1- مراد و مقصود امام سجاد عليه السلام از فقرۀ : أدعوك يا سيدي بلسان قد أخرسه ذنبه
2- گفتار همۀ ائمه و علماء بالله و بأمرالله واحد و يكسان است،زيراهمه از يك منبع سرچشمه مي گيرد وتنها اختلاف ميان آنها زمان است.
4- بهرۀ هر كس از معارف به اندازه سعه و ظرفيت وجودي اوست.
5- اگر سيدالشهداء در زمان امام حسن ، امام بود، همان كاري را كه امام حسن با معاويه كرد ، او هم همان كار را انجام مي داد. و همچنين اگر امام حسن در زمان امام حسين بود ، دقيقا همان قضاياي عاشورا تكرار مي شد.
6- گفتار باطل كساني كه مي گويند: ما حسيني هستيم و حسني نيستيم.
7- ولايت خود فاعل زمان و مكان است.
8- اولياء الهي كه به مرتبه فنا و بقاء رسيده اند ، كليه مطالب خود را از نفس امام عليه السلام دريافت كرده و بيان ميكنند.
9- آن مجتهدي كه به سر عالم تكوين و مبدأ ملاكات احكام آگاه شده باشد، همان مطلب را مي گويد كه امام عليه السلام بيان مي كند.
10- آيا حضرت سجاد در اين فقرات تظاهر به گناه مي كنند ،يا منظور و معناي ديگري در نظر است.
11- احساس حزن و نگراني حضرت سجاد هنگام احرام ،كه مي ترسم لبيك بگويم و خداوند در جواب لا لبيك بگويد.
12- شرح و تفسير فقره ادعوك يا رب راهباً راغباً، راجياً خائفاً
13- اعتزال از نظر اسلام باطل است و آنچه از نظر اسلام مورد تائيد است همان اعتزال سلوكي است كه ائمه و بزرگان به آن توصيه كرده اند.
14- جامعيت در اسلام ، بدون نكاح و ازدواج براي انسان حاصل نمي شود.
15- علامه طهراني (رضوان الله تعالي عليه ) مي فرمودند: رفقا بايد خود را مانند دندانه هاي شانه ببيند، هر كس ترتيب اثر داد، موفق است و هركس ترتيب اثر نداد، هيچ حركت و رشدي نمي كند.
16- نقل حكايتي از آية الله شيخ محمد حسين كي پني پيرامون نسيان در حافظه بواسطه توجه به خطورات نفساني
17- معجزه قرآن اين است كه خداوند به پيامبر مي فرمايد كه اي پيامبر تو بدون اذن ما به اندازۀ سر سوزني نمي تواني كاري انجام بدهي.
18- انسان بايد در امر هدايت و ارشاد فقط به وظيفه عمل كند و هدايت به دست خداست.
19- انسان هر وقت معناي آيه إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدين را بفهمد آنگاه به سر سلوك پي مي برد.
انسان در انجام امور عبادی نباید تصنع داشته باشد.
20- انداختن تحت الحنک از امور مؤکّده ایست که در نماز به آن توصیه شده است.
21- روایت إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر راجع به چه نمازیست؟
22- توضیح این قضیه که در عالم تجرد تزاحم و تمانع و تنازع وجود ندارد.
23- علامه طهرانی می فرمودند: یکی از مؤیّدات وحدت وجود این است که به عنوان مثال در جلسات ذکر در آن واحد یک واردات واحد برای چند نفر که در یک رتبه هستند، رخ دهد .
24- نماز اولیای خدا را ملائکه نمی توانند تحفّظ و تقبّل کنند و فقط حساب آنها با خدا است.
25- فرق عبادت عوامّ و خواصّ
26- گفتارحضرت صادق علیه السلام مبنی بر اینکه دیدم خداوند از زبان من "ایاک نعبد و ایاک نستعین" می گوید.
27- مرحوم علامه طهرانی می فرمودند: علت اینکه امام علیه السلام ، امام است این است که بتواند در هر جایی که خودش هست ما را ببرد و اگر نتواند ببرد پس امام نیست.
28- ائمه معصومین علیهم السلام هم در این دنیا امام هستند و هم در آن دنیا و ظهور ولایت آنها در آن دنیا به مراتب بیشتر ازاین دنیاست.
29- تمثیل دقیق حضرت استاد برای تبیین معنای رَهبَت.
30- فکر و سخن نادرست بانی و سازنده حوزۀ علمیۀ مروی طهران.
31- ذکر فضائل و مناقبی از آیت الله حجت کوه کمره ای رضوان الله تعالی علیه.
32- از جمله اموری که انسان باید خودش را با آن محک بزند ، داشتن اخلاص در اعمال است.
33- سرّ سلوک و مراقبه در این است که انسان همیشه قلب خود را برای مواجه با حق باز نگه دارد و روزنه ها را نبندد.
34- خصوصیت بارزی که علامه طهرانی داشتند و کمتر در کسی دیده میشود این است که هیچ وقت از شنیدن اشکالات و معایب خود که از استادشان نقل می گردید ناراحت نمی شدند.
35- انسان هیچگاه نباید در مواجه با اشکالاتی که استاد به انسان می گوید ناراحت شود و خجالت بکشد و بلکه باید خوشحال باشد و این حالت است که باعث رشد انسان می شود.
36- علامه طهرانی به شاگردان خود می فرمودند: اگر در غرب عالم باشید یا شرق عالم ، مثل این است که پیش من نشسته اید.
37- اولیای الهی در صدد آزاد کردن انسان از بند انانیتها و تمایلات نفسانی می باشند.
38- کلمات اولیاء و بزرگان حکم اکسیر را در زندگی ما دارد.