گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  04 جمادى الأولى 1446
| 2024 November 06
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:16
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:40561/2337تاریخ پاسخ: 24 ذوالقعده 1432 گروه: اجتهاد و تقلید
سؤال سؤال: با عرض سلام بنده در مورد معجزات قرآن تحقیقات بسیاری کرده ام و از بسیاری مطالب علمی و در جنبه های دیگر که در قرآن وجود دارد آگاه شده ام و برایم شکی نیست که این مطالب از جانب پیامبر اسلام نیست و هیچ انسانی قدرت خلق چنین معجزه ای را ندارد. چون توانائیهای انسان مشخص است. اما ما انسانها از موجودات دیگر این جهان آگاهی کامل را نداریم. شاید موجودی وجود داشته باشد که توانائیهایش از انسان بیشتر باشد،که قرآن از او باشد و علاوه بر آن در همه جهات هم پیامبر را تحت حمایت خود قرار داده باشد که معجزات دیگر او (حتی شق القمر) را برایش انجام دهد. چگونه میشود اثبات کرد که این موجود مقتدر فقط خود خداست؟ شاید این موجود خدا نباشد!(هر چند او مخلوق خداست و قدرتش از خدا گرفته .)
پاسخ:

هوالعلیم.
اعتراف به اعجاز در قرآن مساوی اعتراف به انتساب ربوبی است. زیرا در خود قرآن به این مسئله تصریح شده است.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:68546/1902تاریخ پاسخ: 10 ربیع الاول 1433 گروه: اجتهاد و تقلید
    سؤال سؤال: با سلام من الان حیرونم که کدوم مرجع رو انتخاب کنم.چون مثلاً یکی میگه در ماه رمضان دود کشیدن حرام و دیگری میگه برا رفع خماری اشکال نداره یا اینکه میگن ریش تراشیدن با تیغ حرام ولی اگر گونه ها روبا تیغ بتراشیم مشکل نداره و یا مثلاً بعضی ها اصلاً رساله ندارند و رفتن چندتا سوال که الکی هست و حرف دل بیشترین ها نیست رو در آوردن و جواب دادن وغیره ...! که اگه بگم سرتون به درد میاد. حالا حیرونم چیکار کنم! به نظر شما اگر اعتقاد نداشته باشم و انتخاب نکنم چی میشه؟
    پاسخ:

    هوالعلیم
    بالاخره باید با تحقیق به اطمینان برسید و تا رسیدن به اطمینان طریق احتیاط را در پیش گیرید.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:24447/1851تاریخ پاسخ: 10 ربیع الاول 1433 گروه: اجتهاد و تقلید
      سؤال سؤال: سلام. راههای ثابت شدن اعلمیت یک مرجع چیست؟ با تشکر
      پاسخ:

      هوالعلیم
      راه اعلمیّت توسط اهل خبره انجام می‌پذیرد

        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:49561/1825تاریخ پاسخ: گروه: اجتهاد و تقلید
        سؤال سؤال: سلام خدمت حضرت آقا. در رساله ای که مربوط به آیت الله شیرازی و با پاورقی های شما میباشد، یکی از مهمترین ملاکات مرجع تقلید را داشن ملکه قدسیه و ارتباط با عالم معنی دانسته اید. لطفا راه مشخص شدن این معیار را تا بتواند برای انسان محرض شود فرد موردنظر دارای این ملکه میباشد را بطور واضح بیان بفرمایید.
        پاسخ:

        هوالعلیم
        تشخیص این مطلب با اهل فن و خبره است و هرکس نمی‌تواند به این مرتبه دسترسی پیدا کند و سایر افراد باید به این فرد یا افراد مراجعه کنند و از سخن آنان وثوق و اطمینان حاصل نمائید که فلان شخص حائز این رتبه می‌باشد و تقلید از این افراد مانعی ندارد.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:40216/1709تاریخ پاسخ: 22 ربیع الثانی 1432 گروه: اجتهاد و تقلید
          سؤال سؤال: هو العلیم مکلفی که بخواهد تقلید کند و مراجع تقلید و علما هر یک شرایط متفاوتی برای تقلید معرفی میکنند مثلا شرط اعلم یا عالم بودن یا سن تکلیف، در اینجا وظیفه هر مکلفی جیست؟ چون دور پیش می آید اگر به حرف آقای الف یا ب گوش بدهد تقلید کرده در حالیکه هنوز وارد وادی تقلید نشده و بدنبال مرجع است.
          پاسخ:

          هو العلیم
          باید با تفحّص تامّ أعلمیت فردی برای او احراز شود.

            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:30227/1376تاریخ پاسخ: 22 رمضان 1432 گروه: اجتهاد و تقلید
            سؤال سؤال: با سلام سوالي از محضر آيت الله سيد محسن تهراني داشتم.اگر فقيهي كه داراي صفاي سر است در بررسي ادله در مساله اي به نتيجه اي برسد كه خلاف مسير سلوكي او باشد و مانع طريقت بايد كدام را برگزيند؟
            پاسخ:

            هوالعلیم
            امکان ندارد چنین فقیهی به اینگونه نتایج برسد.

              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:29766/1083تاریخ پاسخ: 28 رمضان 1431 گروه: اجتهاد و تقلید
              سؤال سؤال: با عرض سلام بنده درحال حاضر با اجازه ی آیت الله خامنه ای بر تقلید ازآیت الله بهجت باقی مانده ام. وتصمیم دارم از حضرتعالی تقلید کنم. ولی فقط از بعضی نظرات شما (مطرح شده درهمین سایت و بیان شده درجلسات) اطلاع دارم. با این اوصاف هم اکنون به تقلید از شما اقدام بکنم ؟ یا تا اطلاع یافتن از همه ی مسایل مبتلا به صبر کنم ؟ درضمن چگونه به نظرات حضرتعالی اطلاع پیدا کنم؟(علاوه برمطالعه ی سایت و گوش دادن به جلسات)
              پاسخ:
              هوالعلیم
              بر همان تقلید خود باقی باشید .
              1 بنده جز این دو طریق مذکور راهی بنظرم نمی رسد.
                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:16224/1003تاریخ پاسخ: 20 ذوالقعده 1431 گروه: اجتهاد و تقلید
                سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم . فرمودید انجام اعمال اگر از روی مشورت و بصیرت باشد عاقلانه است . تکلیف مقلد شما که سالک وشاگرد دستوری نیست چیست ؟ از لطف ومرحمت شما متشکرم .
                پاسخ:
                هوالعلیم
                مسئله تقلید با سیر سلوکی متفاوت است و تلازمی بین آن دو نمی باشد.
                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:11720/645تاریخ پاسخ: 10 رمضان 1431 گروه: اجتهاد و تقلید
                  سؤال سؤال: سلام علیکم لطفا بفرمایید : 1 ) دلیل نقلی مبنی بر وجوب تقلید از مرجع حی داریم یا خیر ؟ ( به چه منبعی مراجعه کنیم ) / معنی حیات در این مسئله چیست ؟ ( به معنای اتصال ضمیر مرجع ولی است یا به معنی همین حیات ظاهری ؟) 2 ) اگر کسی از ادنی الحل در یک ماه خارج شود و بدون احرام در همان ماه وارد حرم شود حکمش چیست ؟
                  پاسخ:
                  هوالعلیم
                  1 نیازی به دلیل نقلی نیست زیرا کلام معصوم علیه السلام بواسطه عصمت جاودانگی دارد و کلام غیر معصوم از آنجا که محتمل الخطاء می باشد جاودانگی ندارد و حجیّت اعتباری آن تا مادامی است که خود فرد بتواند از صحّت و اتقان او دفاع کند و مجتهدی که از دنیا رفته است دیگر نمی تواند ضامن صحّت و حجیّت فتوای خود باشد. لذا ما می بینیم مجتهدین هر از چند گاهی فتوای خود را تغییر می دهند و چه بسا در یک روز دو فتوای مخالف صادر می کنند در حالیکه برای امام علیه السلام این چنین نیست .
                  2 اگر در همان ماه وارد شود نیازی به عمره نیست ولی اگر از یک ماه تجاوز کرد باید عمره مفرده بجای آورد.
                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:98646/357تاریخ پاسخ: 10 رمضان 1431 گروه: اجتهاد و تقلید
                    سؤال سؤال: من تاکنون مرجع تقلیدی را بدلیل بی اعتقادی به رساله نداشته ام ولی می خواستم بدانم آ یا انتخاب آن بعنوان یک مسلمان شیعی ضروری است یا خیر مگر رجوع به قران و عقل کافی نمیباشد لطفا" مرا درانتخاب یک مرجع تقلید امین راهنمایی فرمایید.
                    پاسخ:
                    هوالعلیم
                    رجوع به مرجع تقلید مانند رجوع مریض به پزشک است زیرا در هر دو صورت انسان نسبت به موضوع جاهل می باشد. البته مرجع تقلید باید علاوه بر اعلمیّت ظاهری در احکام شرعیّه نفس و قلب او از تعلّق به دنیا و زخارف آن قطع شده و سرّش متصل به عالم ملکوت شده باشد و بنده یک چنین فردی را سراغ ندارم .
                      1 2

                        Skip Navigation Links.
                      Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                      Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                      Expand عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                      Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                      Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                      Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                      Collapse احکام شرعیاحکام شرعی
                      Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                      Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                      شبهات و پاسخها
                      متفرقات
                      ارتباط با ما
                      دسته بندی نشده

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی