گالری تصاویر آرشیو بانک صوت کتابخانه ارتباط با ما صفحه اصلی
  21 جمادى الثانية 1446
| 2024 December 22
رهگیری سؤال پرسش و پاسخ ارسال سوال  
:کلمه کلیدی
بیشتر
:پاسخ دهنده
:گروه :تعداد نمایش در صفحه
:ترتیب نمایش :ترتیب


تعداد نتایج جستجو:27
 
پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
کد:72510/2961تاریخ پاسخ: گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
سؤال سؤال: با عرض سلام خدمت استاد عزیزم اگر امکان دارد توضیح کوتاهی در باره احوالات ( در واقع درست یا غلط بودن حالات ) علامه شیخ جعفر مجتهدی بدهید زیرا برای بنده سوالات فراوانی از حالات ایشان ایجاد شده. التماس دعا
پاسخ:

هوالعلیم
در جلد دوم اسرار ملکوت مطالبی عرض کرده‌ام.

    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
    کد:64697/2669تاریخ پاسخ: گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
    سؤال سؤال: با عرض سلام حقیر از یکی از شاگردان مرحوم آقای حداد که موثق می باشند شنیدم که جناب ایشان به آقای محمد صالح کمیلی نیز اجازه دستگیری داده اند, آیا به نظر حضرتعالی این مطلب صحت دارد؟ از شما استاد معظم خواهشمندم نظر خود را در مورد بعد عرفانی شخص مذبور بیان بفرمایید با تشکر
    پاسخ:

    هوالعلیم
    بنده از این مطلب اطلاعی ندارم. و نیز نسبت به حالات ایشان اظهار نظر نمی‌کنم.

      پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
      کد:61596/2578تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
      سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ارادت خدمت آیة الله سید محمد محسن حسینی طهرانی ، سوالی که از خدمت شما داشتم اینست که در تذکره های احوال عرفا و علما نظیر طرائق الحقائق مرحوم عالم عامل و عارف محمد معصوم علیشاه شیرازی فرزند مرحوم عالم و عارف الهی رحمت علیشاه شیرازی آمده است و واقعه حمله آغا محمدخان قاجار به شهر کرمان و غارت آن شهر و بلایی که به سر مردم آن دیار آمد را مربوط به شهادت رجل الهی و عارف بالله مشتاق علیشاه کرمانی به دستوروتحریک ملاعبدالله و کشته شدن مشتاق بدست عوام الناس کالانعام بل هم اضل میدانند،آیا اینطور بوده و این عقوبت و تقاص و قهرخداوند سریع الحساب بوده نظیر واقعه کشته شدن آقا محمد علی کرمانشاهی به تقاص شهادت سه تن از اولیا الهی معصوم علیشاه هندی دکنی و ملامحمد تقی مظفرعلیشاه کرمانی و بُدَلا رحمةالله علیهم اجمعین که در کتاب روح مجرّد به آن اشاره شده است.
      پاسخ:

      هوالعلیم
       مسئله‌ی کشتن آن سه نفر به دست محمد علی کرمانشاهی را نباید با فردی به نام مشتاق علیشاه یکی دانست.

        پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
        کد:26611/2560تاریخ پاسخ: 13 محرم 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
        سؤال سؤال: خدمت آقا سید محمد محسن حسینی طهرانی سلام عرض می کنم . 1 آیا شاه نعمت الله ولی به مقام کمال و فنای ذاتی دست یافته بودند یا نه ؟ ایشان ( شاه نعمت الله ولی ) اشعاری دارند در پیشگویی حوادث ایران از زمان خودشان تا ظهور امام زمان ( عج ) که در یکی از نسخه های این اشعار این طور پیشگویی شده بود که بعد از چهل سال از پایان پادشاهی در ایران امام زمان ( عج ) ظهور می کنند . ( دو بیت اول شعر به این صورت است : قدرت کردگار می بینم حالت روزگار می بینم از نجوم این سخن نمی گویم بلکه از سر یار می بینم ) . 2 سوال بنده این است آیا این اشعار مورد اعتماد و درست هست یا نه ؟ 3 به نظر شما ( آقا سید محمد محسن طهرانی ) ظهور امام زمان بسیار نزدیک هست یا نه ؟ 4 از شما ( آقا سید محمد محسن طهرانی ) خواهش می کنم اگر مطلبی در مورد زمان یا میزان نزدیک بودن ظهور امام زمان ( عج ) از علامه طهرانی یا حضرت سید هاشم حداد به یاد دارید بیان بفرمایید .
        پاسخ:

        هوالعلیم.
        1ـ ایشان عارف کامل و سالک واصل بوده‌اند. البته می‌گویند در اشعار ایشان ممکن است دست‌کاری شده باشد.
         3ـ بنده اطلاعی از زمان ظهور ندارم ولی شواهد و قرائن حکایت از نزدیک بودن می‌کند.
         4ـ بنده از مرحوم والد قدس سرّه شنیده‌ام که می‌فرمودند: نزدیک است.

          پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
          کد:29876/2544تاریخ پاسخ: 21 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
          سؤال سؤال: بسمه تعالي پس ازعرض سلام وآرزوي قبولي طاعات وعبادات جناب آيت الله حسيني تهراني معتقدبه تشيع ابن عربي هستند.بنده دراين مورد مي خواستم مطالبي راازايشان سؤال کنم: 1 ابن عربي درفتوحات فضائلي رابراي خلفاي سه گانه برمي شمارد که برخي ازآنهاراشايدبسياري ازاهل سنت هم اعتقادنداشته باشندتاچه رسدبه شيعيان.ممکن است گفته شودکه ابن عربي مجبوربه تقيه بوده است.ولي اقتضاي تقيه اين است که انسان تشيع خودش رادربين مخالفين اظهارنکندنه اين که براي خلفا فضيلتهاي جعلي بتراشدويانقل کندومهرتاييد برعقايدباطل اهل سنت بزند. واقعا اين گونه تقيه کردن جزء سيره کداميک ازحضرات معصومين عليهم السلام بوده است؟ 2 ابن عربي درجلددوم فتوحات باطن شيعيان رابصورت خنزيرمي داند.آيا اين هم ازلوازم تقيه است؟ 3 ابن عربي درجلداول فتوحات براي برخي ازفروع فقهي اسراري راذکرمي کندکه اين فروعات مطابق با فقه اهل سنت است .مانند:مسح تمام سر،مسح الاذنين وتجديدالماء لهما،مسح برعمامه،غسل الرجلين،مسح علي الخف ودرباب نواقض وضوازقبيل مس النساء ،مس الذکروالضحک في الصلاة . سؤال اين است که چگونه مي توان براي احکامي ساختگي که اصلا درشريعت وجودندارند اسراري قائل شد؟ ازپاسخ جنابعالي تشکرمي کنم.
          پاسخ:

          هوالعلیم
           تقیه مراتب مختلفی دارد. آیا گفتن أمیرالمؤمنین به منصور دوانیقی از ناحیه‌ی امام صادق علیه السلام را چگونه توجیه می‌کنید در حالی که اطلاق آن حتی بر سایر معصومین حرام است؟ نماز خواندن پشت سر ابوبکر و عمر و عثمان توسط أمیرالمؤمنین چه صورتی دارد، آیا تأیید نیست؟ اگر ابن عربی آن مطالب را نمی‌گفت نمی‌گذاشتند که یک سطر از نوشتجات او اکنون به دست ما برسد. علاوه بر این مطالبی که درباره‌ی ائمه علیهم السلام به خصوص حضرت بقیة اللـۀ أرواحنا له فداه گفته جای شکی در تشیع این رادمرد الهی باقی نمی‌گذارد. آیا معنی تقیه و مصداق آن هنوز برای شما در این حال و روزگار روشن نشده است؟!
          2ـ و اما مسئله‌ی خنزیر، ابن عربی گفته که روافض را به صورت خنزیر می‌دیده است و رفض به  معنی کناره گیری از دین است، نه صرفا تشیّع. مضافاً به این‌که در بعضی از نسخ اصلی، این عبارت نمی‌باشد.
          3ـ اسرار برای اصل حکم و تکلیف است، نه خصوصیت و مصداق آن. زیرا بر اساس تقیه گفته است. و دلیل این مسئله تصریح او در فتوحات به بعضی از تکالیف بر مبنای تشیّع است. در حالی که هیچ‌یک از فقهاء اهل سنّت قائل نیستند.

            پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
            کد:90430/2401تاریخ پاسخ: 24 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
            سؤال سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت شما،در مورد شخصیت افراد زیر و اینکه آیا مقامات توحیدی و عرفانی داشته اند یا نه سوال داشتم : 1 میرزا محمد حسن صفی علیشاه اصفهانی صاحب منظومه زبدةالاسرار و تفسیر منظوم قرآن و عرفان الحق و ... 2 علی خان ظهیر الدوله صفا علیشاه شاگرد صفی علیشاه 3 سید حسین حسینی طهرانی شمس العرفا در قرن سیزده و چهارده هجری مرید شیخ عبدالقدوس کرمانشاهی 4 سعادت علیشاه اصفهانی و مریدش ملا سلطان محمد سلطانعلیشاه جنابذی صاحب تفسیر قرآن بیان السعادة 6 سید جلال الدین محمدحسینی مجد الاشراف که متولی بقعه شاهچراغ بوده و در ضمن عالم دینی بوده و آقا سید محمد هاشم درویش ذهبی از عرفای قرن 12 هجری که شاگرد سید محمد قطب الدین حسینی نیریزی شیرازی بوده 7 بهار علیشاه یزدی خاکسار و شاگردش حاج مستور علیشاه شیرازی هر دو مدفون در قبرستان وادی السلام نجف سوای از ادعاهایی که بعضی منتسبین به عرفان و تصوف از خود می کنند و در حقیقت بهره ای از دین نبرده و خودشان را به عرفان منتسب می کنند،آیا این اشخاصی که در بالا نام بردم واقعا از علوم الهیه اهل بیت علیهم السلام بهره مند بوده اند،البته می بخشید چون من بعضی آثار و سرگذشت این افراد را خواندم احساس سرور به من دست داد و احساس کردم از موحدین تربیت شده بدست مولی الموالی صلوات الله علیه و آله هستند،می خواستم ببینم این خیال و وهم نفس من بوده و یا به نظر حضرت عالی و مرحوم حضرت علامه طهرانی قدس الله سره اینان از همان گروه عبدالله المخلصین و شعیان خالص چهارده معصوم و از اولیاءالهی هستند یا نه؟ باز از حضور حضرت عالی معذرت میخواهم که پریشان گویی کردم و سوالم به درازا کشید. یا علی مدد
            پاسخ:

            هوالعلیم
             از میان افراد نامبرده، بنده فقط نسبت به مرحوم ملا محمد گنابادی رضوان اللـه علیه صاحب تفسیر بیان السّعادة اطلاع دارم که دارای مقامات عالیه تجرّد و معرفت بوده است و درباره‌ی سایر افراد اظهار نظر نمی‌کنم.

              پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
              کد:62724/2392تاریخ پاسخ: گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
              سؤال سؤال: با سلام و عرض ارادت. در سوال از مرحوم نجابت و ارتباط ایشان با مرحوم والدتان سوال طوری از ایشان یاد کرده اید (فرد دیگر) که گویی ایشان انسان معمولی و بلکه کمتر از آن است در حالی که مرحوم تهرانی در کتاب روح مجرد ایشان را دارای اعتبار سلوکی میدانند و مکرر از ایشان با بزرگی نام میبرند و علاوه بر اینها مرحوم نجابت اجل از تایید دیگران بودند و خود استقلال شخصیت داشتند. و قطع ارتباط بین دو انسان بزرگ دلیل کوچک شمردن یکی از ایشان نمی شود و ضمنا اگر علت قطع ارتباط را بفرمایید باعث امتنان است.
              پاسخ:

              هوالعلیم
              علت قطع ارتباط، عدم پذیرش مرحوم نجابت بود و با وجود آن‌که علامه‌ی طهرانی مسئله‌ی ضرورت پیوستن به حضرت حداد را به طور وضوح و آشکار برای ایشان تمام نمودند، ولی ایشان از قبول این مطلب استنکاف نمودند.

                پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                کد:95178/2136تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
                سؤال سؤال: با سلام خدمت استاد بزرگوار آیا تحقیق در خصوص مدارج و کیفیت مقامات بزرگان و اولیاء خدا جهت تحقق کیفیت و میزان مناسب در قبول یا رد سخنان و احوال و مشاهدات ایشان امر پسندیده ای است؟ خود جنابعالی در کتبتان در موارد عدیده برخی حالات اینگونه افراد را تلقی به قبول و یا رد نموده اید و احتمالا از خواننده این توقع را دارید که خود نیز با شناختن معیارها، دست به چنین اقدامی بزند تا بتواند صحیح و سقیم را در اینگونه موارد تشخیص دهد؛ آیا اینگونه است؟ با تشکر فراوان
                پاسخ:

                هوالعلیم
                شناخت حق و تشخیص آن از باطل، حق مسلم هر فرد راهرو و سالک می‌باشد.

                  پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                  کد:51563/1993تاریخ پاسخ: 9 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
                  سؤال سؤال: با سلام خدمت شما آیا آیت الله قاضی رحمةالله علیه از نظر مقام عرفانی از آخوند ملاحسینقلی همدانی رحمة الله بالاتر بود؟ با تشکر فراوان
                  پاسخ:

                  هوالعلیم
                  تشخیص مراتب قرب و افق معرفتی اولیای الهی ظرفیتی در خور آن مراتب می‌خواهد که ما فاقد آن هستیم و به نظر می‌رسد دنبال این مسائل رفتن ضرورتی ندارد.

                    پاسخ دهنده: حضرت آية اللـه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني
                    کد:28248/1889تاریخ پاسخ: 25 ربیع الاول 1433 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
                    سؤال سؤال: با عرض سلام و ارادت خدمت علامه محمد محسن حسینی طهرانی. در طی جواب به سؤال شخصی در خصوص مذهب ابن عربی فرموده اید، تعاریف و مدایحی که ابن عربی در مورد ابوبکر و عمر در کتاب فتوحات مکیه متذکر گردیده به سبب تقیه بوده است. سؤال بنده این است که با توجه به آن که تقیه مخفی کردن عقاید بنا به مصالح عالیه میباشد، آن همه تعاریف و مدایح کم نظیر و یا شاید بی نظیر در حق آن دو فرد چه ضرورتی داشته است؟! چه ضرورتی داشته است که ابن عربی تا آن حد اعلی آن دو فرد را توصیف نماید؟! با تشکر فراوان از صرف وقتی که در جواب به سؤال بنده می فرمایید. ارادتمند.
                    پاسخ:

                    هوالعلیم
                    مدحِ آن‌چنانی نکرده است، بلکه صوری و پیش پا افتاده است.

                      1 2 3

                        Skip Navigation Links.
                      Expand  قرآن و تفسير قرآن و تفسير
                      Expand اعتقادات و کلاماعتقادات و کلام
                      Collapse عرفان،اخلاق،سلوکعرفان،اخلاق،سلوک
                      Expand حدیث و روایت و دعاحدیث و روایت و دعا
                      Expand فلسفه و حکمتفلسفه و حکمت
                      Expand مسائل اجتماعیمسائل اجتماعی
                      Expand احکام شرعیاحکام شرعی
                      Expand مسائل تربیتیمسائل تربیتی
                      Expand تاریخ و سیرهتاریخ و سیره
                      شبهات و پاسخها
                      متفرقات
                      ارتباط با ما

                      کلیه حقوق در انحصارپرتال متقین میباشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

                      © 2008 All rights Reserved. www.Motaghin.com


                      Links | Login | SiteMap | ContactUs | Home
                      عربی فارسی انگلیسی