(يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ) مِنَ النَّاس صدق الله العلي العظيم.
(اي پيامبر آنچه را كه به سويت وحي فرستاديم اعلان نما ،و در صورت تخلّف تبليغ رسالت خداي را ننمودهاي، و خداوند تو را از كيد منافقين و عناد منحرفين محفوظ و مصون ميدارد.)
سوره والشمس رويت يا اميرالمؤمنين
|
|
|
|
|
آيه والليل مويت يا اميرالمؤمنين
|
|
|
|
|
|
هست هرجا گفتگويت يا اميرالمؤمنين
رسول گرامي اسلام فرمود: «يا علي مَثَلُك مَثَلُ الكعبة تُطاف ولا تَطُوف.»
(اي علي مثل تو به كعبه ميماند، كه مردم بايد به دورش در طواف آيند نه آنكه او بر گِرد مردم طواف كند.)
از اين روايت شريف دو معني درايت مي شود:
معني اول: ناظر بر رجوع خلائق به باب علم نبيّ در تفويض حكومت ظاهريّه و تسليم بر خلافت و وصايت بلافصل موضوعه و منصوصه از جانب حضرت ربّ العزّة بر زبان مبارك پيامبر اكرم است. چنانچه فرمود: (يا علي اگر مردم به سوي تو آمدند و تسليم امارت و خلافت تو گرديدند بپذير و الاّ آنان را به حال خود واگذار.)
وامّا معني دوّم: كه تشبيه حقيقت ولايت مطلقه مولي أميرالمؤمنين عليه السّلام به بيت الله الحرام و تنظير كعبه اهل دل به مطاف امن وامان حريم الهي است.
پيامبر اكرم در مقام بيان اين نكته لطيف و طرفه ظريف است، همچنانكه خداوند متعال كعبه معظّمه و بيت منزّه خود را مَطاف كافّه خلائق انس و جن و ملك، مقرّر فرمود و در شرافت و امتياز او را بر جميع بلاد و امكنه مقدم نمود، به نحوي كه هيچ شرافتي در قبال شرف اين مكان مقدّس به هيچ نميآيد و هيچ تعيّني و تشخّصي را ياراي ابراز وجود و اظهار هويت نيست و هيچ فردي اعم از عالِم و جاهِل ، فقير و غنيّ ، متشخّص و غيره، حتي پيامبران اولوالعزم با مردم عادي در اين جايگاه رفيع و مهبط وحي را تميّز و تفاخر و اختلافي نميباشد و با رفض و طرد جميع تعيّنات و حيثيّات دنيويّه و مظاهر تفاخر و تكاثر عالم كثرات، يكسان و يك شكل و يك صدا پروانه وار وجود طبعي و حيثيّت خلقي خود را به گِرد اين بيت معظّم به گردش در ميآورند و از آن مكان مقدّس براي حركت و رشد و ارتقاء به قلل رفيع عبوديّت مطلقه استمداد ميطلبند، كه: (سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْباد)
همينطور بايد در مقام سير روحي و اعتلاي نفوس مستعدّه به سوي عالَم قدس و حريم امن الهي، با تمام وجود و جميع تعيّنات كماليّه انساني، پروانۀ دل را بر گرد محور ولايت مطلقة مولي علي عليه السّلام، به طواف آورند و تمام شراشر وجود خود را فاني و منمحي در آن ذات مقدّس و مرتبة علياي حقيقت مطلقه بنمايند. و هيچ تعيّني را از براي خود باقي نگذارند و در قبال مجد و عظمت و نور و بهاء ولايت او حسابي باز نكنند كه مُفت باختهاند!
آري همچنانكه خداي سبحان كعبۀ خويش را از هر نقص و شين ظاهري، مبرّي و از هر رجس و پليدي مادّي منزّه نمود، كعبۀ دل و حريم ولايت اميرالمؤمنين را مطاف پيامبران اولوالعزم و ملائكه مقرّب و اولياء راستين و خاصّه از عرفاي شامخين و مقرّبين خويش گردانيد. كه :
(إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً)
و به فرمودۀ نبي اكرم كه: «عليٌ مع الحق و الحق مع علي»، حقيقت مطلقه و طهارت ذاتيه را براي اين مرتبه علياي از وجود، مقرّر و عنايت فرمود؛ يعني هر فرد در هر مرتبهاي از مراتب كمال و ارتقاي روحي، بايد اسوه و الگوي خود را علي عليه السّلام قرار دهد. در قبال امر و نهي او مطيع و منقاد صرف باشد و خود را در برابر ولايت او هيچ بشمارد و از خود وجودي و شخصيّتي به بازار عرضه ندارد. و تمام تمنّيّات و خواستهها و مطالب خود را فاني در خواست و مشيّت او قرار دهد. كه استكبار و گردنكشي در قبال حقّ نتيجهاي جز سقوط و فلاكت و هبوط به درّه هلاكت در بر ندارد.
در اينجا كلام رسول خدا معني خود را باز مييابد كه، يا علي مَثَل تو همچون كعبه است مردم بايد از بلاد بعيده و از أقصي نقاط براي ادراك فيوضات و نعمات متواتره و متنازله بر زائرين اين بيت مكرم شَدّ رِحال و قطع سُبُل بنمايند همينطور براي ادراك مقامات مقرره و نيل به اعلي ذروه يقين بايد در تحت انقياد و اطاعت تو درآيند و خواستي در قبال خواست تو نداشته باشند، نه اينكه تو به دنبال تمنّيات آنها باشي و خواست خود را با مشيّت آنها منطبق گرداني و از اهواء و تخيّلات و اوهام آنان تبعيت نمائي. در اينجا مَناصب دنيويّه جائي ندارد. تشخّصات عالم كثرات راهي ندارد، منيّتها و انانيّتها مطرود است. در اينجا بازار قلب صاف و اخلاص در عمل و نيّت پاك قابل عرضه است. خود آن بزرگوار از همه متواضعتر بود. براي او وضيع و غنيّ، صاحبِ جاه و مكنت و فقير خرابه نشين يكسان بود.
آري شيعۀ مولي علي آنست كه، همچون مولاي خود از مواهب الهي، براي وصول به مرتبة فعليّت و شكوفائي استعدادها حداكثر استفاده را بنمايد و از گذران عمر و اتلاف وقت در امور غير مفيد، خودداري نمايد و اين چند صباح عمر را به لهو و لعب و اشتغال به مسائل لغو نگذراند كه عمر بر باد رفته را رجعت محال است و حسرت اتلاف و تضييع براي هميشه گريبانگير انسان خواهد بود.
«الحمد للّه الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمؤمنين
و الأئمّة المعصومين عليهم السّلام»
والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته
15 ذوالحجة الحرام 1419
|