بسم الله الرحمن الرحیم
يكصد و شصت و چهارمين جلسه از سلسله مباحث شرح حديث عنوان بصري در تاريخ 26 محرم الحرام سال 1430 هجري قمري برگزار گرديد. اهم مطالب این مجلس عبارتند از :
جهت دريافت فايل صوتي اينجا را كليك نماييد
1- ریاضت نفس بمعنای قدم گذاشتن بر طبق رضای الهی بوده ویک مساله شاق و خارج از طاقت و اراده افراد نمی باشد.
2- در اسلام باید افراد در هر فنی به متخصص آن فن رجوع کنند.
3- ذکر قضیه ای در ارتباط با یکی از مراجع مشهور مشهد مبنی بر حرمت انتقال خون از شخصی به شخص دیگر.
4- نکته مهم و اساسی در احکام و مبانی اسلام حرکت کردن و انجان دادن امور و کارها بر طبق میزان صحیح و متقن ترین حالات و شرایط می باشد.
5- مکتب اسلام مکتب عقل گرایی ، حریت و انتخاب است.
6- روش عرفای الهی بر تنظیم دقیق امور و قضایا نسبت به افراد در شرایط و موقعیتهای مختلف می باشد.
7- نظام عالم تکوین ، نظام حق و توحید است و بر اساس همین امر کیفیت نزول فیض پروردگار در احسن تقویم قرار گرفته است.
8- ذکر شرایطی که شخص نویسنده در هنگام نگارش کتاب باید آنها را مد نظر داشته باشد.
9- وضعیت قبرستانها باید برای افراد منبه و مذکر باشد نه مکانی برای تفریح و تفرج
10- کراهت داشتن ترمیم قبور اموات مگر در صورتی که عدم ترمیم موجب آسیب به بدن باشد.
11- بیان روایتی از پیامبر اکرم و ذکر توضیحی راجع به آن رحم الله من صنع شیئا فاتقنه
12- ریاضت نفس در اصطلاح اهل معرفت و معنا به این معناست که شخص در هر حالی از حالات و در هر امری از امور نسبت به رضایت پروردگار در آن امر اطمینان داشته باشد.
13- تمام احکام شرع و برنامه های اخلاقی و سلوکی و تربیتی که از ائمه معصومین علیه السلام رسیده است ، همه برای ریاضت نفس می باشد.
14- تفسیر آیه کُلا نُمد هولاء و هولاء من عطاء ربک
15- بر طبق آیه شریفه خداوند هر یک از افرادی که راه سعادت و کمال در پیش گرفته را توسط ملائکه خود و افرادی را که راه دنیا و شقاوت را اختیار کرده اند توسط شیاطین در جهت راه منتخبشان یاری می کند.
16- جبراییل بر تک تک افرادی که بخواهند در راه خدا حرکت کنند نازل شود.
17- امیر المومنین علیه السلام با تک تک افرادی که در مسیر و ممشای حق قدم بر می دارند ، معیت دارد.
18- ریاضت نفس بمعنای سکوت ، روزه ، دوری جستن از اهل و عیال و ترک دنیا نیست ،بلکه ریاضت نفس آن است ، که شخص سالک آنچه را که خدا در هر موقع و موقفی برای او مقدر کرده است انجام بدهد.
19- همه سخنان و مطالبی که برای کم رنگ کردن احکام اسلام و مبانی تشیع و سلوک و ... از جانب افراد صورت می گیرد ، بجهت خارج کردن خود از تحت انقیاد و عبودیت پروردگار می باشد.
20- ریاضت نفس به معنای متابعت از احکام و فرامین الهی است و این احکام و فرامین به حسب مراتب مختلف فرق می کنند.روی همین جهت احکام الهی در هر زمانی نسبت به موقعیت هر فرد تکلیف خاص به خود را می آورد.
21- تکالیف پروردگار بر هر یک از افراد بر اساس میزان علم و معرفت و مدرکات او می باشد نه بیشتر و نه کمتر . روی این این اساس هر چه سطح مدرکات و معرفت افراد بیشتر شود تکالیف آنها بیشتر و در نتیجه ریاضت نفس هم باید از آنها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حدیث حسنات الأبرار سیئات المقربین اشاره به این مطلب دارد.
22- در نهایت ریاضت نفس به این معناست که انسان هر یک از امور و کارهای خود را بحسب همان مرتبه از معرفت و مدرکات خود به بهترین نحو احسن انجام دهد.
|