گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  04 جمادى الأولى 1446
| 2024 November 06
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:11
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:22476/1480تاریخ پاسخ: 25 ربیع الاول 1433 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم منظور حضرت علامه از اينكه ميفرمايند ما خلاف عادت را معجزه ميدانيم ولي همه چيز معجزه است چيست؟باتشکر.
پاسخ:

هوالعلیم
یعنی اگر معجزه عبارت از استناد یک فعل به عالم ما وراء طبیعت باشد، دیگر همه‌ی اشیاء به واسطه‌ی استناد به عالم ربوبی، تفاوتی با معجزه‌ی اصطلاحی نخواهند داشت.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:15235/2144تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
    سؤال سؤال: با سلام امروزه کتب متعددی از احوال و کیفیت سلوک صالحان و عرفای بالله در سطح عموم در دسترس همگان است. با علم به حقانیت مکتب اصیل عرفان و دور افتادن برخی از عارف نمایان و یا به عبارت بهتر همان صالحان صرف، در مواردی که نتوان از رفتار و منش و سلوک فردی و اجتماعی عرفای حقه مطالبی را استخراج نمود آیا می توان به رفتار و شیوه سلوک صالحان اعتماد کرد و آن را مبنا برای حرکت قرار داد؟ این امر آیا معیاری دارد؟ تا کجا می توان به کیفیت روش اینگونه افراد در موارد سکوت عرفای حقه اعتماد و اطمینان کرد؟ با تشکر فراوان
    پاسخ:

    هوالعلیم
     توضیح این مطلب در جلد سوم اسرار ملکوت انشاءاللـه خواهد آمد.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:33922/1593تاریخ پاسخ: 26 محرم 1432 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
      سؤال سؤال: با سلام اينجانب چند مدتي است كه كتاب هاي علامه طهراني رو مطالعه مي كنم و گاهي اوقات در حين مطالعه سوال هايي به ذهنم خطور مي كند ولي معمولا تا آْخر آن روز بيشتر جواب هاي سوالاتم رو از كتاب هاي حضرت آقا مي گيرم و اينجوري احساس مي كنم كه خود آقا اين جواب ها رو به من مي رسونند تا از گمراهي خارج بشم. سوال من اين است كه آيا اين احساسي كه دارم صحيح است؟ آيا روح ملكوتي علامه مي تواند در اين خصوص از افراد ضعيفي مثل من دستگيري كند؟ و اگر اين امكان هست چگونه مي توان اين ارتباط را قوي تر نمود؟
      پاسخ:
      هوالعلیم
      1 – انشاءاله همینطور است و تقویت ارتباط با متابعت از مسیر و منهاج اولیای الهی میّسر می شود و باید پیوسته مراقبه را مدّ نظر داشته باشید.
        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:28879/1140تاریخ پاسخ: 26 محرم 1432 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
        سؤال سؤال: سلام علیکم ورحمۀ الله وبرکاته 1. با توجه به بیانات فقها رضوان الله تعالی علیهم در رد سلام غیر شفاهی (همچون غائب یا نامه) و روایات باب، آيا قدر متقین استحباب رد است؟ وآيا مي توان با تمسك به سیره حضرت رسول أكرم وأئمة هداة معصومين عليهم السلام وجوب رد اينگونه سلام را ثابت کرد؟ (با توجه به اینکه حضرات معصومین علیهم السلام جواب سلام نامه ها را می نوشته، و خود نیز مثلا امام حسین علیه السلام ابتداء در نامه سلام می نوشته اند) وآیا اساسا می توان با تمسک به وجوب فوری رد سلام شفاهی، این گونه سلام هایی که فاقد جنبه فوریت هستند را سلام شرعی قلمداد نکرد؟ آیا تشخیص مسأله به عرف راجع نیست؟ علی العموم آیا جواب سلام نامه و موارد غیر مباشر، جزء مکارم اخلاق نیست؟! 2. در رابطه با کتب شیخ أكبر قدس سره وشيخ كبير رضوان الله تعالى عليه كه فرموديد قابل استفاده براي عموم نيست، آيا فرموده شما مخالف با بيانات خود شيخ أكبر قدس سره درباره كتاب هاي گوناگون خودشان نيست. مگر نه این است که در باره مثلا كتاب (مواقع النجوم ومطالع أهلة الأسرار والعلوم) خود فرموده اند اين كتاب را براي همه طبقات مسلمان تاليف كرده اند، چه مبتدی و چه متوسط و چه استاد کامل، بلکه فرموده اند این کتاب انسان را از استاد بی نیاز می کند، بلکه استاد به این کتاب نیازمند است و هر که این کتاب به دستش رسید با توکل بر خداوند از آن استفاده کند. این نص گفتار شیخ اکبر است: (یغني عن الأستاذ، بل الأستاذ محتاج إليه، فإن الأستاذين فيهم العالي والأعلى، وهذا الكتاب على أعلى مقام يكون الأستاذ عليه، ليس وراءه مقام في هذه الشريعة التي تعبدنا بها. فمن حصل لديه فليعتمد بتوفيق الله عليه، فإنه عظيم المنفعة. وما جعلني أن أعرّفك بمنزلته إلا أني رأيت الحق في النوم مرتين وهو يقول لي: أنصح عبادي، وهذا من أكبر نصيحة نصحتك بها، والله الموفق...). وبالجملة منظور آن است كه آیا می شود به دل را به (کتب حضرت شیخ محیی الدین عربی رضوان الله علیه منوط به معرفت وافی نسبت به مبانی فلسفه و عرفان است و هر کسی نمی تواند استفاده کند) خوش کرده و دل های عاشق را از آشنایی با کتب اصیل عرفانی بر حذر داشت؟!! در آخر، آیا می توان در دوران أمر بین گفتار شیخ أکبر قدس سره (که به فرموده حضرت آقای قاضی قدس سره بعد از معصوم علیهم السلام کسی به علو قدر ایشان نیامده) وبین فرموده شما سید بزرگوار، گفتار شما را ترجیح داد؟! در پایان از اطاله حدیث جثیث وجأث جديث معتذر و از جوث داران جثیث حث حثیث خواستارم.
        پاسخ:

        هوالعلیم
        و علیکم السلام و رحمة الـله.
        پاسخ سوال اول: قدر متیقّن و ماهو المتعارف و علیه السیرة وجوب ردّ سلام است بصورت شفاهی و به لحاظ ترتّب ملاک استحباب آن در غیر صورت شفاهی .
         واما مسئله حضرت شیخ محی الدین أعلی الـله مقامه:
        فرمایشات ایشان منافاتی با عرائض حقیر ندارد.عرض بنده این است که رعایت دستورات سلوکی و اذکار باید با اشراف فرد خبیر باشد و چه بسا در بعضی از اذکار و دستورات تغییراتی بر حسب اختلاف نفوس و تفاوت حالات پیدا می شود و خودسرانه عمل کردن چه بسا افراد را با مخاطره هایی مواجه خواهد ساخت.
        و اینکه ایشان می فرمایند این کتاب برای همه است ، منظور اینست که با هدایت و ارشاد خبیر همه می توانند استفاده کنند.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:52429/992تاریخ پاسخ: 12 رمضان 1431 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
          سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم باعرض سلام آیا تمام مکتوبات مرحوم علامه رضوان الله تعالی علیه رامی توان بدون داشتن آگاهی های کافی و تحصیلات لازمه و فقط صرف خواندن کتب علامه و با درک نسبی شخصی از آن برای دیگران نقل کرد،و آیا نقل نکردن آنها برای فرد مسئولیت می آورد.لطفا دراین زمینه ودر این که چه مطالبی از کتب علامه را میتوان برای عوام مردم نقل کرد و در این صورت این شخص چه ویژگیهایی(و آمادگیهایی) باید داشته باشد.لطفا راهنمایی های لازم را برای ما ذکر نمایید.
          پاسخ:
          هو العلیم
          طبیعی است که مؤلف وقتی کتابی را منتشر می کند بدین معنی است که مطالب مندرج در آن برای عموم افراد نسبت به شرائط خاص آنها و میزان مرتبه علمی و ادراک آنها خواهد بود. و این به غیر از مؤلفاتی است که جنبه سرّی و خصوصی دارد . بنابر این هر شخصی به میزان معرفت خویش از تالیفی می تواند بهره برد و به دیگران نیز انتقال دهد. بلی فرد ناقل باید کاملاً به محتوای تألیف رسیده باشد و در هنگام نقل، خصوصیات فردی مخاطب را نیز مدّ نظر قرار دهد . مثلاً در کتاب معاد شناسی مرحوم علامه فصل هایی وجود دارد که فهم آن برای عموم دشوار است . خوب افراد می توانند آنها را نخوانند و یا کتاب توحید علمی و عینی ایشان فقط برای فضلای محصل به تحصیلات فلسفی و عرفان نظری قابل فهم است و بر این قیاس.
            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:95657/906تاریخ پاسخ: 21 جمادی الثانی 1431 گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
            سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 1. عدم رد سلام در نامه يا نت (همینجا مثلا) با توجه به ادله چه حکمی دارد؟!!! 2. مطالعۀ کتب عرفایی همچون شیخ اکبر و شیخ کبیر، چه مقدار در فتح ابواب، حل مشکلات و عبور از معضلات، علما و عملا مفید است؟ 3. اگر مفید است آیا برای هر سه دسته مبتدی متوسط و منتهی توصیه می شود؟ متشکرم
            پاسخ:
            هوالعلیم
            1 وجوب ردّ سلام مربوط به سلام شفاهی و مخاطب واحد است و کتابت سلام در نامه تکلیفی الزامی نمی آورد و گرچه مستحب است انسان در قلب خود و یا لساناً به نویسنده پاسخ دهد .
            2 کتب حضرت شیخ محیی الدین عربی رضوان الله علیه منوط به معرفت وافی نسبت به مبانی فلسفه و عرفان است و هر کسی نمی تواند استفاده کند.
              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:61309/460تاریخ پاسخ: گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
              سؤال سؤال: مطالعه کتب مرحوم علّامه طهرانی تا چه مقدار می تواند انسان را در راه خدا سیر دهد؟ و اصولاً آیا مطالعه کتب ایشان انسان را بی نیاز از استاد می کند یا نه؟
              پاسخ:

              بسم الله الرّحمن الرّحیم

              آنچه که مرحوم علّامه طهرانی رضوان الله علیه در کتب خود جمع نموده اند، مجموعه ایست از حقائق و آداب و عقاید خالص و غیر مشوّه مکتب اهل بیت علیهم السّلام که نه تنها از جنبه علمی و فنّی، بلکه از نظر شهود و ادراک قلبی می تواند مرجع و مستند تفکر شیعی و انطباق اعمال و کردار بر آن باشد که در این زمینه تا کنون نوشته ای به مانند این دوره معارف نیامده است و لهذا مطالعه و تدبّر در این کتب نه تنها برای افراد عادی موجب انفتاح عرصه جدیدی از مفاهیم و معانی و حقائق عالم وجود و عالم تشریع و تربیت و تزکیه خواهد شد، بلکه برای علماء و فضلاء نیز از اهمّ و اوجب وظائف و تکالیف علمی و اجتماعی بشمار می رود. آنچه در این کتب سعی بر اثبات و تحقیق آن شده است، گشودن فصل جدیدی در سیر و سلوک و حرکت انسان بسوی مبدأ هستی و مآلاً فتح باب شهود و وصول به اعلی مرتبه معرفت و عرفان حضرت حقّ متعال است که صد البتّه منحصر در شناخت ولایت معصومین علیهم السّلام و پیروی از دستورات ایشان می باشد و حرکت در مسیر تزکیه و تهذیب، جز با ارشاد و دستگیری استاد کامل و سالک واصل و راه رفته میسّر نمی باشد؛ زیرا خطرات نفس امّاره و وساوس جنود ابلیس ،هر لحظه در کمین رهروان مسیر حقّ خواهد بود و بفرموده حضرت سجّاد علیه السّلام :ضلّ من لیس له حکیم یرشده؛ باید سیر در عالم معنی با اشراف و هدایت این استاد تحقق پذیرد.

                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:61665/461تاریخ پاسخ: گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
                سؤال سؤال: حقير سابقاً نوارهاي مجالس شرح حديث عنوان بصري را گوش کرده و هر مجلس را در يک صفحه خلاصه و يادداشت برداري مي کردم . ولي چون ديدم غالبا نمي توان عين عبارت را واو به واو يادداشت کرد و اين خلاصه برداري ها ممکن است بعدا مورد استفاده خودم يا ديگران قرار گيرد و ... . و چون در نقل کلام بزرگان نقل واو به واو کلام ايشان مورد تاکيد بود از ادامه ء خلاصه نويسي منصرف گرديدم ؟ حال ميخواستم حقير را راهنمايي بفرماييد که آيا اين کار را ادامه بدهم يا اينکه از خلاصه هاي قبلي هم صرف نظر کنم ؟ و همينطور کتابهاي مرحوم علامه طهراني (رضوان الله تعالي عليه) را خلاصه نويسي مي کردم . چون تمام عبارات داخل خلاصه نيست . به نظر شما آيا اين کار مفيد فايده است که مثلا يک کتاب را مثلا در پنج صفحه خلاصه کنيم؟
                پاسخ:

                هو العالم

                درباره کتابهای مرحوم علّامه طهرانی رضوان الله علیه بهتر است هر درس را چند بار مطالعه کنید آنگاه برداشت خود را در چند سطر بروی کاغذ بیاورید. و همین مطلب در مورد نوار نیز صادق است.

                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:92203/462تاریخ پاسخ: گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
                  سؤال سؤال: اینجانب دانشجوی سال اول رشته برق می باشم. آیا خواندن کتب علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه نیاز به دستور خاص دارد؟ در غیر اینصورت آیا جهت مطالعه می بایست ترتیب خاصی جهت سیر مطالعاتی اتخاذ شود؟
                  پاسخ:

                  بسم الله الرحمن الرحیم

                  خیر احتیاج به دستور ندارد و ترتیب خاصی نیز ضرورت ندارد.

                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:14411/463تاریخ پاسخ: گروه: شناخت و مطالعه کتب اولیاء
                    سؤال سؤال: به نام خدا و با عرض سلام آيا كتاب المراقبات ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي كتابي قابل اعتماد براي عمل كردن مي باشد ؟
                    پاسخ:
                    بله
                      1 2

                        Skip Navigation Links.
                      Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                      Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                      Expand عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                      Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                      Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                      Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                      Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                      Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                      Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                      شبهات و پاسخها
                      متفرقات
                      ارتباط با ما
                      دسته بندی نشده

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی