گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
 
بانک صوت > سخنراني های حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی > شرح حديث شریف عنوان بصري > جلسه سي و ششم شرح حديث عنوان بصري
  تعداد نمایش در صفحه: ترتیب نمایش:


چکیده:
موضوع: پرهیز از ورود در عالم كثرات و اعتباریات، فقره: قلت :يا شريف! فقال: قل: يا ابا عبدالله!، 1 كلام امام صادق عليه السلام به عنوان بصري در ارتباط با عدم استعمال القاب و مدائح نسبت به حضرت به منظور تنبّه او از عدم ورود درعالم تعيّنات ومسائل عالم كثرت مي‌باشد 2 سلوك عبارت است از حذف ماسوي الله در ديدگاه انسان و انتساب تمام محامد و ستايش‌ها به ذات اقدس پروردگار متعال 3 كيفيت تأثير القاب و مدائح در تغيير و تبدّل نفوس افراد و دخول در عالم اعتبارات و انانيت‌ها 4 همة صفات كماليّه داراي واقعيت‌ و مابازاء خارجي بوده و تنها اختصاص به ذات پروردگار متعال دارد 5 بزرگ‌ترين خيانت به مولا انتساب صفات كماليه او به خود مي‌باشد 6 مناجات اميرالمؤمنين عليه السلام در مسجد كوفه حاكي از اين است كه حضرت حقيقت عجز و فقر وجودي خويش را در قبال ذات پروردگار متعال ادراك كرده است 7 اعتراض مرحوم آقا سيد ضياء الدين تقوي به مرحوم علّامه طهراني مبني بر اينكه چرا ایشان با وجود شخصیت بی بدیل علمی وعرفانی افراد را بشدّت از مدح وتعریف خود منع می کردند 8 توضيحي راجع به خطبه اميرالمؤمنين عليه السلام در ذيل سورۀ مباركه تكاثر مبني بر كثرت طلبي افراد و دخول ایشان در اعتباريات 9 ذكر حكايتي مبني بر كثرت طلبي و تفاخر رئيس جمهور امريكا و فرمانده ارتش امريكا نسبت به يكديگر پس از پايان جنگ جهاني دوم 10 مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: نفوس همه افراد از حيث تعلّق به عالم كثرت و اعتباريات يكسان مي‌باشد و تفاوت ايشان تنها در صور و اشكال مي‌باشد 11 برخي از علماء و فضلا در زمان رضاشاه عمامه از سر برداشته ملبّس به لباس كفار و دشمنان اسلام شدند 12 در مكتب اسلام آيةالله شخصي مي‌باشد كه وجود او آئينه تمام نماي ذات پروردگار و اسماء و صفات او مي‌باشد و انسان را به سمت آن مبدأ و منشأ لايتناهي سوق مي‌دهد 13 وجود انسان به واسطۀ انتساب به ذات خداوند متعال و عبور از عوالم وجود و حجب نورانيه قابليت رسيدن به مرتبه فناء و انمحاء در ذات پروردگار و متجلي شدن به همة اسماء و صفات جماليه و جلاليه او را دارا مي‌باشد 14 چگونه امام عليه السلام در زيارت اصحاب سيدالشهداء عليه السلام خطاب به ايشان مي‌فرمايد: بأبي انتم و أمي 15 توضيحي راجع به اين فقره شريفه از زيارت اميرالمؤمنين عليه السلام: أشهد انك آيةالعظمي و النبأ العظيم 16 توضيحي راجع به حديث فتح بن يزيد جرجاني از امام هادي عليه السلام مبني بر اينكه همان‌گونه كه ذات خداوند متعال قابل توصيف نمی باشد ذات پيغمبر اكرم و ائمه اطهار و مؤمن واقعي هم قابل ادراك و توصيف نمي‌باشد 17 لقب اميرالمؤمنين اختصاص به علي ابن ابيطالب عليه السلام داشته، استعمال آن حتي نسبت به سایرائمه اطهار حرام مي‌باشد 18 چگونه مؤمنين واقعي همچون سلمان فارسي و اولياء الهي از دايرۀ ذهن و فكر افراد خارج و قابل ادراك و توصيف نمي‌باشند 19 كلام مرحوم علّامه طهراني مبني بر علت كتابت لفظ علّامه آيةالله در ابتداي كتب خويش 20 رعايت دو امر مهمّ و حياتي توسط افراد در ارتباط با انتساب ايشان به عناوين و القاب مختلف 21 با وجود اينكه امام صادق عليه السلام به واسطة فناء در ذات الهي واجد جميع صفات و ملكات الهي شده در مقام تربيت و راهنمائی عنوان بصري او را از استعمال القاب و مدائح نسبت به خويش منع مي‌كنند

جلسه سی و ششم شرح حديث عنوان بصري
6 ربیع الاول 1421 ه ق

   

کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی