بسم الله الرحمن الرحيم جلسه 157 شرح حديث عنوان بصري در تاريخ 29 رجب 1429 برگزار گرديد. در جلسات گذشته حضرت آية الله طهراني راجع به كيفيت فراغت نفس و آمادگي در قبال پذيرفتن حقايق بياناتي ايراد فرمودند و بحث به اينجا رسيد كه نفس انسان بواسطه نقاط ضعفي كه به جهت تعلق به دنيا در او وجود دارد،در قبال حوادث و رخدادهايي كه با آن نقاط در ارتباط است واكنش نشان مي دهد . و انسان بايد متوجه باشد و نسبت به آن موارد تا حد امكان دقت نمايد. اهم مطالب اين جلسه عبارت است از: 1 – تنها راه عبور انسان از نفس خود و كشف نقاط ضعف ، ارتباط با شخصي است كه إشراف كامل به تمامي نفوس داشته باشد. 2- علامه طهراني رضوان الله عليه مي فرمودند: هيچ راهي براي ما وجود ندارد جز اينكه بين خود و خدا صادق باشيم و همين صداقت را هم با مردم ادامه دهيم. 3-مرام مؤمن در پيشگاه الهي بايد مرام صدق باشد. 4-شيعه أميرالمومنين كسي است كه با تمامي افراد چه كافر و مسلمان صادق باشد. 5-گريه كردن معاويه و تصديق او بر صفات وخصائص أمير المومنين عليه السلام 6-در جنگ صفين فقط صداقت و خلوص أمير المومنين خودنمايي مي كند. 7- نكات ظريف ،دقيق و عبرت آموز جنگ صفين 8-هدف به هيچ وجه وسيله را توجيه نمي كند. 9- أمير المومنين در جنگ صفين مي فرمايد: ايجاد حكومت اسلامي در شام و اقامۀ عدل الهي ارزش يك عمل خلاف(بستن نهر بر شاميان) را ندارد. 10-تأكيد علامه طهراني به رفقاي خود نسبت به اطلاع بر تاريخ ائمه اطهار 11-وقتي نفس انسان محكم بشود ،ديگر متشابهات و افكار شيطاني بر نفس او خطور نمي كند و اين همان مقام مخلصين است. 12-تاكيد حضرت علامه طهراني بر خواندن روايت شريف عنوان بصري و تفكر در فقرات آن 13-تاكيد بزرگان بر تلاوت قرآن از روي قرآن بواسطه اثرات خاصي است كه در الفاظ آنها موجود ميباشد. 14- تفسير فقرۀ أما اللواتي في الرياضة : فإياك أن تاكل ما لا تشتهيه از روايت عنوان بصري 15- تفسير آيۀ : يا بَني آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين 16- فلسفه و علت خلق مأكولات و مشروبات ، به كمال رسيدن انسان است. 17- مرحوم آقاي حداد مي فرمودند: غذا را به اندازه اي بخوريد كه شما آن را خورده باشيد نه اينكه آنقدر بخوريد كه غذا شما را خورده باشد. 18- نقل حكايتي مُعجب از حضرت علامه طهراني پيرامون احترام به حقوق افراد 19- انسان با تدبّر در ممشي و سيرۀ علماء و بزرگان طريق ، فرق بين علماي الهي و علماي ظاهري رامتوجه مي شود. 20- مقصود و منظور از كتاب در آيۀ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِه
|