گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  04 جمادى الأولى 1446
| 2024 November 06
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:8
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:57944/1207تاریخ پاسخ: 14 شوال 1432 گروه: فلسفه و حکمت
سؤال سؤال: 1 چگونه نفس جسمانيه الحدوث است در حاليكه روح سالها قبل از بدن خلق شده است ؟ 2 در دعاها ازيك اسم بعظمت خاصي نامبرده ميشود مثلا گفته ميشود : و باسمك العظم الاعظم الاعظم الذي خلقته فاستقر تحت ظلك اين كدام اسم است؟ 3 در خلقت اوليه انسانها چگونه ظرف وجودي آنها متفاوت خلق گرديد؟ 4 خداوند قبل از آفرينش جهان جز خداوندي چكار ميكرد ؟
پاسخ:

هو العلیم
1ـ نزول روح در بدن بواسطه جسمیّت بدن حاصل می شود.
2ـ اطلاعی ندارم.
3ـ خواست خدا بوده است
 4ـ کار الآن با قبل فرقی نکرده است .

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:55569/1587تاریخ پاسخ: 28 رمضان 1432 گروه: فلسفه و حکمت
    سؤال سؤال: با عرض سلام خدمت شما،لطف بفرمایید در مورد ارتباط ذات خداوند متعال با اسم هو و اسم الله و اسم احد که در سوره توحید آمده و بقول اهل معرفت شناسنامه خداست و ارتباط آن با نور مقدس ذوات معصومین سلام الله علیهم اجمعین که در روایات معصومین با آیه نور(الله نور السموات و الارض . . .)طبیق داده شده و صادر اول و حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله و سلم که لسان عرفاست توضیح بفرمایید،سوال دیگری که از خدمتتان داشتم در مورد اتحاد نورانی ذات حضرت رسول و حضرت مولا سلام الله علیهما و الهما طاهرین و ارتباط آن با ذات خداوند علی اعلی است و ظهور نور توحید خداوند در عوالم امکان است و چرا در روایت از حضرت صادق بیان شده که اولین اسمائی که خداوند خود را به آنها نامید علی و عظیم بود و اصلا فرق اسم خدا با صفت خدا با ذات خدا و با لا اسم له و لا رسم له و سرالمستتر چیست؟ با تشکر ببخشید سوالاتم خیلی طولانی شد
    پاسخ:

    هو العلیم
    1ـ مرتبه هو و احد و ذات باری همه یکی است و الـله اسم جامع بین هو و بین احد است.
    2ـ و اما انوار معصومین علیهم السلام همان جامعیّت اسم واحدیّت است که موجب ظهور و بروز اسماء و صفات کلیّه حق شده است.
     3ـ اتّحاد بین انوار معصومین علیهم السلام با ذات احدیت بواسطه فناء آن انوار در مرتبه هو هویّت است.
    4ـ تسمیه ذات به علیم بواسطه اتحاد ذات با حقیقت علمیه به خود است و عظیم به معنای سعۀ اطلاقی وجود خویش است . و اما فرق اسم و صفت با ذات ، فرق معلول با علت مافوق خود است که همان سرّ مستتر است.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:44724/2436تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: فلسفه و حکمت
      سؤال سؤال: با سلام.لطفا نظر خود را درباره مکتب تفکیک بیان کنید.با توجه به اختلاف نظر مکتب صدرایی با مکتب تفکیک چه کتاب هایی را برای کسب اطلاعات در این باب مناسب می دانید ؟لطفا معرفی کنید.با تشکر
      پاسخ:

      هوالعلیم
      در خصوص این مسئله مطالبی در کتاب حریم قدس آمده است.

        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:85546/1941تاریخ پاسخ: 26 ربیع الاول 1433 گروه: فلسفه و حکمت
        سؤال سؤال: در جلسه 77عنوان بصری در مورد خلقت انسان بیاناتی داشتید که برداشت حقیر از کلام جنابعالی این بوده که خدا از ذات تنزل یافته خدا در وجود انسان قرار داده و نفخت فیه من روحی .دوسوال دارم:برخی این روحی را مخلوق خدا می دانند که به علت ربط به ذات باری تعالی شرف یافته و روحی ذکر شده مانند بیتی در مورد خانه کعبه. و دوم آیا مسئله با بسیط بودن ذات خدا منافات ندارد؟
        پاسخ:

        هوالعلیم
        1ـ این بعضی چه کسانی هستند؟
        2ـ هیچ منافاتی ندارد. بلکه اگر غیر از این می‌بود در بساطت خلل وارد می‌شد.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:61076/1152تاریخ پاسخ: 24 محرم 1432 گروه: فلسفه و حکمت
          سؤال سؤال: آیا بعد از فنا ، در مقام بقای بالله ، از نظر عرفا عین ثابت باقی است؟
          پاسخ:

          هوالعلیم
          بلی.

           

            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:57445/1060تاریخ پاسخ: 24 شوال 1431 گروه: فلسفه و حکمت
            سؤال سؤال: سلام عليكم , ايا مكان يك امر اعتباري است يا يك امر حقيقي ؟ در صورت امكان مشروحاً توضيح فرماييد.
            پاسخ:
            هوالعلیم
            مکان به عنوان ظرف حقیقی برای مظروف خارجی وجود ندارد و اعتباری است به این معنی که نفس تصوّر مظروف خارجی تصور ظرف و مکان آنرا به ذهن متبادر می کند و البته باید توجه داشت که این مسئله حتی در مورد عوالم ربوبی نیز صادق است.
              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:41301/899تاریخ پاسخ: 29 جمادی الثانی 1431 گروه: فلسفه و حکمت
              سؤال سؤال: حضرتعالي كه استاد فلسفه هستيد با اين رواياتي كه مذمت فلسفه كرده است چگونه كنار مي آييد؟ و آنها را توجيه مي كنيد؟ از جمله روايات آنكه در مستدرك وسائل از امام حسن عسگري در احوال مردم در آخر الزمان آمده است : علماؤهم شرار خلق الله علي وجه الارض يميلون الي فلسفه و التصوف و روايات ديگر ...
              پاسخ:
              هوالعلیم
              فلسفه به معنای پرده برداشتن از رمز و راز هستی بر اساس برهان.
              چه مانعی دارد؟ مگر در قرآن دعوت به تدبّر در خلقت آسمانها نشده است وبرهان صدّیقین بر وحدت صانع در آیات اقامه نشده است؟ و این همه روایاتی که حل آنها جز با براهین فلسفی میسّر نمی باشد، وجود ندارند؟ اگر با فلسفه و برهان وحدت صانع شبهه ابن کمونه و امثال آن بر طرف شود با کدام فرع فقهی می توان به حلّ این معضلات پرداخت.
              فلسفه و تصوفی که مورد مذمّت رهبران شرع قرار گرفته است آن مطالبی است که عدّه ای آنها را مقابل مبانی شریعت قرار می دهند و روح تعبّد و انقیاد را در قبال شرع انور از بین می برند و برای خود دکان و دستگاه درست می کنند.
                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:45177/441تاریخ پاسخ: گروه: وحدت وجود
                سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم سوال1: وحدت وجود چیست؟ لطفا با کلمات ساده و غیر فلسفی بیان کنید . سوال 2: مرجع تقلید همسرم قایلین به وحدت وجود را قبول ندارد آیا من وظیفه ای دارم که همسرم را در این مورد توضیحاتی بدهم و در مورد اینکه مرجع تقلید خود را عوض کنند ؟ همسرم در این موارد اطلاعاتی ندارند. والحمد لله کما هو اهله الهی و ربی من لی غیرک
                پاسخ:

                هو العالم

                1 وحدت وجود اینست که خداوند اصل و مبدأ در جهان است و هیچ موجودی از پیش خود موجود نشده است، این ساده ترین عبارتی است که می توان گفت. حال اگر فردی این مطلب را قبول ندارد باید به مطالعات و علوم خود بیافزاید. 2 نیازی به تغییر مرجع تقلید نیست بلکه خود مقلّد باید نسبت به مرجع خود اطمینان حاصل کند که او اعلم از سایر مجتهدین می باشد و ادراک او از معارف الهیّه بر سایرین ترجیح و برتری دارد و شما در این مورد تکلیفی ندارید.

                  1

                    Skip Navigation Links.
                  Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                  Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                  Expand عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                  Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                  Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                  Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                  Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                  Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                  Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                  شبهات و پاسخها
                  متفرقات
                  ارتباط با ما
                  دسته بندی نشده

                  کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                  © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                  Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                  عربی فارسی انگلیسی