فروشگاه اینترنتی پخش زنده گالری تصاویر آرشیو پرسش و پاسخ بانك صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلي
  شنبه  31 آذر 1403 - السبت  18 جمادي الآخر  1446 - Satur  21 Dec 2024
منوی سایت    
صفحه اصلی   آرشيو  > test

test


اهم مطالب این مجلس به شرح ذیل می باشد.

1-       مسأله ریاضت نفس که عبارت است از حرکت و گردش ومقابله با خواسته های نفسانی اختصاص به مأکولات ومشروبات ندارد،لکن از آنجا که مردم آنچه را باید نسبت به مأکولات و مشروبات مورد توجه قرار دهند نمی دهند، فلذا حضرت از باب تذکر و تنبیه مطالبی را می فرمایند.

2-       ریاضت از راض یروض ریاضةً به معنای گردش کردن و حرکت کردن است ، منتهی در اصطلاح ریاضت نفس عبارت است از حرکت وگردش و مخالفت با خواسته های نفسانی و اموری که مورد اشتیاق وتمایل نفس است.

3-       هر یک از رائحه های خوش و صوتهای زیبا و مناظر جمیل می تواند در رشد وکمال انسان و حرکت انسان به سوی تجرد مفید و موجب تسریع یا توقف شود.

4-       از جمله تمایلات و خواستهایی که نفس نسبت به آنها اشتیاق و التذاذ دارد ،محبوبیت و شهرت طلبی و شخصیت طلبی می باشد.

5-       سخن مرحوم علامه طهرانی به حضرت استاد مبنی بر اینکه اگر خیر دنیا و آخرت را می خواهی ناشناخته بمان .

6-       بزرگترین آفت برای دین وسعادت انسان مسأله شهرت و معروف شدن است،البته مشروط بر اینکه خواست خدا بر مشهور شدن و معروف شدن شخص نباشد.

7-       سخن مرحوم علامه طهرانی مبنی بر اینکه ما این مطالب و کتابهای خود را برای کسانی نوشته ایم که قلب خود را بر روی واقعیات و حقایق عالم وجود نبسته اند و راه خود را با خدا مسدود نکرده اند.

8-       قرآن کریم برای افرادی که خود را به نادانی وتجاهل می زنند و با مطالب حق و واقع معانداً برخورد می کنند، نازل نشده است.

9-       همۀ کلمات و حروف قرآن کریم حکایت از یکسری واقعیاتی می کنند، که در نفس پیامبر موجود است.

10-   حروف و الفاظ قرآن حاکی از حقایقی است که آن حقایق بر قلب رسول خدا نازل شده است.

11-   بیان فرق بین کلمات قرآن با دیگر کلمات رسول خدا ، با اینکه هر یک از آنها از واقعه خارجی حکایت می کنند .

12-   هر آیه از آیات قرآن در انطباقش با آن حقایقی که حکایت از آنها می کند نظم خاص خود را دارد و فقط کسی می تواند بر این نظم خاص اطلاع و اشراف داشته باشد که به آن حقایق اطلاع پیدا کرده باشد.

13-   کلام مرحوم علامه طهرانی راجع به این بیت حافظ علیه الرحمة

به بوی نافه ای کآخر صبا زان طرّه بگشاید زتاب جعد مشکینش که خون افتاد در دلها

14-   ذکر کلامی از مرحوم آیةالله انصاری مبنی بر عدم قبول رشوه

15-   بیان اقسام و مراتب سه گانه نفوس از نفس مطهّر ، نفس در حال اصلاح وتطهیر ، نفس آلوده و غیر مطهّر.

16-   اولیای الهی تکویناً نمی توانند مرتکب خلاف و گناه یا تصور و نیت آن شوند زیرا به مقام طهارت رسیده اند.

17-   سوال علامه طهرانی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چگونه پیامبر بعد از نزول هر آیه ای از آیات قرآن ، حتی با گذشت سالها می توانستند عیناً آن را بخوانند.

18-   کلام حضرت استاد مبنی بر اینکه مسأله تلقی پیامبر از آیات الهی به این مرتبه ختم نمی شود بلکه آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است.

19-   حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفسی که واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ، و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند.

20-   نفس رسول خدا همان مقام واحدیت است که تمام عوالم وجود از آن دریچه نفس رسول خدا و آن جنبه نورانیت بروز و ظهور خارجی پیدا کرده است، حال کسی که اینگونه مقامی دارد دیگر معنا ندارد وقایع عالم وجود در نزد او دچار تغییر و تبدل شود.

21-   مقام عصمت و طهارت مطلقه این نیست که کلمات نبیّ با واقعیت تطبیق کند، بلکه خود آن نفس و علم و ادراک و شعور عین واقعیت است و این همان وحی و مقام وحی است.

22-   ما در شرع چيزي به نام عيد نوروز نداريم اين عيد مربوط به ماقبل اسلام است و مربوط به زرتشتي‌هاست و از سنن جاهليت است آنچه كه ما داريم عيد قربان و عيد فطر و عيد غدير و ... است.

23-   امام کاظم علیه السلام می فرمایند: إنّي فَتََّشتُ الاَخبار عَن جَدّي رَسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فَلَم أَجد لِهذا خبراً و إنّه سُنَّهُ لِلفُرس و مَحاها الاسلام و معاذالله أن نُحيي مَا مَحاهُ الِاسلام من اخباري را كه از جدم رسول‌خدا رسيده تفتيش و بررسي كردم و اثري از اين عيد نيافتم، اين عيد از سنن فُرس است و اين سنت‌ها را اسلام محو كرده است و معاذالله اينكه ما احيا كنيم آنچه را که اسلام نهي كرده است

سال 1430 هجری قمری برگزار گردید. در این جلسه حضرت آیة الها طهرانی در ادامه مبحث ریاضت نفس مبحث حقیقت وحی و کیفیت نزول آن بر قلب پیامبر را مطرح کرده و به این نتیجه رسیدند که حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفس واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ،و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند. و همچنین آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است

اهم مطالب این مجلس به شرح ذیل می باشد.

1-       مسأله ریاضت نفس که عبارت است از حرکت و گردش ومقابله با خواسته های نفسانی اختصاص به مأکولات ومشروبات ندارد،لکن از آنجا که مردم آنچه را باید نسبت به مأکولات و مشروبات مورد توجه قرار دهند نمی دهند، فلذا حضرت از باب تذکر و تنبیه مطالبی را می فرمایند.

2-       ریاضت از راض یروض ریاضةً به معنای گردش کردن و حرکت کردن است ، منتهی در اصطلاح ریاضت نفس عبارت است از حرکت وگردش و مخالفت با خواسته های نفسانی و اموری که مورد اشتیاق وتمایل نفس است.

3-       هر یک از رائحه های خوش و صوتهای زیبا و مناظر جمیل می تواند در رشد وکمال انسان و حرکت انسان به سوی تجرد مفید و موجب تسریع یا توقف شود.

4-       از جمله تمایلات و خواستهایی که نفس نسبت به آنها اشتیاق و التذاذ دارد ،محبوبیت و شهرت طلبی و شخصیت طلبی می باشد.

5-       سخن مرحوم علامه طهرانی به حضرت استاد مبنی بر اینکه اگر خیر دنیا و آخرت را می خواهی ناشناخته بمان .

6-       بزرگترین آفت برای دین وسعادت انسان مسأله شهرت و معروف شدن است،البته مشروط بر اینکه خواست خدا بر مشهور شدن و معروف شدن شخص نباشد.

7-       سخن مرحوم علامه طهرانی مبنی بر اینکه ما این مطالب و کتابهای خود را برای کسانی نوشته ایم که قلب خود را بر روی واقعیات و حقایق عالم وجود نبسته اند و راه خود را با خدا مسدود نکرده اند.

8-       قرآن کریم برای افرادی که خود را به نادانی وتجاهل می زنند و با مطالب حق و واقع معانداً برخورد می کنند، نازل نشده است.

9-       همۀ کلمات و حروف قرآن کریم حکایت از یکسری واقعیاتی می کنند، که در نفس پیامبر موجود است.

10-   حروف و الفاظ قرآن حاکی از حقایقی است که آن حقایق بر قلب رسول خدا نازل شده است.

11-   بیان فرق بین کلمات قرآن با دیگر کلمات رسول خدا ، با اینکه هر یک از آنها از واقعه خارجی حکایت می کنند .

12-   هر آیه از آیات قرآن در انطباقش با آن حقایقی که حکایت از آنها می کند نظم خاص خود را دارد و فقط کسی می تواند بر این نظم خاص اطلاع و اشراف داشته باشد که به آن حقایق اطلاع پیدا کرده باشد.

13-   کلام مرحوم علامه طهرانی راجع به این بیت حافظ علیه الرحمة

به بوی نافه ای کآخر صبا زان طرّه بگشاید زتاب جعد مشکینش که خون افتاد در دلها

14-   ذکر کلامی از مرحوم آیةالله انصاری مبنی بر عدم قبول رشوه

15-   بیان اقسام و مراتب سه گانه نفوس از نفس مطهّر ، نفس در حال اصلاح وتطهیر ، نفس آلوده و غیر مطهّر.

16-   اولیای الهی تکویناً نمی توانند مرتکب خلاف و گناه یا تصور و نیت آن شوند زیرا به مقام طهارت رسیده اند.

17-   سوال علامه طهرانی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چگونه پیامبر بعد از نزول هر آیه ای از آیات قرآن ، حتی با گذشت سالها می توانستند عیناً آن را بخوانند.

18-   کلام حضرت استاد مبنی بر اینکه مسأله تلقی پیامبر از آیات الهی به این مرتبه ختم نمی شود بلکه آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است.

19-   حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفسی که واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ، و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند.

20-   نفس رسول خدا همان مقام واحدیت است که تمام عوالم وجود از آن دریچه نفس رسول خدا و آن جنبه نورانیت بروز و ظهور خارجی پیدا کرده است، حال کسی که اینگونه مقامی دارد دیگر معنا ندارد وقایع عالم وجود در نزد او دچار تغییر و تبدل شود.

21-   مقام عصمت و طهارت مطلقه این نیست که کلمات نبیّ با واقعیت تطبیق کند، بلکه خود آن نفس و علم و ادراک و شعور عین واقعیت است و این همان وحی و مقام وحی است.

22-   ما در شرع چيزي به نام عيد نوروز نداريم اين عيد مربوط به ماقبل اسلام است و مربوط به زرتشتي‌هاست و از سنن جاهليت است آنچه كه ما داريم عيد قربان و عيد فطر و عيد غدير و ... است.

23-   امام کاظم علیه السلام می فرمایند: إنّي فَتََّشتُ الاَخبار عَن جَدّي رَسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فَلَم أَجد لِهذا خبراً و إنّه سُنَّهُ لِلفُرس و مَحاها الاسلام و معاذالله أن نُحيي مَا مَحاهُ الِاسلام من اخباري را كه از جدم رسول‌خدا رسيده تفتيش و بررسي كردم و اثري از اين عيد نيافتم، اين عيد از سنن فُرس است و اين سنت‌ها را اسلام محو كرده است و معاذالله اينكه ما احيا كنيم آنچه را که اسلام نهي كرده است

سال 1430 هجری قمری برگزار گردید. در این جلسه حضرت آیة الها طهرانی در ادامه مبحث ریاضت نفس مبحث حقیقت وحی و کیفیت نزول آن بر قلب پیامبر را مطرح کرده و به این نتیجه رسیدند که حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفس واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ،و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند. و همچنین آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است

اهم مطالب این مجلس به شرح ذیل می باشد.

1-       مسأله ریاضت نفس که عبارت است از حرکت و گردش ومقابله با خواسته های نفسانی اختصاص به مأکولات ومشروبات ندارد،لکن از آنجا که مردم آنچه را باید نسبت به مأکولات و مشروبات مورد توجه قرار دهند نمی دهند، فلذا حضرت از باب تذکر و تنبیه مطالبی را می فرمایند.

2-       ریاضت از راض یروض ریاضةً به معنای گردش کردن و حرکت کردن است ، منتهی در اصطلاح ریاضت نفس عبارت است از حرکت وگردش و مخالفت با خواسته های نفسانی و اموری که مورد اشتیاق وتمایل نفس است.

3-       هر یک از رائحه های خوش و صوتهای زیبا و مناظر جمیل می تواند در رشد وکمال انسان و حرکت انسان به سوی تجرد مفید و موجب تسریع یا توقف شود.

4-       از جمله تمایلات و خواستهایی که نفس نسبت به آنها اشتیاق و التذاذ دارد ،محبوبیت و شهرت طلبی و شخصیت طلبی می باشد.

5-       سخن مرحوم علامه طهرانی به حضرت استاد مبنی بر اینکه اگر خیر دنیا و آخرت را می خواهی ناشناخته بمان .

6-       بزرگترین آفت برای دین وسعادت انسان مسأله شهرت و معروف شدن است،البته مشروط بر اینکه خواست خدا بر مشهور شدن و معروف شدن شخص نباشد.

7-       سخن مرحوم علامه طهرانی مبنی بر اینکه ما این مطالب و کتابهای خود را برای کسانی نوشته ایم که قلب خود را بر روی واقعیات و حقایق عالم وجود نبسته اند و راه خود را با خدا مسدود نکرده اند.

8-       قرآن کریم برای افرادی که خود را به نادانی وتجاهل می زنند و با مطالب حق و واقع معانداً برخورد می کنند، نازل نشده است.

9-       همۀ کلمات و حروف قرآن کریم حکایت از یکسری واقعیاتی می کنند، که در نفس پیامبر موجود است.

10-   حروف و الفاظ قرآن حاکی از حقایقی است که آن حقایق بر قلب رسول خدا نازل شده است.

11-   بیان فرق بین کلمات قرآن با دیگر کلمات رسول خدا ، با اینکه هر یک از آنها از واقعه خارجی حکایت می کنند .

12-   هر آیه از آیات قرآن در انطباقش با آن حقایقی که حکایت از آنها می کند نظم خاص خود را دارد و فقط کسی می تواند بر این نظم خاص اطلاع و اشراف داشته باشد که به آن حقایق اطلاع پیدا کرده باشد.

13-   کلام مرحوم علامه طهرانی راجع به این بیت حافظ علیه الرحمة

به بوی نافه ای کآخر صبا زان طرّه بگشاید زتاب جعد مشکینش که خون افتاد در دلها

14-   ذکر کلامی از مرحوم آیةالله انصاری مبنی بر عدم قبول رشوه

15-   بیان اقسام و مراتب سه گانه نفوس از نفس مطهّر ، نفس در حال اصلاح وتطهیر ، نفس آلوده و غیر مطهّر.

16-   اولیای الهی تکویناً نمی توانند مرتکب خلاف و گناه یا تصور و نیت آن شوند زیرا به مقام طهارت رسیده اند.

17-   سوال علامه طهرانی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چگونه پیامبر بعد از نزول هر آیه ای از آیات قرآن ، حتی با گذشت سالها می توانستند عیناً آن را بخوانند.

18-   کلام حضرت استاد مبنی بر اینکه مسأله تلقی پیامبر از آیات الهی به این مرتبه ختم نمی شود بلکه آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است.

19-   حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفسی که واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ، و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند.

20-   نفس رسول خدا همان مقام واحدیت است که تمام عوالم وجود از آن دریچه نفس رسول خدا و آن جنبه نورانیت بروز و ظهور خارجی پیدا کرده است، حال کسی که اینگونه مقامی دارد دیگر معنا ندارد وقایع عالم وجود در نزد او دچار تغییر و تبدل شود.

21-   مقام عصمت و طهارت مطلقه این نیست که کلمات نبیّ با واقعیت تطبیق کند، بلکه خود آن نفس و علم و ادراک و شعور عین واقعیت است و این همان وحی و مقام وحی است.

22-   ما در شرع چيزي به نام عيد نوروز نداريم اين عيد مربوط به ماقبل اسلام است و مربوط به زرتشتي‌هاست و از سنن جاهليت است آنچه كه ما داريم عيد قربان و عيد فطر و عيد غدير و ... است.

23-   امام کاظم علیه السلام می فرمایند: إنّي فَتََّشتُ الاَخبار عَن جَدّي رَسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فَلَم أَجد لِهذا خبراً و إنّه سُنَّهُ لِلفُرس و مَحاها الاسلام و معاذالله أن نُحيي مَا مَحاهُ الِاسلام من اخباري را كه از جدم رسول‌خدا رسيده تفتيش و بررسي كردم و اثري از اين عيد نيافتم، اين عيد از سنن فُرس است و اين سنت‌ها را اسلام محو كرده است و معاذالله اينكه ما احيا كنيم آنچه را که اسلام نهي كرده است

سال 1430 هجری قمری برگزار گردید. در این جلسه حضرت آیة الها طهرانی در ادامه مبحث ریاضت نفس مبحث حقیقت وحی و کیفیت نزول آن بر قلب پیامبر را مطرح کرده و به این نتیجه رسیدند که حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفس واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ،و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند. و همچنین آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است

اهم مطالب این مجلس به شرح ذیل می باشد.

1-       مسأله ریاضت نفس که عبارت است از حرکت و گردش ومقابله با خواسته های نفسانی اختصاص به مأکولات ومشروبات ندارد،لکن از آنجا که مردم آنچه را باید نسبت به مأکولات و مشروبات مورد توجه قرار دهند نمی دهند، فلذا حضرت از باب تذکر و تنبیه مطالبی را می فرمایند.

2-       ریاضت از راض یروض ریاضةً به معنای گردش کردن و حرکت کردن است ، منتهی در اصطلاح ریاضت نفس عبارت است از حرکت وگردش و مخالفت با خواسته های نفسانی و اموری که مورد اشتیاق وتمایل نفس است.

3-       هر یک از رائحه های خوش و صوتهای زیبا و مناظر جمیل می تواند در رشد وکمال انسان و حرکت انسان به سوی تجرد مفید و موجب تسریع یا توقف شود.

4-       از جمله تمایلات و خواستهایی که نفس نسبت به آنها اشتیاق و التذاذ دارد ،محبوبیت و شهرت طلبی و شخصیت طلبی می باشد.

5-       سخن مرحوم علامه طهرانی به حضرت استاد مبنی بر اینکه اگر خیر دنیا و آخرت را می خواهی ناشناخته بمان .

6-       بزرگترین آفت برای دین وسعادت انسان مسأله شهرت و معروف شدن است،البته مشروط بر اینکه خواست خدا بر مشهور شدن و معروف شدن شخص نباشد.

7-       سخن مرحوم علامه طهرانی مبنی بر اینکه ما این مطالب و کتابهای خود را برای کسانی نوشته ایم که قلب خود را بر روی واقعیات و حقایق عالم وجود نبسته اند و راه خود را با خدا مسدود نکرده اند.

8-       قرآن کریم برای افرادی که خود را به نادانی وتجاهل می زنند و با مطالب حق و واقع معانداً برخورد می کنند، نازل نشده است.

9-       همۀ کلمات و حروف قرآن کریم حکایت از یکسری واقعیاتی می کنند، که در نفس پیامبر موجود است.

10-   حروف و الفاظ قرآن حاکی از حقایقی است که آن حقایق بر قلب رسول خدا نازل شده است.

11-   بیان فرق بین کلمات قرآن با دیگر کلمات رسول خدا ، با اینکه هر یک از آنها از واقعه خارجی حکایت می کنند .

12-   هر آیه از آیات قرآن در انطباقش با آن حقایقی که حکایت از آنها می کند نظم خاص خود را دارد و فقط کسی می تواند بر این نظم خاص اطلاع و اشراف داشته باشد که به آن حقایق اطلاع پیدا کرده باشد.

13-   کلام مرحوم علامه طهرانی راجع به این بیت حافظ علیه الرحمة

به بوی نافه ای کآخر صبا زان طرّه بگشاید زتاب جعد مشکینش که خون افتاد در دلها

14-   ذکر کلامی از مرحوم آیةالله انصاری مبنی بر عدم قبول رشوه

15-   بیان اقسام و مراتب سه گانه نفوس از نفس مطهّر ، نفس در حال اصلاح وتطهیر ، نفس آلوده و غیر مطهّر.

16-   اولیای الهی تکویناً نمی توانند مرتکب خلاف و گناه یا تصور و نیت آن شوند زیرا به مقام طهارت رسیده اند.

17-   سوال علامه طهرانی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه چگونه پیامبر بعد از نزول هر آیه ای از آیات قرآن ، حتی با گذشت سالها می توانستند عیناً آن را بخوانند.

18-   کلام حضرت استاد مبنی بر اینکه مسأله تلقی پیامبر از آیات الهی به این مرتبه ختم نمی شود بلکه آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است.

19-   حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفسی که واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ، و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند.

20-   نفس رسول خدا همان مقام واحدیت است که تمام عوالم وجود از آن دریچه نفس رسول خدا و آن جنبه نورانیت بروز و ظهور خارجی پیدا کرده است، حال کسی که اینگونه مقامی دارد دیگر معنا ندارد وقایع عالم وجود در نزد او دچار تغییر و تبدل شود.

21-   مقام عصمت و طهارت مطلقه این نیست که کلمات نبیّ با واقعیت تطبیق کند، بلکه خود آن نفس و علم و ادراک و شعور عین واقعیت است و این همان وحی و مقام وحی است.

22-   ما در شرع چيزي به نام عيد نوروز نداريم اين عيد مربوط به ماقبل اسلام است و مربوط به زرتشتي‌هاست و از سنن جاهليت است آنچه كه ما داريم عيد قربان و عيد فطر و عيد غدير و ... است.

23-   امام کاظم علیه السلام می فرمایند: إنّي فَتََّشتُ الاَخبار عَن جَدّي رَسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فَلَم أَجد لِهذا خبراً و إنّه سُنَّهُ لِلفُرس و مَحاها الاسلام و معاذالله أن نُحيي مَا مَحاهُ الِاسلام من اخباري را كه از جدم رسول‌خدا رسيده تفتيش و بررسي كردم و اثري از اين عيد نيافتم، اين عيد از سنن فُرس است و اين سنت‌ها را اسلام محو كرده است و معاذالله اينكه ما احيا كنيم آنچه را که اسلام نهي كرده است

سال 1430 هجری قمری برگزار گردید. در این جلسه حضرت آیة الها طهرانی در ادامه مبحث ریاضت نفس مبحث حقیقت وحی و کیفیت نزول آن بر قلب پیامبر را مطرح کرده و به این نتیجه رسیدند که حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفس واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ،و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند. و همچنین آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است

سال 1430 هجری قمری برگزار گردید. در این جلسه حضرت آیة الها طهرانی در ادامه مبحث ریاضت نفس مبحث حقیقت وحی و کیفیت نزول آن بر قلب پیامبر را مطرح کرده و به این نتیجه رسیدند که حقایق قرآن که در عالم خارج وجود دارد آن حقایق مراتب عالم ربوبی است که قرآن کریم بر طبق آن مراتب بر قلب پیامبر نازل شده است و رسول خدا نمی تواند به این ترکیب قرآن دست زده و خلاف آن را بیان کند. زیرا نفس رسول خدا مطهّر و معصوم است و نفس مطهّر و معصوم با حقایق مطهره و معصوم خارجی منطبق است ، و آن نفس واقعیات خارجی را همانگونه که هست می گیرد و در خود نگه می دارد ،و در مقام بیان آن واقعیت خارجی چاره ای ندارد که به همان کیفیت بیان کند. و همچنین آن حقایقی که آیات قرآن از آنها حکایت می کنند در قلب و نفس پیامبر است. و قابلیت تغییر و تبدل را ندارد ، نه فقط نفس آیات قرآن ،بلکه خود آن حقایق خارجی متولد از نفس پیامبر است نه اینکه آن وقایع آمده و در نفس حضرت قرار گرفته و پیامبر نسبت به آنها اطلاع و اشراف پیدا کرده است

چاپ ارسال به دوستان
 
نظرسنجی
نام:    
پست الکترونیک:    
تاریخ    
موضوع:    
متن:    

کد یا نوشته ای را که در این عکس می بینید دقیقا وارد کنید

اگر در دیدن این کد مشکل دارید با مدیر سایت تماس بگیرید 
نمایش کد جدید

 
 

کلیه حقوق در انحصار پرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

© 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
عربی فارسی انگلیسی