گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  23 شوال 1445
| 2024 May 02
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:11
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:59889/1842تاریخ پاسخ: 2 جمادی الاول 1432 گروه: تکامل انسان
سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علی آل یس سلام علیکم و رحمه الله می خواستم از خدمت شما بپرسم آیا زنان هم به مقام فناء الله می رسند؟ اگر انسان در گذشته عکس یا فیلم بی حجاب دست افراد غیر داشته باشد و اکنون که توبه کرده و پشیمان است و می خواهد در راه خداوند حرکت کند باید چه کند؟ با اینکه دسترسی به آنها امکان ندارد؟ لطفا مرا راهنمایی فرمایید
پاسخ:

هو العلیم
1ـ بلی
 2ـ تا جائیکه می تواند باید آنها را جمع کند.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:84591/1759تاریخ پاسخ: 24 صفر 1432 گروه: تکامل انسان
    سؤال سؤال: مگه گفته نمی شه خدا هر کسی رو در برابر ما و در مسیر ما قرار می ده برحسب شخصیت خودما هست.من خودم ادم هوس بازی نیستم اما هر کی در مسیر من قرار می گیر ادم هوس باری اخه برای چی؟
    پاسخ:

    هوالعلیم
    ممکن است این امور برای امتحان و کسب مراقبه بیشتر باشد.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:16969/952تاریخ پاسخ: 27 رمضان 1431 گروه: تکامل انسان
      سؤال سؤال: عبادات فردي زودتر انسان را به كمال مي‏رساند يا عبادات اجتماعي ؟
      پاسخ:
      هوالعلیم
      هر کدام جای خود را دارد.
        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:99306/633تاریخ پاسخ: 15 ربیع الثانی 1431 گروه: تکامل انسان
        سؤال سؤال: چرا انسان باید به کمال برود؟ وچرا خداوند نفس اماره را خلق کرد؟چرا خداوند انسان را آزمایش می کند؟
        پاسخ:
        هوالعلیم
        رسیدن به مرحله کمال به معنای تحقّق علت غائیه است وطبیعی است که درهر چیزی حرکت از استعداد به فعلیّت و از نقص به کمال خود عین حسن در جمال است و این مسئله نیاز به علّت و اثبات ندارد و بر این اساس خلقت نفس امّاره برای همین منظور است اگر انسان نفس امّاره نداشت دیگر انسان و اشرف مخلوقات نبود و در حد ملائکه باقی می ماند و از آنها نمی توانست برتر شود پس نفس امّاره خود نعمت بسیار بزرگی است که خداوند برای عبور انسان و وصول به مرتبه علیاء به آن احتیاج دارد و باید بوسیله آن انسان از آزمایش بیرون آید.
          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:75698/522تاریخ پاسخ: 13 صفر 1431 گروه: تکامل انسان
          سؤال سؤال: بسم الله ارحمن الرحیم با سلام و عرض ادب می خواستم بپرسم : ۱) تعریف انسان در اسلام چیست؟ ۲)نهایت انسان کجاست؟
          پاسخ:
          هوالعلیم
          انسان حقیقتی است که از ذات باری با استجماع و مظهریّت کلیه صفات و اسماء جلالیه و جمالیه به این عالم نزول یافته است ونهایت آن برگشت به آن نقطه از روی فهم و ادراک و شعور و بصیرت است که مقصود و منظور ازکمال انسان همین است.
            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:85083/464تاریخ پاسخ: گروه: تکامل انسان
            سؤال سؤال: بسم اللـه الرحمن الرحيم با توجه به اينكه آقاي علامه طباطبائي در ابتدا اعتقادي به فناء در ذات نداشته‌اند و بواسطه علامه طهراني برايشان اثبات شده است و اين امر در زماني بوده است كه ايشان استاد نداشته است و فنا بدست نمي‌آيد مگر كسي استاد كامل داشته باشد ايشان چگونه به فنا دست يافته در حالي كه استادش آقاي قاضي در آن زمان حيات نداشته اند؟
            پاسخ:

            بسم اللـه الرحمن الرحيم

            در ارتباط با اين سؤال نكاتي وجود دارد كه بايد بدان پرداخته شود . اوّل اينكه: مسئله مورد بحث بين مرحوم علامه طباطبائي و مرحوم علامه طهراني در تحقّق فناء ذاتي و اضمحلال واقعي و بالكلية نفس انسان در ذات احديّت بوده است. مرحوم علامه طباطبائي هم در مقام ثبوت به اين مرتبه نرسيده بودند و هم در مقام اثبات منكر اين مسئله شده بودند. امّا مرحوم علامه طهراني در مقام ثبوت خدا عالم تر است و در مقام اثبات، اثبات اين مرتبه را براي سالك مي نمودند، پس اين مطلب صرفاً يك بحث علمي بوده است و قبول و پذيرش علامه طباطبائي رضوان اللـه عليه و اعتقاد به اين مرتبه هيچ ارتباطي به سلوك عملي ايشان در آن زمان ندارد. چه بسا ممكن است انسان به مطلبي معتقد شود امّا خود هنوز به آن مطلب نرسيده باشد. دوّم اينكه: كيفيّت سير سالك نزد استاد متفاوت است. در بعضي از مواقع كيفيّت سير اقتضاء مي كند كه سالك به توسط نفس ولي حيّ از مرتبة تعيّن و تشخّص عبور داده شود و به مرحلة اطلاق و محوضت ذات كه همان فناء ذاتي است وارد شود. در اين سير حضور خارجي استاد كامل لازم است و بدون آن اين سير محقّق نخواهد شد. و در بعضي از مواقع كيفيّت سير نزد استاد كامل اقتضاء مي‌كند كه سالك پس از طي مراحل و منازلي با نوجّه به مراقبت و ذكر و فكر و استمداد از وليّ حيّ حضرت بقية اللـه ارواحنا فداه بتواند خود به استمرار سير و سلوك ادامه دهد و وارد به حريم ذات احديّت گردد و به مرتبه فناء ذاتي برسد، و خود را از عالم تعيّنات برهاند البته وجود امام حيّ عليه السّلام نقش اساسي و تعيين كننده را در هر دو نحوه و كيفيّت سير سالك ايفاء خواهد نمود. و بسياري از اولياء الهي به اين طريق به مقام فناء رسيده اند چنانچه مرحوم علامه طهراني قدّس اللـه سرّه درباره مرحوم حاج سيّد هاشم حدّاد رضوان اللـه عليه اين چنين مي‌فرمودند و اضافه مي‌نمودند كه بعضي از اساتيد عرفان و اولياي الهي بذر سلوك و سیر الي اللـه را در نفس سالك مي‌پاشند و آنرا در اعماق سرّ و ضمير او قرار مي‌دهند و در اين صورت ديگر كار سالك چندان مشكل نخواهد بود و شيوه سلوك مرحوم قاضي با شاگردانشان اين چنين بوده است. كما اينكه گاهي از اوقات كنايةً نيز از روش خود به اين نحو پرده برمي داشتند. البته ناگفته نماند كه اين روش الزاماً براي هر شاگردي كه خدمت آنها مي‌رسيد نبوده است و انتخاب اين روش در تشخيص آن براي بعضي از شاگردان فقط و فقط منوط به تشخيص و صلاحديد استاد دارد. بنابراين چه اشكالي دارد كه مرحوم علامه طباطبائي نيز مشمول اين قسم از تربيت و تكامل و سير بوده است. و در آخر عمر به اين رتبه نائل آمده است و خلعت تجرد و فناء را پس از ارتحال استاد خود مرحوم قاضي در بر كرده باشد. سوّم اينكه: خداوند متعال مسبّب الاسباب است و اليه يرجع الامر كلّه و هو علي كل شيء قدير . و هم او قادر بر هر امري است و هو المؤيّد و الموفّق و ممكن است بواسطه جذبه اي در شرائط خاصّ اين حقيقت براي سالك تجلي نمايد و يا به توسط نفس وليّ كاملي و لو اينكه استاد ظاهري آن سالك نباشد اين سير و عبور تحقّق يابد.

              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:45008/466تاریخ پاسخ: گروه: تکامل انسان
              سؤال سؤال: از زبان بزرگان و اهل منبر و ... مي شنويم که افرادي در طول تاريخ با تقاضاي از ائمه يا اولياي خدا به مقامات بالايي رسيدند و حتي از لحن کلام بزرگان (و همينطور در روايتي حضرت رسول اکرم فرمودند (نقل به معنا کاش اين اعرابي مانند آن عجوزه بني اسراييل رند بود و وقتي من گفتم که چه مي خواهي تا در عوض پذيرايي که قبلا از من کردي تا به تو بدهم بجاي درخواست يک گله گوسفند از من تقاضاي همنشيني با من در آخرت را مي کرد.) و از ادعيه اين طور بر مي آيد که کلاً افراد را تشويق به درخواست و طلب اين مقامات از خداوند و عرفا سواي از لياقت و ظرف وجودي خود مي کردند . حال سوال اين است که اين دعا و تقاضا و درخواست بايد به چه نحو و چه شکل باشد تا مورد قبول واقع گردد ؟ چون همه قطعا اين دعا و طلب و درخواست را کرارا دارند ولي کسي مقبول نمي شود و براي همه هم اين امکان وجود ندارد که شرايطي مثل آن اعرابي پيدا کنند که زنبيل بار رسول الله را به زور تا منزل ايشان حمل کنند و در انتها درخواست دستمزد کنند و وقتي حضرت مقدار دستمزد را سئوال مي فرمايند ، اعرابي همنشيني در آخرت با حضرت را به عنوان دستمزد طلب مي کند و حضرت نيز مي پذيرند ؟ و اين مقدار از جسارت و جرات را نيز همه ندارند؟ پس اين دعا و تقاضا و درخواست بايد به چه نحو و چه شکل باشد تا مورد قبول واقع گردد؟
              پاسخ:

              هو العالم

              « إنّما الأعمالُ بِالنِّیّاتِ » «ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را» دعاء به معنای خواست و طلب است و خواست اگر واقعی نباشد جنبه صوری و ظاهری پیدا میکند و دیگر دعاء و طلب نیست. بنابراین پیدایش زمینه های مساعد برای درخواست، چنانچه در متن مذکور است تأثیری در نیّات و طلب انسان ندارد بلکه تنها بهانه ای برای ابراز و اظهار طلب و خواست است. انسان باید نیّت خود را نسبت به مطلب مورد نظر صاف و بی غلّ و غشّ بگرداند و برای حصول آن اهتمام و جدیّت داشته باشد، آنگاه خدای متعال حاجت او را برآورده می نماید. اخیراً دو کتاب از مرحوم علّامه طهرانی رضوان الله علیه درباره مسجد و دعاء منتشر شده است بنام «انوارملکوت» آنها را مطالعه فرمائید.

                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:42036/467تاریخ پاسخ: گروه: تکامل انسان
                سؤال سؤال: آیا شیعه حضرت علی میتواند به مقام بالاتر از مقام انبیا ء الهی برسد لطفا ادله علمی را بیان فرمائید
                پاسخ:

                هو العالم

                مقام نبوّت و رسالت يعني ارتباط با عالم ملكوت و استفاضه ي صور علميّه و حقائق و معاني كليّه از وسائط حامل اسرار كه عبارت اند از ملائكه مقرّب و نفوس قدسيّه و به تعبير فلاسفه و حكما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عقول منفصله و هر پيامبري براي ادراك اين معاني داراي مرتبه ي خاصّي است كه بيش از آن قادر بر دريافت و استفاضه نيست. گرچه همه ي مدركات آنان در همان مرحله صحيح و منطبق با واقع است. در قرآن مي فرمايد: « تلك الرّسل فضّلنا بعضهم علي بعض » و به واسطه ي اين تفضيل و برتري بعضي داراي كتاب اند و بعضي نيستند و نيز دائره ي تبليغ و ارشاد آنان مختلف مي باشد. قطعاً حقائقي را كه حضرت ابراهيم از عوالم توحيد ادراك كرده است ساير انبياء ادراك نكرده اند از باب نمونه اشتباه وخطائي را كه حضرت داود در عالم مثال در ظهور و تمثّل آن دو ملك كرده بود حكايت از عدم فعليّت در پاره اي از مراحل تجرّد او دارد، گر چه آنها همه در عالم ظاهر و ارتباط با مردم عاري از خطا مي باشند. اين مسئله يعني ارتباط با ملكوت به صورت الهام براي غير از پيامبران نيز جاري و ساري است. گر چه مسئله ي وحي ديگر منتفي است امّا ادراك اسرار عالم غيب براي همه ي افراد ميسّر است. از جهت نقلي نيز رواياتي وارد است: از پيامبر: « إنِّ للّه عباداً ليسو بانبياءٍ يغبطهم النّبيون »، و يا اينكه « إنِّ في أمّتي محدّثين متكلّمين » و يا: « إنّ من حفظ القرآن قد ادرجت النّبوّة بين جنبيه ». و يا: « علماء امّتي افضل من انبياء بني إسرائيل » و يا رواياتي كه درباره ي برخي از اصحاب، مثل سلمان و جابربن يزيد جعفي و ديگران وارد شده است.

                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:50465/468تاریخ پاسخ: گروه: تکامل انسان
                  سؤال سؤال: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز. چگونه می توان به این مهم دست یافت؟ با تشکر
                  پاسخ:

                  غايت راه وصول به پروردگار همين مسئله است. رفض خود ديدن و تعيّن و بدور انداختن محوريّت شخصي و عبور از انانيّت و بدون اين مسئله سير و سلوكي انجام نپذيرفته است. تمام دستورات سلوكي براي رسيدن به اين نقطه است و سالك اگر با قدمي راستين و همتي عالي و توكل بر لطف و عنايت خداي متعال و استمداد از انفاس امام عصر عجل اللـه فرجه الشريف و دستگيري آن حضرت به اين مهم بپردازد لطف و توفيق الهي شامل حال او خواهد شد و اگر در انجام تكاليف سستي نمايد و مطالب را سرسري تلقّي كند و در مراقبه كوتاهي ورزد راه به جائي نخواهد برد .

                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:30701/469تاریخ پاسخ: گروه: تکامل انسان
                    سؤال سؤال: آيا ما افراد عادي ميتوانيم به كمال برسيم چگونه لطفاً راهنمائي بفرمائيد؟
                    پاسخ:

                    در قرآن كريم آيات فراواني دالّ بر وصول انسان به مرتبه كمال كه رؤيت و لقاء پروردگار است وارد است از جمله: وَ مَن كانَ يَرجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَليَعمَل عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشرِك بِعِبادَةِ ربِّهِ أحَداً. دعوت انبياء الهي و اولياء خدا عامّ است و هيچ فردي از اين مسئله مستثني نمي باشد، خصوصيّت و لازمه مقام خلافت اللّهي كه شامل همه افراد بني آدم است مقتضي استعداد وصول به مرتبه ذات حضرت احديّت است چنانچه آيه شريفه: «وَ نَفَختُ فيهِ‌ مِن روحِي» دالّ بر اين مطلب است. و اما طريق وصول به مرتبه كمال چنانچه از اولياي دين سلام اللـه عليهم وارد است رعايت كامل شرع مقدّس و مراقبه و ذكر و مجاهده با نفس در همه عوالم مي‌باشد و اين معنا بدون دستگيري فرد راه رفته و به مقصود رسيده ميسّر نخواهد شد توضيح اين مطلب در جلد اول و دوم اسرار ملكوت داده شده است.

                      1 2

                        Skip Navigation Links.
                      Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                      Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                      Expand عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                      Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                      Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                      Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                      Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                      Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                      Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                      شبهات و پاسخها
                      متفرقات
                      ارتباط با ما

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی