گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  09 رمضان 1445
| 2024 March 19
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:12
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:77888/2076تاریخ پاسخ: 24 ذوالقعده 1432 گروه: تفسیر آیات قرآن
سؤال سؤال: در مورد تفسير الفرقان فرموديد: خوب است. حال سوالم اين است از چه جنبه اي ؟ 2 مثلا تفسير قرآن به قرآن ايشان؟ 3 بحث هاي فقهي ايشان كه به تعبير خودشان قرآني هستند مثلا در اسلام،نماز يا روزه شكسته نداريم و ...؟ 4 در كتب مرحوم آقا جستجو كردم ،نامي از اين تفسير نيافتم ،كلامي از مرحوم علامه طهراني در مورد اين تفسير به ياد داريد؟
پاسخ:

هوالعلیم.
از مرحوم والد درباره این تفسیر چیزی نشنیده‌ام. تعریف و تحسین تالیف دلیل بر صحت تمامی مطالب آن نیست و اینکه نماز و روزه‌ی شکسته تشریع نشده باشد خلاف ضروریات دین است و باطل است.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:98109/1050تاریخ پاسخ: 28 شوال 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
    سؤال سؤال: حکم نماز شب در کدام سوره بر پیامبر واجب شده است ؟
    پاسخ:
    هوالعلیم

    سوره اسراء : وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً .

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:89220/922تاریخ پاسخ: 23 رمضان 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
      سؤال سؤال: اگر ارواح در عالم ذر در کمال علم «بلی» گفتند، آیه ﴿واللّه اَخرجکُمْ من بطون اُمّهاتکم لا تعلمون شیئا﴾[نحل/۷۸] چه توجیهی دارد ؟
      پاسخ:
      هوالعلیم
      مقصود علم تفصیلی به مظاهر کثرت است که باید بواسطه حضور در دنیا و مشاهده حوادث و کثرات کم کم برای انسان حاصل شود.
        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:14361/928تاریخ پاسخ: 23 رمضان 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
        سؤال سؤال: روشهاى تفسيرى اهل‌بيت (عليهم‌السّلام) را ذكر فرماييد ؟
        پاسخ:
        هوالعلیم
        در مورد تفسیر قرآن توسط اهل بیت علیهم السلام دو نحو مشاهده می شود.
        1 تفسیر آیه به خود آیه که امام علیه السلام طریق آنرا به ما می آموزند.
        2 تفسیر آیه به معنائی که فقط از عهدۀ شخص امام علیه السلام بر می آید و فرد دیگری حق تصرّف در آن را ندارد.
          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:74755/936تاریخ پاسخ: 24 رمضان 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
          سؤال سؤال: 1. بهترين روش تفسير قرآن چيست ؟ 2. آيا تفسير قرآن به قرآن حجت و معتبر است ؟ 3. بر فرض حجيت تفسير قرآن به قرآن آيا حجيت آن فعلي است يا شأني ؟
          پاسخ:
          هوالعلیم
          تفسیر و تبیین یک متن به معنای واضح و آشکار نمودن مقصود گوینده آن متن از آن عبارت می باشد .بنابر این لازمه این مطلب اطلاع مخاطب از معانی و واژه های موجود در عبارت و نیز قرائن و شواهد تعیین کننده معنا در فضای ایراد کلام از ناحیه متکلم می باشد . رعایت این دو نکته مهم انسان را در رسیدن به مقصود متکلم یاری می دهد . بناء علیهذا از آنجا که هیچ فردی مانند حضرات معصومین علیهم السلام نسبت به معرفت این دو اصل موجود نمی باشد روایات و آثار باقیه از آنان در تفسیر آیات قرآن می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و نیز در مواردی که از آنان مطلب نرسیده باشد و یا آن مطلب دارای عمق و حقائق ژرف گونه ای باشد باید از ابزار لازم برای وصول به این نتیجه بهره برده شود، امثال اطلاع کافی بر معانی لغات و تاریخ و ادبیات و خصوصاً فلسفه متعالیه و عرفان نظری و احاطه بر آثار و روایات وارده از حضرات معصومین علیهم السلام .
          و حجیت بر این اساس فعلیه خواهد بود.
            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:45086/895تاریخ پاسخ: 10 رمضان 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
            سؤال سؤال: 1 آیا برداشت نکات دلخواه از آیات قرآن ، تفسیر به رأی است ؟ 2 آیا تأویل آیات به امام زمان که در روایات به این صورت تأویل نشده ، اشکال دارد ؟ 3 چرا اکثر آیات قرآن را می شود به راحتی ترجمه کرد ولی عبارات نهج البلاغه اینطوری نیست و نیاز به مراجعه به لغت نامه دارد ؟
            پاسخ:
            هوالعلیم
            1 هر برداشتی باید بر اساس ملاک باشد و دلیلی او را همراهی نماید.
            2 انسان سرخود نمی تواند آیه ای را به مصداقی حمل نماید.
            3 مبنای نزول آیات بر سلاست و روانی است اما در کلام مولی امیرالمؤمنین علیه السلام ایراد الفاظ متقن عربی لحاظ شده است.
              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:42595/797تاریخ پاسخ: 10 ربیع الثانی 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
              سؤال سؤال: بنام خدا و با سلام، احتراما خواهشمند است در صورت امکان با ذکر سند و یا حدیث معتبر از قول ائمه دلیل اشاره قران کریم و انجیل به حضرت محمد ( ص) را با عنوان احمد ذکر فرمائید. ضمنا آیا در زمان آن حضرت نام افراد دیگری هم محمد و یا احمد بوده است؟
              پاسخ:
              هوالعلیم
              1 این تصریح آیه قرآن است که در سوره صف می فرماید: يَأْتي‏ مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
              2 مانند نام حضرت کسی نبوده است.
                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:53728/583تاریخ پاسخ: 11 ربیع الثانی 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
                سؤال سؤال: تفسير انفسي ايه 133 سوره ال عمران با توجه به كلمه عرض با توجه به اينكه خود زمين در داخل اسمان قرار دارد
                پاسخ:
                هوالعلیم
                منظور از سماوات در این آیه چنانچه در کتاب افق وحی توضیح داده شده است آسمانهای عالم مادّه و معنا می باشد و زمین گرچه در آسمان عالم مادّه قرار دارد ولی انسان در مواجهه با آسمان ،زمین را ملاحظه نمی کند.
                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:14677/554تاریخ پاسخ: 15 ربیع الثانی 1431 گروه: تفسیر آیات قرآن
                  سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم باتوجه به آيه "انا لله و انا اليه راجعون" كه بازگشت همه به سوي خداست، پس يعني آنهايي كه در جهنم مخلد هستند هم به خدا برميگردند؟يعني به لقاء الله ميرسند؟چطور هم در جهنم مخلدند و هم به خدا برميگردند؟لطفا برايم توضيح دهيد. شكراجزيلا.
                  پاسخ:

                  بازگشت به پروردگار به معنای رفع حجاب از چشمان باطن و مشاهدۀ ظهور صفات جمال و جلال خداوند است. انسان تا وقتی در این دنیا گرفتار نفس و تعلّقات و پرداختن به امور دنیوی است چشمش جز ظاهر و مظاهر چیزی نمی بیند.وجود خود را مستقل می پندارد و تأثیر و تأثر را از سلسه موجودات دنیا می پندارد.و علل و اسباب را در همین موجودات می جوید و از علت اصلی غفلت می ورزد، و او را بحساب نمی آورد و به هر کار خلافی دست می زند غافل از اینکه در همین دنیا و در همین حالی که مشغول عمل خلاف رضای حق است در تحت سیطره و هیمنۀ صفات جمال و جلال او است. ولی او بی هوش است و احساس نمی کند. پس از اینکه از این دنیا رفت چشمان برزخی او باز می شود و می فهمد که تمام تفکرات او در دنیا تخیّل و توهمّی بیش نبوده است و قدرت حقیقی و علم حقیقی و حیات حقیقی منحصرا در تحت اراده ذات واحد حق بوده است. هر کجا که می خواسته اعمال می کرده و هر کجا نمی خواسته اعمال نمی کرده

                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:14998/369تاریخ پاسخ: گروه: تفسیر آیات قرآن
                    سؤال سؤال: با عرض سلام .صراط الذین انعمت علیهم منظور راه چه کسانی است که خدا به آنان نعمت داده است؟ آن اشخاص چه کسانی هستند و با چه نشانهای می توان آنها را شناخت؟
                    پاسخ:
                    هو العالم مقصود از این اشخاص چنانچه در روایات مذکور است ائمّه علیهم السّلام می باشند و شیعیان آنان چنانچه رسول خدا فرمود: « یا علی انت و شیعتک هم الفائزون یوم القیامة » و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السّلام عبارتند از سلمان، مقداد، عمّار، اویس و اولیاء الهی و عرفاء بالله که به همان مقام و منزلتی رسیدند که حجاب و مانعی برای وصول بحقائق برایشان وجود ندارد و اوصاف آنها را حضرت در نهج البلاغه فرموده اند.
                      1 2

                        Skip Navigation Links.

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی