گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  04 جمادى الأولى 1446
| 2024 November 06
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:112
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:42568/3093تاریخ پاسخ: گروه: امامت
سؤال سؤال: با سلام خدمت استاد معظم و با تشکر از پاسخ به سئوال قبلی . سوال حقیر این است که در کتب عرفانی و در حالات عرفا می خوانیم که گاه ایشان روزه های طولانی داشته اند . مثلا درباره حسن بصری یا بایزید و حتی شیخ اشراق نیز نقل شده که مثلا یک هفته روزه بوده اند . یا این که یک ماه تمام بدون افطار . البته در هند نیز این اتفاقات فراوان است. سئوال این است که با توجه به این که قدرت روحی امام حسین (ع) قطعا فوق ایشان بوده پس علت این که فقط سه روز تشنگی و گرسنگی این همه سختی به ایشان وارد کرده بود چه بود؟
پاسخ:

هوالعلیم
 آن‌ها در حالات خاصی این‌گونه بوده‌اند، مثل چهل روز میقات حضرت موسی علیه السلام. و امّا امام که دارای جنبه‌ی سعی  و جمعی است فعل و انفعال بدنی او مانند سایر افراد است و تفاوتی ندارد مگر این‌که خود بخواهد تغییر دهد.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:53277/3058تاریخ پاسخ: 23 رمضان 1433 گروه: متفرقات اعتقادات
    سؤال سؤال: بسم الله الرّحمن الرّحیم. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد. سلام علیکم. بنده مشاهده می کنم تمام زندگی ام مملو از لطف و رحمت خداست ولی در بعضی از حوائجی که برایم پیش می آید با توسل به رسول اکرم و ائمه علیهم السلام به درگاه خدا انابه و توجه می کنم و از خدای منان حاجات خودم را می طلبم ( چه بسا این حوائج همچون استخوان در گلو گیر کرده است و بعضا قلبی و باطنی است و کسی جز خدا خبر ندارد) اما هیچ جوابی نمی آیدو حاجتم عیانا برآورده نمیشود. این حالت باعث شده است که نعوذبالله به خدا و ولایت شک کنم. از خدا می خواهم با برآورده کردن حاجاتم یقینم را به خودش و اسمائش زیاده کند ولی ... . لطفا کمکم کنید.
    پاسخ:

    هوالعلیم
    هرچه خدا صلاح بداند همان‌را بر خود بپسندید و امور خود را به او واگذار کنید.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:71861/2906تاریخ پاسخ: گروه: معاد و جزاء
      سؤال سؤال: با سلام محضر حضرت آيت الله تهراني. مدتي پيش از كلمه ( توفي ) استنباطي به ذهنم رسيد كه خدمت حضرتعالي عرض مي كنم و درباره صحت و سقم آن نظر مبارك حضرتعالي را مي طلبم. بنظر حقير آياتي كه در آنها از مرگ بعنوان توفي ياد شده است مي تواند تاييدي بر نظر ملاصدراي عزيز درباره كيفيت معاد جسماني باشد. در آيه شريفه ( اني متوفيك و رافعك الي ) از مرگ به توفي تعبير شده است .اين تعبير در آيات ديگري مثل( الله يتوفي الانفس حين موتها) و ( قل يتوفيكم ملك الموت الذي وكل بكم) و آيات ديگري هم آمده است.در فرهنگ لغات عربي و مفردات راغب اصفهاني درباره توفي نوشته اند كه يعني باز پس ستدن بنحو كامل و مستوفي بطوري كه هيچ چيز از آن باقي نماند. بنظر حقير اين آيات دلالت بر اين دارند كه تن جسماني ما هيچ مدخليتي در هويت و ( من بودن) ما ندارد. و تمام حقيقت وجودي ما همان روح (نفس ناطقه انساني) ما است كه آن هم با مردن قطع علاقه از تن جسماني كرده و مجرد از ماده با بدن مثالي (ملكوتي) در عوالم ماوراء طبيعت – كه از آن در متون ديني به برزخ و قيامت تعبير مي كنند سير ميكند و جسم ما كه سالياني روح ما به آن تعلق داشت و براي استكمال خود در نشئه‌ي طبيعت از آن اسفاده مي كرد دوباره به دامن مادر خود كه خاك است برميگردد . يعني جسم خاكي ما كه (ميت= مرده) بود به لحاظ تعلق روح به آن (حي= زنده) شده بود دوباره به خاك برگشته و ميت ميشود و باز در چرخه ي طبيعت قرار گرفته و خداوند از آن دوباره موجودات حي پديد مي آورد و اين چرخه ادامه دارد.خداوند از طبيعت بيجان موجودات زنده را پديد مي آورد و زنده ها به مقام تجرد از ماده مي رسند و مجردانه سير مي كنند و شايد يكي از معاني آيه شريفه : يخرج الحي من الميت و يخرج الميت من الحي اين باشد.
      پاسخ:

      هوالعلیم
      برداشت شما صحیح است.

        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:61000/2652تاریخ پاسخ: 10 ربیع الاول 1433 گروه: امامت
        سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیکم و رحمه الله و برکاته حضرت علامه (رضوان الله تعالی علیه) در جلد 18 امام شناسی استعمال لفظ امام برای غیر معصوم را جایز نمی دانند و این در صورتی است که ایشان در نامه نقد پیش نویس قانون اساسی نامه را با جمله ذیل آغاز می نمایند: "مقام منيع زعيم عاليقدر سيّد الفقهاء و المجتهدين آية الله العظمى امام خمينى متّع الله المسلمين بطول بقائه را با اهداء ادعيه خالصه و تحيّات وافره تصديع مى‏دهد:" چرا ایشان لفظ امام را برای غیر معصوم به کار برده اند؟
        پاسخ:

        هوالعلیم
        بنده از ایشان همین سؤال را نمودم و جواب فرمودند: اگر لفظ امام را به کار نمی‌بردم، نامه‌ی مرا به دست ایشان نمی‌رساندند. علاوه اطلاق این لفظ در شرائط غیر عادی بوده است.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:10685/1472تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: امامت
          سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم با توجه به تعريف هاي امام صادق عليه السلام از هشام بن حكم و با توجه به خون دل خوردن هاي امام كاظم عليه السلام از دست او، وضعيت او چگونه ميباشد؟ آيا رابطه اش با امامت خراب و دچار استكبار و منيت و خودمحوري و عاقبتش به شر شد؟باتشکر.
          پاسخ:

          هوالعلیم
           البته شکی نیست که هشام از شیعیان بوده است و خود را فدای ولایت امام علیه السلام می‌کرده و می‌پنداشته، ولی از این نکته غافل بوده است که آنچه مورد رضای الهی و قبول او است، عبودیت است نه خود سلیقگی . بنده تا جایی در پیشگاه پروردگار مقبول است که گوش به فرمان او باشد. بگوید برخیز، برخیزد، امر کند بنشین، بنشیند. از پیش خود کم و زیاد نکند و کاسه‌ی داغ‌تر از آش نباشد. بنا بر این گرچه کار او مخالف رضای معصوم علیه السلام بود، ولی از آنجا که حسن نیت داشته است، انشاءاللـه مورد رحمت و شفاعت آن‌ها قرار خواهد گرفت.

            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:59006/1487تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: امامت
            سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم با توجه به اينكه تنها زمانيكه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در نماز بودند توانستند از پايشان تير رادرآورند و اصلا متوجه اين عالم نبودند؛ لطفا برايم توضيح دهيد كه چگونه وقتي سائلي آمد انگشتري خود را به او دادند؟ آيا در اين دو نماز مقامشان از نظر فناء و بقاء فرق ميكرد؟چطور در آن نماز متوجه اين عالم نبودند و در اين نماز متوجه بودند؟باتشکرفراوان.
            پاسخ:

            هوالعلیم
             پاسخ این سؤال قبلا داده شده است.

              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:83168/1490تاریخ پاسخ: 26 ربیع الاول 1433 گروه: امامت
              سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم حضرت مرحوم علامه در كتاب امام شناسي جلد3 ص 32 ميفرمايند: " متابعت از دستورات پيامبر يا امامي كه مرده است، پيروي از خواسته هاي نفس و اميال شخصي است كه آنها را پسنديده و به هر طور كه نفسش بخواهد تفسير و تأويل مي كند و سپس بدان عمل مينمايد ولي متابعت از امام زنده حقيقتا تبعيت از حق است." با توجه به اين مطلب، هم اكنون كه امام زمان ما در غيبت هستند، ما بر اساس دستورات پيمبر و يا اماماني عمل ميكنيم كه از دار دنيا رحلت كرده اند و دسترسي به تبعيت از امام حي نداريم. 1) وضعيت ما چگونه است؟ 2) آيا اطاعت از فرد بصير همانند اطاعت از امام حي است؟ 3) مگر فرد بصير متابعت از دستورات امامان گذشته نميكند؟ لطفا اين مطالب را واضح برايم توضيح دهيد تا شبهه اي در ذهنم نماند.باتشکرفراوان.
              پاسخ:

              هوالعلیم
              1ـ همین‌که خود را در پیشگاه امام حیّ علیه السلام بپنداریم، نفس این مسئله متابعت از اوست.
              2ـ متابعت از ولیّ الهی که به مقام فنای ذاتی و بقاء باللـه رسیده باشد، مانند متابعت از امام حیّ علیه السلام است.
              3ـ پاسخ در بالا داده شد.

                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:99135/1494تاریخ پاسخ: 25 ربیع الاول 1433 گروه: امامت
                سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم در بعضي از زيارات، وارد شده زائرا عارفا بحقكم. اين مطلب را امام معصوم فرموده كه عارف به امام هاي قبل از خود بوده. ما كه عارف به امام نيستيم؛ آيا دروغ است كه من كه پايين ترين معرفت را به امامم ندارم در زيارت ايشان اينچنين بگويم؟لطفا مرا راهنمايي بفرماييد.باتشکرفراوان.
                پاسخ:

                هوالعلیم
                هر فرد به میزان سعه‌ی وجودی و مقدار ادراک وفهم خود با امام علیه السلام گفتگومی‌کند و مراتب معرفت متفاوت است. قطعا معرفت اولیای الهی نسبت به امام را افراد دیگر ندارند، ولی این دلیل نمی‌شود که همان مقدار معرفت اندک را نیز نادیده بگیریم و بگوییم ما اصلا شما را نمی‌شناسیم.

                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:28245/2618تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: اعتقادات و کلام
                  سؤال سؤال: سلام علیکم؛ آیا مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از امام حسن و امام حسین و ائمه دیگر علیهم السلام بالاتر است؟ آیا حدیث «فاطمه حجة علینا» صحیح است؟ معنای آن چیست؟ با تشکر.
                  پاسخ:

                  هوالعلیم
                  ظاهرا اخبار دلالت بر این مطلب دارد و معنای حجت یعنی وسیله‌ی ارتباط انسان با خدا.

                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:44192/1337تاریخ پاسخ: 15 شوال 1432 گروه: متفرقات اعتقادات
                    سؤال سؤال: با سلام با توجه به اینکه اصل وجودی قران حقیقت تمام است باز در مقابل شبهاتی همانند اینکه چگونه به حقیقت معجزه بودن این کتاب مقدس و تحریف نشدن ان پی ببریم و از این گونه سوالات و شبهات خلاص شویم خواستار کمک وبیان برهانات جدی شما را خواستاریم.
                    پاسخ:

                    هو العلیم
                    در این باره باید به کتبی که دراین زمینه تألیف شده است مراجعه کرده . کتاب افق وحی از این حقیر تا حدودی پاسخ شما را خواهد داد.

                      1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...

                        Skip Navigation Links.
                      Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                      Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                      Expand عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                      Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                      Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                      Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                      Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                      Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                      Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                      شبهات و پاسخها
                      متفرقات
                      ارتباط با ما
                      دسته بندی نشده

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی