اشعار مرحوم كمپانى درباره حضرت زهرا سلام الـله علیها
أُمُّ أئِمَّةِ الْعُقولِ الْغُرِّ بَلْ امُّ أبيها وَ هْوَ عِلَّةُ الْعِلَلْ
روحُ النَّبىِّ فى عَظيمِ الْمَنْزِلَهْ وَ فى الْكِفآءِ كُفْوُ مَنْ لا كُفْوَ لَهْ
تَمَثَّلَتْ رَقيقَةَ الْوُجود لطيفَةٌ جَلَّتْ عَنِ الشُّهودِ
تَطَوَّرَتْ فى أفْضَلِ الاطْوارِ نَتيجَةُ الادْوارِ وَ الاكْوارِ
تَصَوَّرَتْ حَقيقَةُ الْكَمالِ بِصورَةٍ بَديعَةِ الْجَمالِ
فَإنَّها الْحَوْرآءُ فى النُّزولِ وَ فى الصُّعودِ مِحْوَرُ الْعُقولِ
يُمَثِّلُ الْوُجوبَ فى الإمْكانِ عَيانُها بِأحْسَنِ الْبَيانِ
فَإنَّها قُطْبُ رَحَى الْوُجودِ فى قَوْسَىِ النُّزولِ وَ الصُّعودِ
و لَيْسَ فى مُحيطِ تِلْكَ الدّآئِرَهْ مَدارُها الاعظَمُ إلّا الطّاهِرَهْ.[1]
«او مادر امامان عقول روشن و درخشان است، بلكه مادر پدر خودش است، در حاليكه آن پدر علّة العلل است.
او در ارْزَنْدگى مقام، روح پيامبر است. و در همسرى و همتایى همتاى كسى است كه همتا ندارد.
او در ظرائف و رقائق وجود، متمثّل گرديده است، و لطيفه اى است كه از مقام شهود و ادراك بسى بالاتر است.
او در با فضيلتترين اطوار، صورت گرفته است، و نتيجه و خلاصه ادوار و اكوار است.
حقيقت كمال در بى سابقهترين صورت زيباى خود شكل گرفته است.
او در عالم نزول، حوراء است و در مراتب صعود، محور عقلها و انديشه ها.
او با واقع و عيان خود، به احسن بيان و بيّنه، عالَمِ وجوب را در عالم امكان تمثيل كرده است.
او قطب آسياى عالم وجود است، چه در قوس نزول و چه در قوس صعود.
آرى! در محيط اين دائره نزول و صعود، مدار اعظم و اوسعى غير از فاطمه طاهره نيست.»[2]
__________________________________________________
[1]ـ انوار قدسيّه، آية الـله شيخ محمّد حسين اصفهانى كمپانى، ص 31.
[2]ـ معاد شناسى، ج10، ص 67.
|